• ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
  • کد خبر: 44951
  • readingTime: ۳ دقیقه
حسین حقگو

حسین حقگو، کارشناس اقتصادی گفت: دولت از طریق ذخایر ارزی و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت مانع افزایش نرخ ارز شود. ولی کنترل نرخ ارز در بلندمدت با تداوم جنگ منطقه مشکل خواهد بود زیرا هزینه‌های دولت افزایش می‌یابد و به تبع قیمت دلار بالا می‌رود. در کل نمی‌توان نرخ آتی دلار را پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، خبر افزایش حملات و شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه، سوخت دلار برای آغاز یک روند صعودی شارپ را فراهم کرد تا قیمت دلار ابتدای هفته جاری را با شکاف قیمتی مثبتی آغاز کند. هفته گذشته دلار در بازار غیررسمی درحال از دست دادن کانال ۵۰ هزار تومان بود و در محدوده ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان نوسان می‌کرد. ولی انتشار اخبار جدید در رابطه با جنگ منطقه چراغ سبز مهمی در بازار آزاد بود تا این ارز پرتراکنش با قدرت در کانال ۵۲ هزار تومان پیشروی کند. حسین حقگو، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر جنگ منطقه بر بازار ارز به خبرنگار ایراسین می‌گوید: تاثیر جنگ منطقه بر بازار ارز داخلی و قیمت دلار در بلندمدت و کوتاه‌مدت متفاوت است. این مسئله قطعا در میان‌مدت و بلندمدت بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا با شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه، ریسک اقتصادی و هزینه‌های دولت از قبیل نظامی، امنیتی و... افزایش می‌یابد. افزایش هزینه‌های دولت نیز سبب رشد تقاضا برای دلار و به تبع بالا رفتن قیمت آن می‌شود.

حقگو ادامه می‌دهد: همچنین جنگ در منطقه منجر به افزایش ریسک‌های سیاسی شده و مانع تبادلات مالی و تجاری می‌شود؛ به دنبال این موضوع در قدم اول فرآیند صادرات و واردات کشور دشوار خواهد شد و سپس نقل و انتقال پول در کشور با مشکلاتی مواجه می‌شود که این اتفاق تاثیر بسزایی در نرخ ارز دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کنترل نرخ ارز توسط دولت در کوتاه‌مدت بیان می‌دارد: این امکان برای دولت وجود دارد که در کوتاه‌مدت از طریق ذخایر ارزی، منابع موجود و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها مانع افزایش نرخ ارز شود ولی کنترل نرخ ارز در بلندمدت با تداوم جنگ منطقه مشکل خواهد بود.

کسری بودجه چراغ سبز دیگری برای رشد نرخ دلار

مرکز پژوهش‌های مجلس هفته گذشته در گزارشی مفصل از کسری بودجه ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت تا پایان سال خبر داد. همچنین گزارش عملکرد مالی دولت از چهار ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد فقط ۶۳ درصد از منابع مورد نیاز بودجه در این ماه‌ها محقق شده و دولت تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ حدود ۲۵۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که بخش بزرگی از این کسری بودجه مربوط به عدم وصول درآمد حاصل از فروش نفت، گاز و ... است. حقگو با اشاره به تاثیر این کسری بودجه بر قیمت دلار می‌گوید: باتوجه به گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه مبنی بر کسری بودجه دولت، این کسری به خودی خود می‌تواند پاشنه آشیلی در فرآیند افزایش قیمت ارز در کشور تلقی شود.

دو سناریو برای پیش‌بینی نرخ دلار

شماری از کارشناسان اقتصادی محدوده ۵۳ هزار تومان را مقاومت پیش‌ روی دلار می‌دانند و معتقدند اکنون دلار در منطقه جذاب خرید قرار گرفته که درصورت ادامه روند صعودی در ایستگاه ۵۳ هزار تومان تا ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان توقف خواهد کرد. درمقابل برخی فعالان بازار ارز در فضای مجازی از دلار ۷۰ هزار تومانی تا پایان سال جاری می‌گویند. حقگو درباره قیمت آتی دلار توضیح می‌دهد: نمی‌توان نرخ آتی دلار را پیش‌بینی کرد زیرا قیمت آن بستگی به شدت افزایش ریسک‌ها دارد. با این‌حال دو سناریو در این خصوص وجود دارد؛ در سناریوی اول و خیلی بدبینانه، گستره جنگ در منطقه افزایش یافته و پای کشورهای دیگر به جنگ باز می‌شود که در این سناریو پیش‌بینی نرخ دلار غیرممکن است. در سناریوی دوم یا معقول و منطقی، تنش‌ها در منطقه قابل کنترل می‌شود و بازار ارز قیمت‌های منطقی را به خود می‌بیند.

این کارشنای اقتصادی با اشاره به اینکه هرگونه حدس و گمان درباره قیمت آتی ارز اعتباری ندارد خاطر نشان می‌کند: واقعیت امر این است نمی‌توان نرخ ارز را پیش‌بینی کرد یا حدسی در رابطه با آن ارائه داد، حتی بهتر است از گمانه‌زنی در این‌باره پرهیز کرد. در کل اگر تنش‌های منطقه ادامه یابد، فشار بر روی منابع دولت زیاد می‌شود و کاهش درآمدهای ارزی به واسطه دشوار شدن فروش نفت را به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =