صادرات

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: مجموع صادرات کشور از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ میلیارد دلار بوده است که رشد ۲۹ درصدی وزنی نشان می‌دهد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت، امروز (شنبه) در بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات اظهار داشت: راهبرد دولت سیزدهم از زمان آغاز دولت توسعه تجارت با کشورهای مختلف بود که عملکرد دو سال گذشته نشان از دستیابی به این هدف دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: توسعه تجارت با کشورهای همسو و مقاصدی که پیش از این مورد غفلت بوده‌اند، راهبرد دولت سیزدهم از آغاز فعالیت بود که در همین راستا توسعه مبادلات تجاری با آمریکای جنوبی، کشورهای آسیایی و قاره آفریقا در دستور کار قرار دارد.

وی بیان‌داشت: در همین پیوند، عضویت در اتحادیه اقتصادی شانگهای و بریکس نوید توسعه تجارت و دستیابی به بازار بسیاری از کشورها را دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اهمیت این روز بر هیچکس پوشیده نیست و باید صادرکنندگان را ارج بنهیم، اظهار داشت: بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را توسعه اقتصادی نامگذاری کرده اند و باید گفت توسعه اقتصادی بدون پیوست صادرات محقق نخواهد شد، به همین دلیل روز ملی صادرات مهم ترین روز تقویم کشور محسوب می شود که هر ساله توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

ضیغمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید و هفته دولت به تحول در تجارت خارجی کشور اشاره داشتند، تصریح‌کرد: پارسال ۵۳ میلیارد دلار صادرات انجام شد و توانستیم به رکورد بی سابقه ای در این بخش دست یابیم که نشان می دهد به سمت پرداخت خرج کشور از این مسیر حرکت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال افت ۳۰ درصدی صادرات در بخش انرژی را شاهد بودیم که به دلیل کاهش ارزش در بخش پتروشیمی و معدنی بود، تاکید کرد: ۲۹ درصد رشد وزنی در همین مدت رقم خورد که بیشتر مربوط به بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی بود و تاکنون ۲۴ میلیارد صادرات انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال این کاهش جبران شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه همه ابزارها را برای فراهم کردن زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار داریم، تاکید کرد: صدور مجوز ۱۰۰ نمایشگاه خارجی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف داخلی، برگزاری همایش توسعه تجارت به کشورهای غرب آفریقا و «ایران اکسپو» با حضور یک‌هزار و ۳۰۰ تاجر از ۷۰ کشور، از جمله اقداماتی بود که نوید توسعه تجارت را به دنبال داشته است.

تعداد رایزنان بازرگانی به ۴۵ نفر افزایش می‌یابد

وی با اشاره به اعزام ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای هدف با وجود همه مشکلات تصریح کرد: تا پایان سال آینده این رقم به ۴۵ رایزن خواهد رسید، اما این تعداد کافی نیست زیرا بسیاری از کشورهای بیش از یک رایزن برای پیگیری اهداف خود در یک مقصد دارند و یک نفر نمی‌تواند نیاز توسعه تجارت کشور را تامین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =