وکیل

درحالی که برخی از سیاست‌های صادراتی مواد معدنی به بهانه حمایت از تولید داخلی مطرح می‌شود که تجربه نشان داده این حمایت عاملی در بروز مشکلات آتی در اغلب صنایع از جمله صنایع فولادسازی است.

کامران وکیل دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی در این زمینه به ایراسین گفت: وقتی صحبت از حمایت می‌کنیم نباید تنها به موضوع حمایت‌های بدون چون و چرا با هر قیمت از صنایع فکر کنیم، چون نتیجه می‌شود خودروسازی که همه با مشکلاتش آشنا هستیم.

وی در ادامه افزود: درباره صنایع معدنی بخصوص فولاد امروز مسئولان به بهانه حمایت از فولادسازی‌ها صادرات سنگ آهن را ممنوع اعلام کرده‌اند که این سیاست نیز دقیقا از همان تفکر نشأت گرفته و در نهایت منجر به شکست است.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی معتقد است، حمایت واقعی از صنایع زمانی ایجاد می‌شود که بتوانیم بازار آزاد با رقابت‌های منطقی و سالم را در بازار ایجاد کنیم به این ترتیب است که بازار تعیین کننده مقصد سنگ آهن تولید شده است نه رانت یا دستورالعمل که نهایتاباعث زیان اقتصادی و از بین رفتن ارزش افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز مسئولان و تصمیم‌گیرندگان در صنعت معدن و صنایع وابسته باید به این نکته توجه داشته باشند که اصولا براساس خطوط تولید و پتانسیل‌های معدنی روزگاری باید منتظر اتمام ذخایر باشیم و از همین امروز بهتر است تصمیم‌گیری دقیق‌تری داشته باشیم، تا در موعد مقرر با چالش روبرو نشویم.

وکیل به خبرنگار ما گفت: امروز اگرچه ذخایر معدنی ایران قابل توجه است اما مزیت واقعی صنایع فولادی ایران در این بخش نیست بلکه در بخش انرژی است که دقیقا به آن بی‌توجه بوده‌ایم.

به گفته وی ذخایر انرژی ایران در مقابل ذخایر سنگ آهن قابل مقایسه نیست پس بهتر است بجای اینکه تولیدکنندگان سنگ آهن را با قوانین خلق‌الساعه با مشکلاتی روبرو کنیم این بازار را آزاد گذاشته و به دنبال استفاده بهینه از مزیت انرژی ارزان قیمت وطنی باشیم.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی اظهار کرد: کشورهایی مثل ترکیه، چین، ژاپن یا برخی کشورهای دیگر با ذخایر اندک یا بعضا بدون ذخایر سنگ آهن امروز به عنوان یکی از صادرکنندگان موفق و رقابت‌پذیر فولاد در جهان شناخته می‌شوند، پس بهتر است بجای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم به فکر استفاده دقیق از پتانسیل‌های واقعی باشیم.

وی تاکید کرد: هیچ اشکالی نیست اگر ایران سنگ آهن وارد کند و با استفاده از ارزش افزوده نیروی متخصص ارزان قیمت در کنار انرژی ارزان‌قیمت بتواند محصولی با ارزش افزوده بالا و رقابت‌پذیر را روانه بازارهای جهانی کند.

وکیل معتقد است اینگونه سیاست‌گذاری‌های ظاهرا حمایتی نه تنها حمایت نیست بلکه مشکلاتی را به تولید تحمیل می‌کند که شاهد مثال دقیق آن خودروسازی ایران است و علی‌رغم رانت‌ها، حمایت‌ها و تعرفه‌های بالای گمرکی برای واردات خودرو می‌بینیم با کوچکترین تغییر در اقتصاد کشور واکنش‌های بزرگی از خود نشان می‌دهد و همیشه درگیر مشکلات اقتصادی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =