• ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
  • کد خبر: 44340
  • readingTime: ۱ دقیقه
استاندارد

ایران در زمینه تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو پس از ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست تخصصی تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی با حضور متخصصان، فناوران، اساتید ذینفعان و شرکت‌های دانش‌بنیان در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

طی این نشست که با حضور ۳۰ نفر از صاحب‌نظران برگزار شد در ابتدا، احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به آخرین وضعیت فناوری نانو پرداخت و پس از آن پوی پوی، مدیر برنامه استاندارد و ایمنی فناوری نانو، آماری را از وضعیت استانداردهای ملی و بین‌المللی فناوری نانو ارائه کرد.

وی همچنین از حضور فعال کشور ایران با حمایت‌های ستاد نانو در برنامه‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی حوزه استاندارد سخن گفت و تجربه موفق ستاد نانو در یک پروژه بین‌المللی را تشریح کرد.

پس از آن، سیفی نحوه و فرآیند مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی و ساختار سازمان‌های ملی و بین‌المللی استاندارد را تشریح کرد و سپس دو نفر از متخصصان از شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری نانو از تجربه موفق خود در تدوین استانداردهای بین‌المللی نانو ایزو سخن گفتند.

در نهایت سایر حاضران به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص ارتقا جایگاه استاندارد پرداختند و مهمانانی که مایل به همکاری در تدوین استاندارد در حوزه های اولویت‌دار ستاد نانو بودند در این زمینه، اعلام آمادگی کردند.

در این جلسه پرسش و پاسخ، در خصوص اجباری شدن برخی استانداردها، اهمیت توجه به استانداردسازی فرآیندها در آزمایشگاه ها، استانداردسازی صنعتی، اهمیت تدوین استانداردهای محصولات جدید و لزوم برطرف کردن کمبود دستگاه‌های آزمایشگاهی بحث و تبادل نظر شد.

پیش از این، گروه استاندارد و ایمنی اقدام به برگزاری دو فراخوان ملی و بین‌المللی با موضوع مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی کرده است که در نتیجه آن حدود ۷۰ نفر از متخصصان و علاقه مندان برای مشارکت در این فراخوان‌ها اعلام آمادگی کردند.

مقرر شد پس از برگزاری این نشست و فراخوان‌ها، جلسات تخصصی به منظور تعیین پیشنهاد استانداردهای جدید هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌المللی بر اساس اولویت‌های ذکر شده در سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۱۲ برگزار شود.

شایان ذکر است کشور ایران در زمینه تدوین استانداردهای ملی فناوری نانو پس از کشورهای چین و انگلستان در رتبه سوم جهان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =