آزادراه شیراز اصفهان

آزادراه اصفهان - شیراز فردا و پس از ۱۳ سال با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آزاد راه اصفهان – شیراز فردا پنجشنبه ۲۰ مهر ماه با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور و پس از ۱۳ سال انتظار به بهره برداری خواهد رسید.

این پروژه از سال ۸۹ آغاز شد و در طی سال‌ها بهره برداری از آن در دست انداز کمبود اعتبارات گرفتار می‌شد و وعده‌های مسئولان برای بهره برداری از آن به طبل توخالی تبدیل شده بود.

طی ۲ سال گذشته با پیگیری‌های شبانه روزی مسئولان در استان‌های اصفهان و شیراز و همچنین مسئولان وزارت راه و شهرسازی تأمین اعتبار و تکمیل این اَبَر پروژه در سفر نخست رئیس جمهور به استان فارس در مهرماه ۱۴۰۰ مطرح و مصوب شد.

البته افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح‌های ملی یاد می‌شود با اختلاف‌نظرهایی نیز همراه بود.

استاندار فارس ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید میدانی از این آزادراه و در واکنش به اظهارات در خصوص ایمنی و امنیت این آزادراه، اذعان داشت: مدیریت ارشد کشور و استان به هیچ وجه موافق بهره‌برداری از آزادراه بدون تأمین ایمنی آن نیست؛ از طرف دیگر، پلیس بدون اطمینان از ایمنی مسیر، اجازه بازگشایی و بهره‌برداری را صادر نخواهد کرد.

تامین نیازهای یک مسیر آزادراهی برای رفاه حال مسافران نیز در بهره برداری از این پروژه مورد توجه بوده است، استقرار جایگاه موقت سوختگیری، ۲پاسگاه پلیس، ۲ پایگاه اورژانس و ۲ پایگاه هلال احمر به شکل موقتی در این آزادراه محقق شده است.

البته باید توجه داشت که در حال حاضر ۶ قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است و بر اساس وعده مسئولان قرار است قطعه ۷ این پروژه تا دهه فجر و یا حداکثر تا آخر سال جاری مورد بهره براری قرار گیرد و همزمان با آن نیز مراکز امدادی و خدماتی به پایگاه های دائمی خود منتقل شوند.

استقرار پمپ بنزین‌های سیار

همچنین بنا بر اظهارات مسئولان برای حل مشکل پمپ بنزین، ۲ایستگاه پمپ‌بنزین به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و پمپ‌بنزین‌های سیار هم در این مسیر مستقر خواهند شد.

علیرضا صلواتی، مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به دلیل چشم‌اندازهای خاص به آزادراه چهار فصل معروف است و در کنار مهم‌ترین مزایای این آزادراه از جمله کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، یکی از زیباترین آزادراه‌های کشور است که صاحب چشم‌نوازترین چشم‌اندازهای طبیعی است؛ منطقه سرحد فارس با چشم‌نواز زیبا، دشت‌های سرسبز و ییلاقات سرسبز در طول این مسیر آزادراهی قرار دارد، رود کٌر که بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است نیز در امتداد بخشی از آزادراه قرار دارد و سد درودزن مرودشت هم بخش دیگری از چشم‌انداز این مسیر آزادراهی است.

در واقع کارشناسان معتقدند که آزادراه شیراز- اصفهان بخش مهمی از شاه راه آزادراهی شمال به جنوب کشور است که بهره‌برداری از آن ارزش اقتصادی قابل‌توجهی داشته و گام مهمی در کسیر ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.

آنها بر این باورند مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاهتر شده و نزدیک به ۲ ساعت از زمان سفر نیز کاسته می‌شود.

از دیگر مزایای این پروژه پس از به بهره‌برداری رسیدن می‌توان به کاهش حوادث جاده‌ای و تلفات و خسارت‌های جانی ناشی از آن تا ۵۵۰نفر در سال و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶میلیون لیتر در سال اشاره کرد.

هفت عوارض الکترونیکی در طول مسیر

در حال حاضر هفت عوارض الکترونیکی در طول مسیر آزادراه فعال شده و تعیین نرخ عوارض آنلاین نیز در دستورکار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این باره گفت:تجهیزات الکترونیکی در آزادراه شیراز اصفهان نصب شده است و اگر مردم به موقع عوارض آنلاین آزادراهی را پرداخت کنند، اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی در این مسیر ادامه خواهد داشت، البته نرخ عوارض آنلاین آزادراه شیراز- اصفهان پس از تصمیم‌ کمیته سرمایه‌گذاری وزارت راه تا روزهای آینده اعلام می‌شود.

به گفته او مبلغ عوارضی هنوز مشخص نیست و در کمیته سرمایه گذاری وزارت راه تصویب و سپس ابلاغ می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های عوارضی را داشته باشد.

افتتاح آزادراه فرصتی برای تسریع در روند قطعه هفتم و آغاز ساخت قطعه هشتم

با بهره‌برداری از شش قطعه این آزادراه، تسریع در روند عملیاتی قطعه هفتم نیز در اولویت قرار گرفته است؛ در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز - اصفهان تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت راهسازی و عمران ایران قطعه هفتم برای اتصال به رینگ کمربندی شیراز در حال ساخت است و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان فارس به بوشهر قرار است ساخته شود.

در صورت بهره‌برداری از این دو قطعه و اتصال قطعه هشتم از شیراز به بوشهر طول این آزادراه به ۲۵۲ کیلومتر گسترش می‌یابد.

بدون شک بهره‌برداری از این آزادراه یک تحول حمل‌و نقلی در جنوب کشور به ویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز به شمار می‌رود که در آینده به‌منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =