• ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
  • کد خبر: 43752
  • readingTime: ۳ دقیقه
لاستیک

کاهش عرضه لاستیک دولتی سبب شده قیمت‌ها در این بازار سوار بر مدار صعودی شود و روز به روز تعداد آگهی‌های فروش انواع لاستیک در فضای مجازی و پلتفرم‌های آنلاین با قیمت چند برابر بیشتر از نرخ دولتی افزایش می‌یابد. اگرچه مسئولان ذی‌ربط حاضر به مصاحبه در رابطه با علت عدم توزیع لاستیک دولتی نشدند ولی افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش تولید تایر علت عرضه قطره‌چکانی آن عنوان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، لاستیک کالای سرمایه‌ای نیست ولی اگر ابتدای سال جاری حداقل دو حلقه لاستیک خریده بودید، در طول این مدت تا دو برابر قیمت اولیه سود عایدتان می‌شد. اگرچه بازار ارز از ابتدای سال تاکنون از ثبات نسبی برخوردار بوده ولی قیمت انواع تایر در بازار آزاد رشد چندبرابری تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه قطره‌چکانی لاستیک دولتی در بازار، این کالا را بسیار ارزشمند کرده است تا جایی‌ که لاستیک پراید تا سقف ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود. با این وجود تقاضا برای لاستیک خودرو بالاست و آگهی‌های فروش لاستیک انواع خودرو در فضای مجازی و پلتفرم‌های آنلاین به وفور منتشر می‌شود. جالب این است بعضی از این لاستیک‌ها درعرض ۲۴ ساعت به فروش می‌رسند تا آگهی اتمام موجودی آن‌ها منتشر شود.

پرواز قیمت لاستیک در بازار آزاد

با یک جستجوی ساده در صفحات و کانال‌ها فضای مجازی یا پلتفرم‌های آنلاین با شمار زیادی آگهی فروش لاستیک مواجه خواهید شد. این لاستیک‌ها با قیمت بالایی آگهی‌شده‌اند، قیمتی که تفاوت چشمگیری با نرخ لاستیک دولتی دارد؛ برای نمونه در یکی از این آگهی‌ها دو جفت لاستیک کویر سایز ۱۶ با بهای ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، درمقابل نرخ دولتی هر حلقه این لاستیک حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است؛ یا در آگهی دیگری دو جفت لاستیک بارز سایز ۱۴ با قیمت هر حلقه دو میلیون و ۵۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود ولی نرخ دولتی هر حلقه این لاستیک حوالی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. گزارش میدانی از فروش لاستیک در فضای مجازی نشان می‌دهد اکنون قیمت دولتی لاستیک پراید حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است ولی در فضای مجازی با بهای ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز آگهی می‌شود؛ همچنین لاستیک پژو ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و لاستیک سمند حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. درمقابل هر حلقه لاستیک دولتی سمند کمتر از دو میلیون تومان قیمت دارد.

در این میان شماری از فروشندگان لاستیک به‌جای فروش به معاوضه آن با سایر لوازم یدکی خودرو روی آورده‌اند؛ برای مثال در یکی از این آگهی‌ها یک جفت لاستیک پژو ۲۰۶ با باطری نو یا جک خودرو معاوضه می‌شود و یا فردی دیگر معاوضه چهار حلقه لاستیک پراید با موتور سیکلت را آگهی کرده است.

فروشندگان اقساطی وارد گود شدند

گزارش میدانی از لاستیک فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد تعداد زیادی از فعالان این صنف انواع لاستیک ایرانی و وارداتی را به صورت اقساطی عرضه می‌کنند. فروشگاه‌داران فروش اقساطی را در طرح‌های متنوعی انجام می‌دهند و خریداران می‌توانند به صورت ۳ تا ۱۵ ماهه لاستیک خودروی خود را خریداری کنند. ولی لاستیک‌ها در طرح فروش اقساطی با سود نجومی به فروش می‌رسند و گاهی سود هر حلقه لاستیک بیش از یک میلیون تومان خواهد بود.

کمیابی لاستیک دولتی

خریداران تا چند ماه قبل می‌توانستند با مراجعه‌ به سایت فروش آنلاین لاستیک دولتی سفارش خرید خود را همراه با اسکن مدارک ثبت کنند و یا مشتریان باید در نمایندگی‌های فروش یا کارخانه‌ها برای خرید لاستیک دولتی اقدام می‌کردند. براساس جزئیات طرح عرضه لاستیک دولتی، سهمیه لاستیک هر خودرو در سال دو حلقه در ثبت‌نام حضوری و چهار حلقه در ثبت نام اینترنتی است. ولی گزارش‌ها نشان می‌دهد این روزها لاستیکی در اختیار نمایندگی‌های فروش نیست و آن‌ها منتظر تحویل کارخانه هستند؛ ازاین‌رو متصدی آن‌ها در پاسخ به مشتریان به گفتن یک جمله «تا اطلاع ثانوی لاستیک نداریم» اکتفا می‌کند. همچنین لاستیک دولتی در سامانه فروش عرضه نمی‌شود و این روزها مشتریان در هنگام ثبت نام با اخطارهایی از قبیل عدم موجودی لاستیک روبه‌رو خواهند شد. اگرچه مسئولان ذی‌ربط حاضر به مصاحبه در رابطه با علت عدم توزیع لاستیک دولتی نشدند ولی مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر به تازگی از افزایش قیمت مواد اولیه تولید لاستیک به دلیل تغییر نرخ تسعیر قیمت پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی و کاهش تولید تایر خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =