انتقال آب از عمان

هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به استان های شرق، شیرین سازی و انتقال آب در مجموع به میزان سالیانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که با راهبری ایمیدرو و شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، طرح توسعه پروژه های نمکزدایی و انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان های واقع در فلات مرکزی و شرق کشور که بزرگترین پروژه آبی جهان نیز محسوب می شود، با حمایت رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۷ کلید خورد. ایشان فرمودند: “انجام این طرح بسیار مهم است وارد شوید و جدا دنبال کنید”.
رهبر معظم انقلاب همچنین در خطاب اخیر به مسئولان تأکید کردند که «همه راه‌ها برای تأمین آب سیستان و بلوچستان باید پیموده شود». ایشان فرمودند «مساله آب زابل خیلی اهمیت دارد. همه کارها، همه راه‌ها باید پیموده شود برای اینکه حق مردم در مورد آب تأمین بشود و ان شالله خواهد شد. این کارها خواهد شد. کارهای زیادی انجام‌گرفته؛ کارهای زیادی هم پیشروی ما است که باید انجام بگیرد.»

پیام رهبر انقلاب، ندای امید آفرینی به توسعه پایدار شرق کشور است و ایمیدرو در لبیک به فرمایشات معظم له، تلاش کرده تا آب دریا را به کام این منطقه شیرین کند.
هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به استان های شرق، شیرین سازی و انتقال آب در مجموع به میزان سالیانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که در فاز نخست این پروژه، شیرین سازی حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال هدفگذاری شده است.
این پروژه با راهبری ایمیدرو و شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی عملیاتی می شود.
پروژه انتقال آب دریای عمان به استان های خراسان جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد و طول مسیر آن یک هزار و ۳۴۲ کیلومتر خط اصلی است.
شرکت های گل گهر، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، گهر زمین، فولاد خراسان و اپال پارسیان از سهامداران آن هستند که سرمایه گذاری در پروژه سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار است.
در این راستا، شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با حمایت وزارت صمت و با مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹ با هدف تأمین آب مورد نیاز صنایع و معادن استان‌های شرقی کشور با سرمایه ثبتی معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال تأسیس شد و رسالت اجرای طرح نمک‌زدایی و اجرای خط چهارم طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی را برعهده گرفت.
پروژه ای که هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۱۲,۸۴ درصد و پیشرفت برنامه‌ای ۸.۲۶ درصد همراه است. ظرفیت آبگیری در دو فاز ۴.۲ میلیارد مترمکعب در سال و آبگیر گام نخست با ظرفیت ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال است. گام اول نمک‌زدایی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال و ظرفیت نیروگاه بر اساس مجوز گاز اخذ شده ۹۲۰ مگاوات است.
مساحت سایت های آبگیری، شیرین‌سازی و نیروگاه ۲۶۴ هکتار است که ظرفیت شیرین‌سازی در فاز اول ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد بود.
در بخش مسیرسازی خط انتقال آب باید به این نکته اشاره کرد که طول کل خط انتقال یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر خط اصلی و ۱۳۸ کیلومتر انشعاب است که تا کنون یک هزار و ۳۰۹ کیلومتر مسیرسازی به پیمانکاران واگذار شده است و ۷۲۴ کیلومتر مسیرسازی انجام شده است.
در بخش لوله‌گذاری خط انتقال آب هم این نکته قابل‌توجه است که طول کل لوله‌گذاری موردنیاز یک هزار و ۴۶۵ کیلومتر است که تا کنون ۲۴۶ کیلومتر به پیمانکاران واگذاری شده و ۵۵۰ شاخه از آن انجام شده است.

پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان
در پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان، هدف شیرین سازی و انتقال آب در مجموع به میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که فاز نخست آن به شیرین سازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال به استان اصفهان اختصاص دارد. طول مسیر این طرح یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است.
شرکت های شرکت فولاد مبارکه، شرکت ذوب آهن، اتاق بازرگانی اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان، سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان، شهرداری اصفهان و شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه در آن سهامدار هستند. میزان سرمایه گذاری در این پروژه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.
ابَرپروژه انتقال آب به استان‌های مختلف از جمله استان صنعتی اصفهان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روزافزون مجموعه‌های بزرگ و کوچک تولیدی، رونق کسب و کار، جهش تولید، درآمدزایی و اشتغالزایی باشد.
از سویی دیگر، توسعه صنایع از جمله فولاد در سطح کلان و دیگر مجموعه‌های تولیدی بزرگ و کوچک در زُمره برنامه‌ها و سیاست‌های مدیران و تصمیم‌گیران است و همین امر می‌طلبد که منابع آب تازه‌ای به این مناطق اضافه شود زیرا با منابع موجود نمی‌توان از پسِ نیاز بخش‌های مختلف بویژه صنعت و تولید برآمد.
فاز اول این طرح (خط ۳) از سیرجان تا اصفهان است که هزینه اجرای این فاز ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. طول مسیر آن ۵۲۰ کیلومتر بوده و در همه قطعات از اصفهان تا سیرجان مناقصه برگزار و پیمانکار اجرایی مستقر شده است.
هم اکنون عملیات اجرایی در بیش از ۲۴ جبهه کاری در مسیر در حال انجام است. ۵۲۰ کیلومتر بازگشایی مسیر (R.O.W) در خط شمالی اصفهان انجام شده و همچنین ۳۰۸ کیلومتر تولید لوله، ۴۲۰ کیلومتر حفاری کانال، ۲۱۴ کیلومتر لوله ورودی کارگاه ها و عملیات اجرایی ۲ مخزن و یک ایستگاه پمپاژ انجام شده است.

فاز دوم طرح
برپایه این گزارش، فاز دوم این طرح (خط۶) از ساحل سیریک تا سیرجان است که هزینه اجرای فاز دوم ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و به منظور انتقال تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان تعریف شده است.
طول مسیر این طرح ۴۳۴ کیلومتر است که تاکنون عملیات نقشه برداری هوایی مسیر انجام شده، بازگشایی مسیر آغاز شده و تملک ساحل سیریک و آماده سازی برای آغاز عملیات اجرایی آبگیر و آب شیرین کن و نیروگاه به انجام رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =