حسین شیرزاد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به خریدهای حمایتی محصول گوجه‌فرنگی اعلام کرد: این محصول در اختیار کارخانجات رب برای فرآوری قرار گرفته و اکنون مطالبات کارمزدی کارخانجات مربوطه پرداخت شده است.

حسین شیرزاد در گفتگو با ایراسین در این زمینه گفت: تابستان امسال به دلیل افزایش حجم تولید محصول گوجه‌فرنگی قیمت این محصول در بازار کاهش چشمگیری داشت و به حدود کیلویی ۳۵۰ تومان رسید و برداشت محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشت، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی براساس وظیفه ذاتی خود اقدام به خرید حمایتی محصول یاد شده کرد.

شیرزاد در ادامه افزود: این سیاست‌گذاری از سوی وزراتخانه عاملی بود تا حجم قابل توجهی محصول گوجه فرنگی از تولیدکنندگان جهت جلوگیری از زیان اقتصادی آنها خریداری شد که مجموع آن بالغ بر ۳۳۵ هزار تن محصول خرید حمایتی و نزدیک به ۱۲۶ هزار تن به صورت توافقی از تولیدکنندگان با نرخ ۱۱۰۰ تومان خریداری شده است.

این مقام مسئول درباره سطح خرید حمایتی گوجه‌فرنگی از تولیدکنندگان به ایراسین گفت: با توجه به استان‌های تولید کننده محصول گوجه‌فرنگی در طرح یاد شده ۱۳ استان مشارکت داشتند و محصول تولیدکنندگان آنها از سوی سازمان خریداری شده است.

وی همچنین اعلام کرد: تا امروز مبلغ ۱۸۶۲ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان بابت تحویل محصول گوجه‌فرنگی خود به سازمان پرداخت شده و مابقی مطالبات آنها نیز در روزهای آینده پرداخت می‌شود.

به گفته شیرزاد محصول خریداری شده با درنظر گرفتن اینکه دوره نگهداری کوتاه مدتی دارد برای فرآوری به کارخانجات رب گوجه‌فرنگی تحویل داده شد تا با تبدیل به رب گوجه نه تنها ارزش افزوده بالاتری برای محصول ایجاد شود بلکه امکان نگهداری بلند مدت برای آن ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: این سیاست‌گذاری با هماهنگی کارخانه‌ها و همچنین پرداخت کارمزد تولید به آنها انجام شده است که تاکنون بالغ بر ۱۹۵، ۵۴۸ میلیون ریال بابت کارمزد کارخانجات فرآوری رب گوجه فرنگی پرداخت و مابقی مطالبات نیز در روزهای آتی تسویه می‌شود.

وی به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن سطح محصول رب‌گوجه‌فرنگی تولید شده برای رسیدن به نرخ‌های واقعی بخش عمده‌ای از ان از طریق بورس کالا عرضه می‌شود تا نرخ‌های شفاف حاصل شود و در نهایت محصول از طریق سیستم توزیع رسمی – فروشگاه‌های زنجیره‌ای – در سطح کشور توزیع می‌شود

این مقام مسئول درپایان گفت صادرات رب گوجه فرنگی یا هر محصول دیگر تابع قوانین است و براساس قانون با این موضوع برخورد خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =