گندم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم با اشاره به افزایش تولید گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کشور اعلام کرد: هفت استان کشور رکورد بلند مدت (۳۰ ساله) خود در تولید و خرید تضمینی گندم از کشاورزان را شکستند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سهراب سهرابی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم، امروز در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر غلات آبی کشور که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، نخستین استان را خوزستان با خرید تضمینی یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: از دیگر استان ها می توان به کرمانشاه با ۸۰۶ هزار تن، آذربایجان غربی با ۶۷۱ هزار تن و ایلام با ۳۲۴ هزار تن عنوان کرد.

وی اظهار کرد: همچنین در استان های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و کردستان وضعیت کیفیت خوبی نداشتیم که بایستی با نفوذ ارقام جدید و مدیریت مزرعه این چند استان را هم کمک کنیم.

سهرابی با بیان اینکه سرعت معرفی رقم در سال های اخیر خیلی خوب بوده است ، گفت: یکی از دلایل افزایش تولید گندم، بارش مناسب بوده به طوریکه در سال جاری متوسط بارش های کشور تا روز گذشته ۱۸۶ میلی متر بوده که ۵.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

میزان خرید تضمینی گندم ۴۴ درصد افزایش یافت

مجری طرح گندم کشور با اشاره به اینکه میزان خرید گندم در سال زراعی جاری ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است ، افزود: میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد و نسبت به ۲ سال گذشته ۱۲۷ درصد رشد داشته که نشان از تلاش های محققان داشته است.

وی به مجموع اقدامات و سیاستگداری های وزارت جهاد کشاورزی در افزایش تولید و بهبود کیفیت اشاره کرد و تصریح کرد: استفاده از ارقام جدید گندم در عرصه تولید اراضی آبی و دیم زار، توجه به تغذیه گیاهی و رسیدن به مصرف متعادلتر کودهای شیمیایی و مدیریت بیماری ها در استان هایی که بیماری داشتند از دیگر دلایل افزایش تولید است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه شرایط اقلیمی بهار امسال در افزایش تولید موثر بوده است، ادامه داد: امسال درجه حرارت هوا تعادل بهتری داشت و خرید بیشتری هم در مناطق مختلف کشور داشتیم.

سالانه بیش از ۲۰ هزار نمونه ژنتیکی گندم در کشور جمع آوری می شود

سهرابی با بیان اینکه در افزایش تولید گندم روند ارتقای کیفیت هم موثر بوده است ، اضافه کرد: نخستین دلیل افزایش تولید ژنتیک گندم بعد از مدیریت مزرعه بوده است به طوریکه یک روند رو به رشد در ارتقای کیفیت گندم داریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار نمونه ژنتیکی گندم از مزارع کشور جمع آوری می شود، گفت: این تحقیقات منجر به ۱۲.۵۵ درصد میزان پرووتئین گندم ها بوده است.

وی افزود: در سال جاری میزان خرید بذر گندم گواهی شده و مادری از مرز ۴۴۰ هزار تن گذشته است که در گندم آبی ۲۸۰ هزارتن و دیم ۱۶۶ هزار تن بوده است

میانگین عملکرد گندم در مزارع به ۶ تن در هکتار برسد

سهرابی با بیان اینکه سند امنیت غذایی کشور تدوین و رییس جمهور آن را به دستگاه های مربوطه ابلاغ کرده است، گفت: در این سند مصوب شده که سطح اراضی گندم آبی کشور بایستی کاهش یابد ضمن اینکه درصد خودکفایی گندم مطابق این سند بایستی به ۱۰۵ درصد برسد.

وی افزود: همچنین بر اساس این سند عملکرد تولید گندم در اراضی به طور میانگین به ۶ تن در گندم آبی و در گندم دیم به ۲ تن برسد.

مجری طرح گندم اضافه کرد: در این بخش نیاز به حمایت و پشتیبانی های فنی مجموعه نهال و بذر در سطح ملی و مراکز تحقیقاتی استان ها داریم ضمن اینکه در نظام های زراعی و خرده اقلیم ها نیاز به بسته های مدیریتی هستیم.

وی تاکید کرد: همچنین بایستی کشاورزی حفاظتی برای افزایش مواد آلی خاک داشته باشیم که نیاز به یک بسته و دستورالعمل مدیریتی است.

وی یادآور شد: توافقات خوبی در روسیه نیز داشتیم که بایستی از ظرفیت این کشور بیشتر استفاده کنیم که موسسه نهال و بذر هم باید کمک کند تا از ظرفیت های این کشور در دانه های روغنی، غلات، پنبه و علوفه بیشتر استفاده کنیم.

سهرابی گفت: سهم برنج نیز در مصرف سرانه از ۳۵ کیلوگرم به ۲۹ کیلوگرم در افق ۱۴۱۰ بایستی یرسیم که بهترین جایگزین ماکارونی می تواند باشد که فعالیت های خوبی هم در این بخش موسسه نحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور داشته است.

استفاده از ارقام برتر یکی از شاه بیت های افزایش تولید است

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این گردهمایی گفت: بخش تحقیقاتی غلات مهمترین بخش تحقیقاتی در موسسات است زیرا غلات محصولی استراتژیک برای کشور است.

حسین جعفری افزود: در بعضی از محصولات نمی توان تاحدود زیادی روی درآمد بالای آن حساب کرد اما روی توانمندی و حداکثر تولید باید نگاه ویژه داشت .

وی با بیان اینکه در آستانه خودکفایی در تولید غلات هستیم، اظهار کرد: سال گذشته بیش از هفت میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شد که امسال به بیش از ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم رسیدیم.

وی به ۲ مولفه در بخش تحقیقات اشاره کرد و گفت: این ۲ مولفه هر زمان در کنار هم قرار گرفتند ما تولید خیلی خوبی داشتیم که یکی مسائل فنی و دانشی است که متولی آن محققان موسسات هستند و بخش دیگر مسایل حمایتی مثل قیمت خرید تضمینی و تامین کود و یارانه است که شاهد خرید بالای تضمینی خواهیم بود.

جعفری با اشاره به اینکه در تولید گندم سال هاپیش به خودکفایی رسیدیم اما زمانیکه بحث حمایتی کمرنگ شد روند تولید کاهش یافت، افزود: در کنار تلاش کشاورزان و تولیدکنندگان شرایط اقلیمی و عوامل حمایتی خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهای انجام شده معرفی ارقام است که در بحث رقم دستمان پر است و مشکلی بابت تامین ارقام برای اقلیم های مختلف نداریم.

این مقام مسئول افزود: استفاده از ارقام یکی از شاه بیت های افزایش تولید در کشور بوده ولی بایستی برای هر کدام از اقلیم های کوچک و کوچکتر بسته ای تعریف شود که تمام شرایط به زراعی اعم از رقم میزان کودپذیری و آفات و بیماری ها در آن دیده شود.

وی گفت: تاکنون حدود ۳۵ رقم گندم دیم،۱۴ رقم دوروم و ۱۱۴ رقم گندم آبی معرفی شده که ظرفیت خوبی در معرفی ارقام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =