• ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
  • کد خبر: 42399
  • readingTime: ۳ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

کوله گرانی بر دوش والدین

بازار کیف و کوله مدرسه در آستانه سال تحصیلی جدید
کوله مدارس

قدیمی‌ها از "باز آمد بوی ماه مدرسه" می‌گفتند ولی این روزها والدین از رنگ و بوی گرانی می‌گویند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد یک کوله مدرسه برحسب جنس و مدل آن حدقل ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل‌های باکیفیت‌تر نزدیک به دو میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، این‌روزها ویترین فروشگاه‌های خیابان سپه اصفهان را کاغذهایی با مضمون «کیف و کوله مدارس رسید» پوشانده است؛ تا چشم کار می‌کند انواع و اقسام کیف و کوله در طرح و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است. ولی هرقدر رنگ و لعاب کیف و کوله‌ دل بچه‌ها را آب می‌کند، قیمت‌ها باعث خالی‌شدن دل والدین می‌شود. قیمت کیف و کوله‌ مدارس متفاوت است و دست روی هر جنسی بگذارید، فروشنده از کیفیت جنس و امکانات آن می‌گوید. در این میان کوله‌های وارداتی با شش تا هشت چرخ و متریال قوی حرف اول را در خیابان سپه می‌زنند. به گفته فروشندگان این کوله‌ها به صورت هوشمند طراحی شده تا به ستون فقرات دانش‌آموزان هنگام حمل کیف بابت پستی و بلندی و دست‌اندازها آسیب وارد نکند. همچنین فروشندگان مدعی‌اند کوله‌های وارداتی بیش از یک سال تحصیلی عمر می‌کند. ولی آنچه که امکان تهیه یک کوله‌پشتی هوشمند برای فرزندان محصل را از بسیاری خانواده‌ها می‌گیرد، قیمت‌های سرسام‌آور است زیرا خرید یک کوله چرخ‌دار استاندارد برحسب مدل و اندازه بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. اگرچه کوله‌های هوشمند چرخ‌دار تنها اعضای جدید خیابان سپه نیستند و مدل‌های وارداتی ساده و بدون چرخ نیز در ویترین‌ها خودنمایی می‌کنند؛ طبق توضیحات فروشگاه‌داران این کوله‌ها از کیفیت و دوام بالا بهره می‌برند و قیمت آن‌ها تقریبا نصف چرخ‌دارها یعنی ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.

مابین کوله‌های وارداتی و لوکس بازار، اجناس ایرانی با کیفیت بالا نیز عرضه می‌شوند که قیمت آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است. به گفته فعالان بازار اجناس تولید داخل به دلیل قیمت مقرون به صرفه و ساختاری استاندارد انتخاب بیشتر خانواده‌های ایرانی هستند. قیمت‌ این کوله‌پشتی‌ها برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از ۲۵۰ هزار تومان تا حوالی ۹۰۰ هزار تومان است که مدل‌های استاندارد در بازار کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیست. خرید کوله‌های ایرانی بزرگسال نیز به بودجه‌ای بیش از ۵۰۰ هزار تومان نیاز دارد و اگر خانواده‌ای بخواهد یک کوله با کیفیت تهیه کند باید حداقل ۸۰۰ هزار تومان بپردازد.

این روزها کوله‌های رنگی مزین به عکس انیمیشن‌ها، چیدمان مغازه‌های خیابان سپه اصفهان را تغییر داده است و طبق توضیحات فروشندگان این دسته کیف‌ها باب میل بچه‌های مهدکودکی و سال اولی است. قیمت این مدل کیف‌ها با ابعاد کوچک در بازه ۱۵۰ تا ۳۷۰ هزار تومان قرار دارد و مدل‌های به نسبت بزرگ‌تر نیز ۲۸۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند.

خریدها دست‌وپا شکسته‌اند

کمتر از ۲۰ روز دیگر مانده تا صدای زنگ مدرسه‌ها بلند ‌شود ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار کیف و کوله اصفهان چندان شلوغ نیست. به گفته فروشگاه‌دارانی که خاک بازار کیف و کوله را خورده‌اند، خریدها درمقایسه با سال گذشته کمتر شده و به اصطلاح دست‌وپا شکسته است. با این حال مغازه‌داران امیدوارند با نزدیک‌تر شدن به‌ مهر ماه بازار تکان بخورد و تقاضا جان گیرد.

فروشگاه‌های اینترنتی وارد گود می‌شوند

از صفحات و کانال‌های مجازی گرفته تا فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ همگی به عرضه کیف و کوله مدارس روی آورده‌اند. فروشگاه‌های اینترنتی کوچک و بزرگ جشنواره‌های فروش مهرماه برپا می‌کنند و گاهی اقلام مورد نیاز مدرسه را به صورت اقساطی به فروش می‌رسانند. اگرچه‌ این اتفاقات برای والدین جذاب است زیرا با تخفیف ۵تا ۲۵ درصدی می‌توانند کوله مدرسه برای فرزندان محصل خود تهیه کنند ولی برای فروشگاه‌داران اصفهان چندان خوشایند نیست. براساس بررسی‌ها کوله‌ پوشتی‌های استاندارد در فروشگاه‌ها اینترنتی دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است و مدل‌های جدیدتر بین یک تا دو میلیون تومان قیمت دارند.

جدای از فروشگاه‌های اینترنتی، پلتفرم‌های آنلاین عرضه کننده کالای دست‌دوم نیز برای فروش کیف و کوله کارکرده وارد گود شده‌اند تا در روزهای اخیر شمار آگهی‌هایی مانند فروش کوله پشتی با کارکرد چند ماه تا یک سال تحصیلی، افزایش یابد.

کیفیت را فدای رنگ و طرح نکنید!

متخصصان معتقدند برای خرید یک کوله پشتی مناسب باید به کیفیت و ساختار استاندارد آن توجه کرد نه ظاهر و رنگ و لعاب! کوله پشتی باتوجه به کارکرد و نقش محوری آن روی ستون فقرات کودکان، باید استاندارد باشد زیرا مدل‌های غیراستاندارد سبب بروز مشکلاتی از قبیل انحراف ستون فقرات، فشار به دیسک کمر و گردن و اسپاسم عضلات می‌شود. براین اساس یک کوله پشتی مناسب باید حدود پنج سانتی‌متر پایین‌تر از شانه کودک و تا پایین کمر وی قرار گیرد؛ علاوه‌ براین کیف مدرسه باید تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به وزن بدن دانش آموز وزن داشته باشد. درنهایت بندهای کوله‌پشتی باید به صورت پهن و پددار طراحی شده باشد تا از شانه‌ها در برابر فشار و خستگی بیش از حد محافظت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =