• ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
  • کد خبر: 42290
  • readingTime: ۲ دقیقه
موسی فرزانیان

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران می‌گوید: قیمت لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی نه تنها افزایش نیافته بلکه نرخ بعضی اقلام به دلیل کاهش تقاضا و ایجاد یک بازار رقابتی کاهش نیز یافته است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، قیمت‌ها ثابت می‌ماند. اگرچه اکنون فصل اوج کار صنف ماست ولی رکود بر بازار حاکم است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تابستان نفس‌های آخر خود را می‌کشد و بوی پاییز و شروع سال تحصیلی جدید استشمام می‌شود. این روزها والدین جدای از خرید مواد خوراکی، پوشاک و دیگر کالاها و خدمات باید از خان خرید لوازم‌التحریر بگذرند. اما یک خانواده حداقل چقدر باید در ازای خرید لوازم‌التحریر هزینه کند؟

گذر و بررسی فروشگاه‌های نوشت افزار یا سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد با یک حساب سرانگشتی خرید چند عدد دفتر، خودکار و مداد با کیفیت متوسط چندصدهزار تومان خرج روی دست والدین می‌گذارد. درحال حاضر قیمت یک عدد مداد سیاه و پاکن از ۱۰ هزار تومان، تراش ساده ۱۱ هزار تومان، بسته سه عددی خودکار با رنگ‌های اصلی ۱۲ هزار تومان، دفتر ۵۰ برگ مقوایی ساده و سیمی به ترتیب ۱۹ و ۲۶ هزار تومان، دفتر ۱۰۰ برگ ساده ۳۱ هزار تومان و دفتر کلاسوری سایز A۵ صدهزار تومان شروع می‌شود. در کنار خرید دفتر، خودکار، مداد و تراش باید هزینه خرید مدادرنگی و جامدادی، خط کش، غلط‌گیر، ماژیک و... را نیز لحاظ کرد؛ برای نمونه اکنون خرید یک بسته مداد رنگی ۱۲ رنگ فابرکاستل دست‌کم ۳۱۰ هزار تومان آب می‌خورد.

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران با اشاره به کاهش قیمت بعضی از اقلام نوشت افزار به خبرنگار ایراسین توضیح داد: قیمت لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی نه تنها افزایش نیافته بلکه نرخ بعضی اقلام به دلیل کاهش تقاضا و ایجاد یک بازار رقابتی ارزان نیز شده است. قیمت لوازم‌التحریر ابتدای هر سال بازنگری می‌شود و اکنون بدون تغییر با همان قیمت به فروش می‌رسد.

فرزانیان با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار لوازم‌التحریر با ثبات همراه خواهد بود، اضافه کرد: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، قیمت‌ها ثابت می‌ماند و بازار روال همیشگی خود را طی می‌کند.

شهریور بی‌مهر برای لوازم‌التحریرفروشان

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال با آغاز شهریورماه بازار لوازم‌التحریر جان می‌گرفت و مردم با خرید نوشت افزار موردنیاز فرزندان‌شان به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رفتند. ولی گپ وگفتی با فعالان بازار لوازم‌التحریر از کاهش تقاضا در سال جاری حکایت می‌کند، گویی خریداران آب رفته‌اند! رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تهران با تاکید بر این موضوع توضیح داد: اکنون فصل اوج کار صنف ماست ولی رکود بر بازار حاکم است. کسب وکار ما وضعیت مناسبی ندارد.

فرزانیان در رابطه با علت رکود بازار لوازم‌التحریر گفت: تورم و گرانی، کاهش ارزش پول و قدرت خرید مردم بر بازار لوازم‌التحریر تاثیر می‌گذارد. سهم لوازم‌التحریر در سبدهای خرید کوچک شده و مردم مانند سابق به خرید آن بها نمی‌دهند. اکنون مردم در حدی این اقلام را تهیه می‌کنند که صرفا فرزند خود را راهی مدرسه کنند. با این‌حال باید دید وضعیت بازار در روزهای آتی به چه صورت خواهد بود و تغییری حاصل می شود یا خیر؟

استقبال زودهنگام اینترنتی‌ها از سال تحصیلی جدید

فروشگاه‌های اینترنتی زودتر از بازار فیزیکی به استقبال مهرماه و مدارس رفته‌اند. براساس مشاهدات میدانی این فروشگاه‌ها در آخرین هفته مردادماه بساط عرضه لوازم‌التحریر با درصدهای تخفیف متفاوت را پهن کردند. رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار به این سوال که آیا فروشگاه‌های اینترنتی بر رکود بازار تاثیر می‌گذارند؟ پاسخ داد: فروشگاه‌های اینترنتی باید زیرمجموعه اتحادیه باشند ولی متاسفانه این فروشگاه‌ها خودسرانه و بدونه پاسخگویی به هیچ ارگانی فعالیت می‌کنند و هنوز این حوزه ساماندهی نشده است. این فروشگاه‌ها به ندرت مجوز دارند و اغلب نظارتی روی آن‌ها نیست.

فرزانیان در انتها با اشاره به تخفیف‌های فروشگاه‌های اینترنتی گفت: مردم باید بدانند قیمت‌ لوازم‌التحریر در این فروشگاه‌ها چندان پایین نیست و این تخفیف‌ها معقول نیستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =