واحد تولیدی

کارشناس اقتصادی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از عملکرد دولت سیزدهم، کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد را از مهم‌ترین دستاوردهای دولت عنوان کرد و گفت: رسیدن به این رقم در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، کما اینکه نهضت احیای کارخانجات راکد نیز در راستای افزایش اشتغال بوده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سید مصطفی موسوی‌نژاد کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه در سالی که گذشت حدود ۱۷۴ میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری ما بوده است، اظهار داشت: که ۱۱۴ میلیارد دلار مبادلات تجاری غیرنفتی بوده که اگر این مبادلات را با سال ۹۹ مقایسه کنیم حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

موسوی‌نژاد رشد اقتصادی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: از سال ۹۰ تا ۹۹ رشد اقتصادی به طور متوسط سالیانه زیر یک درصد بوده است، اما در دو سال اخیر، سالانه رشد بالای ۴ درصد را شاهد هستیم.

وی با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در کاهش فاصله طبقاتی درآمدی کشور، گفت: به گونه‌ای که ضریب جینی که به طور متوسط در دولت قبل افزایشی بوده در دو سال اخیر روندی کاهشی به خود گرفته که به معنای کاهش فاصله طبقاتی درآمدی است.

کارشناس اقتصادی، افزایش فروش نفت را از دیگر موفقیت‌های دولت بیان کرد و افزود: هنوز فراموش نکردیم که بیان می‌شد که بدون پیوستن به FATF، حل کردن مشکل برجام و برداشته شدن تحریم‌ها دولت موفق نخواهد شد که در حوزه تجاری رشد کند و عنوان می‌کردند که حتی روسیه و چین نیز با ما مبادله نخواهند کرد.

موسوی نژاد ادامه داد: با این وجود در دولت سیزدهم مبادلات تجاری ما نسبت به سال ۹۹ حدود ۸۰ درصد افزایش داشت و در فروش نفت نیز اقدامات بسیار خوبی افتاد، به گونه‌ای که فروش نفت از حدود ۶۰۰ هزار بشکه امروز به نزدیک ۲ میلیون بشکه در روز رسیده و دولت موفق شده با دیپلماسی قوی که در این حوزه به کار گرفت فروش نفت را به افزایش چشمگیری برساند.

وی با بیان اینکه دولت در حذف عوامل تورم زا برای حل ریشه‌ای تورم را از دستاوردهای دولت سیزدهم عنوان و خاطر نشان کرد: کاهش رشد نقدینگی از ۴۲ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۷ درصد و حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از اقدامات دولت سیزدهم در راستای حذف عوامل تورم‌زا بوده است.

موسوی نژاد توجه به بحث ناترازی بانک‌ها را به عنوان یکی دیگر از موفقیت های دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: این مساله در که کاهش چشمگیر نرخ رشد نقدینگی خود را نشان داده از دیگر اتفاقات خوب این دولت بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، تقدیر و تمجید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =