نمایشگاه کانمین

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امسال تامین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن را مورد تاکید قرار داده، اما این رقم در واقع ۴۰ درصد نیاز ذوب آهن را در برمی گیرد.

به گزارش ایراسین، در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین الات و تجهیزات معدنی، ماشین آلات راهسازی و ساختمان و صنایع وابسته (کانمین ۲۰۱۹) منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: پیش بینی می شود با روند مطلوب صادرات، به هدف طراحی شده دست یابیم. چنانچه ذوب آهن نسبت به صدور یک میلیون و ۵۰ هزار تن هم تا پایان امسال برسد، نیاز ارزی خود را تامین کرده و در این زمینه مشکلی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای در ارتباط با وضعیت مطالبات فعالان زغالسنگ که نیازهای ذوب آهن را تامین می کنند، دارید گفت: سال گذشته بر اساس تصمیم کمیته پشتیبانی زغالسنگ که به ریاست وزیر صنعت برگزار شد، این کمیته در ۱۵ دیماه ۹۷، قیمت خرید کنسانتره زغال سنگ توسط شرکت ذوب آهن را بر مبنای ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا و بر پایه مشخصات فنی مندرج در جدول مربوطه بود که از یکم آذر ۹۷ (یک ماه جلوتر) شکل اجرایی به خود گرفت.

مدیرعامل ذوب آهن در ادامه افزود: امروز بزرگترین تامین کننده زغال ذوب آهن میزان مطالباتش به یک چهارم رسیده و پرداخت های خوبی به تامین کنندگان زغالسنگ این واحد انجام شده و امسال برخلاف سالهای گذشته که برای تعیین قیمت چانه زنی داشتیم، مشکلی نبود.

وی در ارتباط با موضوع عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات سنگ آهن تصریح کرد: بر اساس اعلام معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، اعمال عوارض ۲۵ درصدی بازدارنده نبوده و اکنون روزانه ۲ تا سه فروند کشتی حامل سنگ آهن به مقصد مربوطه از آبهای سرزمینی کشورمان خارج می شود.

یزدی زاده در ادامه گفت: مادامی که فولاد سازی های کشور نیاز به سنگ آهن داخلی دارند، باید توسط تولید کنندگان تامین شود و دولت نمی تواند مانع صادرات شود، اما با اعمال تعرفه می تواند این موضوع را مدیریت کند و این مساله امروز مشکل ذوب آهن نیست، بلکه علاوه بر فولاد سازان بزرگ، واحد های کوچک هم با مشکل تامین سنگ آهن مورد نیاز روبرو شده اند.

وی با اشاره به به مشکل ذوب آهن در تامین سنگ آهن گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امسال تامین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن را مورد تاکید قرار داده، اما این رقم در واقع ۴۰ درصد نیاز ذوب آهن را در برمی گیرد.

این مدیرعامل فولادی در پاسخ به سوال تشریح مشخصات فنی ریل راه آهن تولیدی در ذوب آهن گفت: امروز تولید ریل در این واحد برابر با استاندارد های روز و منطبق بر نیاز راه آهن و وزارت راه و شهر سازی تولید می شود و زمانی که در کشور تولید انحصاری از سوی این واحد انجام می شود، نیازی به برگزاری مناقصه و تشریفات بروکراسی ندارد.

وی در ارتباط با تشدید تحریم ها و اینکه بر روند تولید موثر بوده یا خیر اینگونه پاسخ داد: تحریم ها مدت ۴۰ سال برای تولید کشور نقش آفرینی می کند و موضوع جدیدی نیست و با این وجود میزان واردات زغالسنگ مورد نیاز از سهم ۳۵ تا ۴۰ درصدی به ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و در ارتباط با صادرات هم با وجود موانع، این مهم انجام می شود، اما هزینه ها را افزایش داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =