• ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
  • کد خبر: 39789
  • readingTime: ۲ دقیقه
مرغ

دومینوی گرانی کالاهای اساسی باز هم به مرغ رسیده است و شاهد افزایش قیمت این کالای اساسی در سطح خرده‌فروشی‌ها هستیم. این در حالی است که آخرین بار، کمتر از دوماه پیش ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت مصوب مرغ تا هر کیلو ۷۳ هزار تومان موافقت کرده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایمنا، چند روزی است که بازار مرغ بازهم دچار التهاب شده و صحبت از افزایش قیمت این کالا به بیش از ۱۰۰ هزار تومان به میان آمده و این در حالی است که نرخ مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار در آخرین نوبتی که افزایش داده شد به ۷۳ هزار تومان رسید.

در حالی که از زمان جوجه‌ریزی تا عرضه مرغ به بازار تقریباً دو ماه زمان لازم است؛ در کمتر از دو ماه از اعلام افزایش قیمت مرغ، بازار دچار التهاب شده است و شاهد گران‌فروشی این کالای اساسی هستیم، به نظر می‌رسد قرار نیست در بازار مرغ آرامش برقرار شود.

هر ساله در بعضی برهه‌های زمانی همچون اعیاد مذهبی و ماه محرم به دلیل پیش‌بینی افزایش مصرف، تعادل عرضه و تقاضا در بازار مرغ بر هم می‌ریزد و انتظار افزایش قیمت به وجود می‌آید. این در حالی است که براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کمبودی در تولید وجود ندارد و تقاضای بازار به‌طور کامل پاسخ داده می‌شود.

اما درست پس از عید قربان و ورود به ایام دهه ولایت، شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم به نحوی که در سطح خرده‌فروشی‌ها مرغ به کیلویی ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است.

این در حالی است که نوزدهم اردیبهشت‌ماه و با اعلام قیمت مصوب ۷۳ هزارتومانی برای مرغ، بسیاری از شهروندان به این افزایش قیمت معترض بودند، چراکه بازهم بخشی از قدرت خرید خود را از دست می‌دادند.

در مقابل، مرغداران نیز قیمت‌های اعلامی را با هزینه‌های تولید متناسب نمی‌دانند و نسبت به آن معترض‌اند.

در بازار، قیمت مرغ‌های بسته‌بندی شده به بیش از این قیمت‌ها نیز رسیده است. بعضی از فروشگاه‌ها و شرکت‌ها با بسته‌بندی و عرضه قطعات مرغ در ظرف‌های ۹۰۰ گرمی، آن را با قیمت‌هایی نجومی و حتی تا هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان نیز عرضه می‌کنند.

قیمت مرغ زنده کمتر از ۶۱ هزار تومان نیست و در برخی استان‌ها به ۶۷ هزار تومان نیز رسیده که منجر شده است در بعضی از خرده‌فروشی‌ها مرغ با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان نیز به فروش برسد.

یکی از فروشگاه‌های آنلاین، هر کیلو سینه مرغ بدون استخوان را ۱۴۵ هزار تومان عرضه می‌کند. این قیمت‌ها در حالی است که هفته گذشته قیمت جوجه یک‌روزه کاهش پیدا کرد و انتظار می‌رفت قیمت مرغ نیز متأثر از این موضوع کاهش پیدا کند.

با وجود پیش‌بینی افزایش تقاضا در ماه محرم، به نظر می‌رسد بعید نیست که مرغ به کانال‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان نیز وارد شود و به نظر می‌رسد این موضوع نیازمند دخالت جدی دولت در بازار مرغ و ساماندهی آن به نحوی است که شاهد تغییر قیمت‌ها و التهاب در فواصل زمانی به کوتاهی کمتر از دو ماه نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =