سیمان

مدیرکل صمت اصفهان گفت: در تولید و عرضه سیمان هیچ اختلالی ایجاد نشده و کارخانه‌های سیمان با سهمیه برق فعلی می‌توانند ظرفیت عرضه خودشان را حفظ کنند.

به گزارش ایراسین به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به رشد بالای اقتصادی کشور اظهار داشت:

اظهار داشت: رشد اقتصادی بخش صنعت در سال گذشته ۷.۷ درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴.۶ دهم درصدی را نشان می‌دهد و شیب بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بخش صنعت در آخرین فصل دولت دوازدهم رشد ۲.۱ دهم درصدی داشت که این میزان در زمستان ۱۴۰۱ به ۱۱.۹ درصد افزایش پیدا کرده و این رشد نشان‌دهنده حرکت روبه جلو و با شتاب مناسب در بخش صنعت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه دولت برای ارتقا و افزایش میزان رشد صنعت، ساز و کارهای کارآمدی را در نظر گرفته است، افزود: کارگروه ستاد تسهیل استانی یکی از این ساز و کارهاست و موضوعات مختلف در جلسات هفتگی بررسی شده و مصوبات خوبی در آن ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت یکی دیگر از ساز و کارهای کارآمد در حیطه صنعت است که جلسات آن به میزبانی اتاق بازرگانی به صورت ماهانه برگزار می‌شود و مصوبات این شورا به حل برخی از بورکراسی و قوانین مخل در حیطه صنعت کمک شایانی کرده است.

صعود اصفهان به جایگاه پنجم در بهبود فضای کسب و کار

کمیلی با اشاره به جایگاه استان اصفهان در بهبود فضای کسب و کار گفت: اصفهان طی دو سال گذشته در بخش بهبود فضای کسب و کار پیشرفت عمده‌ای نشان داده و سال گذشته از رتبه ۲۳ کشور به رتبه ۵ ارتقا پیدا کرد و این پیشرفت به همت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به دست آمده است.

وی با بیان اینکه بخش صنعت مسئولیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق را بر عهده دارد، متذکر شد: ناترازی انرژی واحدهای صنعتی را دچار مشکل کرده و واحدهای تولیدی و صنایع به خاطر محدودیت برق و گاز، مجبورند که نصف سال فعالیت‌شان را تعدیل کنند، البته دولت برای حل این مشکل برنامه دارد.

اختلالات بازار سیمان ناشی از دلالی است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه برای تولید سیمان هیچ مشکلی در تامین برق و انرژی وجود ندارد، گفت: در تولید و عرضه سیمان هیچ اختلالی ایجاد نشده و کارخانه‌های سیمان با سهمیه برق فعلی می‌توانند ظرفیت عرضه خودشان را حفظ کنند؛ اگر التهاب و نوسانی در این بخش ایجاد شده، جنبه روانی و دلال بازی داشته و ارتباطی به موضوع برق ندارد.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف درست انرژی خاطرنشان کرد:مردم با مصرف درست دولت را در تأمین برق همه بخش‌ها به ویژه صنایع یاری کنند.

کمیلی گفت: در حال حاضر کشور درگیر ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق است که حدود هزار مگاوات آن به اصفهان مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان تامین ۳ هزار مگاوات از این ناترازی کل کشور تقبل کرده است، یادآور شد: بخشی از تأمین این برق توسط شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه تقبل شده و بخش دیگری توسط سایر صنایع انجام خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: میزان تولید انرژی در سطح کشور کم نیست، اما مصرف نادرست انرژی باعث بروز مشکلاتی می‌شود که هر از گاه اخبار آن را از رسانه‌ها می‌شنویم.

صادرات ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان به کشورهای همسایه

کمیلی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره طرح مولدسازی سازه‌های راکد در دولت، تصریح کرد: این موضوع بحث جدیدی نیست و مجری آن وزارت اقتصاد و دارایی است، در بخش دولتی سرمایه‌های راکدی وجود دارد که باید تعیین تکلیف شده و از رکود خارج شوند.

وی بیان کرد: در این طرح سازه‌ها، ساختمان‌ها و زمین‌های بلااستفاده دولت به افراد واجد شرایطی که بتوانند از آن‌ها به بهترین شکل بهره‌برداری کنند، واگذار خواهد شد و از در آمد این واگذاری طرح‌های نیمه تمام در استان‌های مختلف تکمیل می‌شوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه به آمار و ارقام صادرات و گمرکات استان اصفهان اشاره کرده و گفت: در سال ۱۴۰۱ آمار صادرات ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۲۸۹ دلار بوده که ۱۱ درصد رشد حجمی و ۱۳ درصد رشد اعتباری به نسبت سال قبل از آن داشته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه ایران صادر شده است. در دولت سیزدهم برقراری ارتباط با کشورهای مختلف به جهت رونق بخشیدن و تقویت بخش صنعت بسیار مؤثر بوده و ما به روابط اقتصادی نگاه صادرات‌محور داریم.