• ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۹
  • کد خبر: 38691
  • readingTime: ۱ دقیقه
حسین حقگو

حسین حقگو، کارشناس اقتصادی می‌گوید: صحبت‌های رئیس بانک مرکزی درباره اقتصاد کشور، اخبار مربوط به ارتباط با آژانس و صورت گرفتن توافقات نهایی که پیامد آن توافقات مشترک هرچند موقت بین ایران و آمریکا را به همراه خواهد داشت؛ همگی این عوامل منجر به کاهش قیمت ارز در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سیگنال اخبار سیاسی از اواسط خرداد ماه سال جاری بازارهای مالی را با روند کاهشی همراه کرد تا دلار در بازار غیررسمی کانال ۵۱ هزار تومان را از دست بدهد و به کانال ۴۹ هزار تومان عقب‌نشینی کند. شماری از معامله‌گران بازار ارز، ۵۰ هزار تومان را کف حمایتی قوی می‌دانستند که دلار از آن محدوده برای ورود به کانال‌های بالاتر خیز برمی‌دارد. درمقابل ورق بازار ارز در آخرین روزهای هفته قبل برگشت و این محدوده حمایتی قوی را از دست داد. حسین حقگو، کارشناس اقتصادی درباره علت ریزشی شدن قیمت دلار به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: اتفاقی که در بازار ارز افتاد، بیشتر یک امر سیاسی تلقی می‌شود. علت بخشی از این ریزش انتشار خبر آزادسازی منابع ارزی ایران است که گفته می‌شود حجم این منابع به حدود ۲۴ میلیارد دلار می‌رسد و درآمدهای ارزی ایران در عراق و کره و... استرداد خواهد شد.

حقگو درباره علت افت قیمت دلار ادامه می‌دهد: صحبت‌های رئیس بانک مرکزی درباره اقتصاد کشور، اخبار مربوط به ارتباط با آژانس و صورت گرفتن توافقات نهایی که پیامد آن توافقات مشترک هرچند موقت بین ایران و آمریکا را به همراه خواهد داشت؛ همگی این عوامل منجر به کاهش قیمت ارز در کشور شده است.

بررسی‌های میدانی ایراسین نشان می‌دهد اگرچه دلار فرمان ریزشی دریافت کرده ولی حجم معاملات در بازار ارز کاهشی شده است و اکنون معامله‌گران دست به خرید و فروش نمی‌زنند. با این‌حال برخی از کارشناسان این روند نزولی را با توجه به رویکرد تورم، موقتی می‌دانند. حقگو در این‌باره بیان می‌دارد: به نظر می‌رسد ریزش قیمت دلار موقتی است. عوامل نام‌برده نمی‌تواند نرخ دلار را پایین نگه دارد و مبانی اساسی افزایش قیمت ارز را کنترل کند. بخشی از افزایشی شدن نرخ ارز در ماه‌های اخیر ریشه در مسائل داخلی دارد؛ از جمله آن‌ها باید به تورم داخلی، کسری بودجه و تورم انتظاری و... اشاره کرد.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: زمانی که نرخ ارز به مولفه‌های سیاسی گره می‌خورد، انتشار اخبار سیاسی مثبت و منفی هر کدام به نوبه خود بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث بالا و پایین شدن قیمت‌ در بازارهای مالی شود؛ برای نمونه اگر اکنون اخبار سیاسی منفی منتشر شود، دلار پتانسیل بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزار تومان را دارد. البته امیدواریم این اتفاق نیافتد و نرخ دلار به کانال‌های پایین‌تر نیز بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =