ضخود

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: معاملات «اختیار معامله‌ها» ابزاری است که سرمایه را افزایش می‌دهد و اگر هفته گذشته سبب نقره داغ شدن فعالان بازار شد، ریشه در دو مسئله دارد. نباید بخاطر یک موضوع «اختیار معامله‌ها» را مقصر دانست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نمادهای اختیارمعامله گروه خودرو هفته گذشته معامله‌گران را با زیان جدی مواجه کرد؛ زیان وارد شده در این بازار به قدری بزرگ بود که شماری آن را به نقره داغ شدن سرمایه‌گذاران تشبیه کرده‌اند. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نباید بازار اختیارمعامله‌ها را مقصر نقره داغ شدن فعالان بازار دانست؛ به خبرنگار ایراسین گفت: اگر شرکت‌های ما بزرگ شوند، آپشن‌ها آموزش داده شود، سطح آگاهی مردم بالا رود، امثال این اتفاق نمی‌افتد. درحال حاضر تمامی زیرساخت‌ها وجود ندارد و زیرساخت‌های فعال بازار آپشن کوچک هستند. ابزارهای بازار سرمایه و استراتژی‌ها باید بزرگ‌تر شوند و نباید بخاطر یک موضوع بازار اختیارمعامله را مقصر دانست.

شریعتی در ادامه توضیح داد: معاملات اختیارمعامله ابزاری است که به عمق بازار کمک می‌کند و اگر هفته گذشته سبب نقره داغ شدن فعالان بازار شد، ریشه در دو مسئله دارد؛ اول عدم آگاهی بسیاری فعالان بازار از اهداف معاملات اختیارمعامله است. دومین مسئله نیز به منافع و مضرات بازار آپشن بازمی‌گردد که منافع این بازار بیشتر از مضرات آن است ولی در بازار ما تمامی مدل‌های آن فعال نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که در بازار ما ساید فروش فعال نیست یعنی محدودیت‌های زیادی وجود دارد تا آزادی عمل فعالان بازار گرفته شود. ازاین‌رو اتفاقی که در معاملات آپشن خودرو افتاد و فروش‌های بسیار سنگینی که صورت گرفت، اتفاقی طبیعی بود و امثال آن در تمامی بازارهای دنیا رخ می‌دهد. با این اوصاف نمی‌توان گفت باید این بازار را حذف کرد زیرا فقط در معاملات خاصی منجر به سود می‌شود. اگر با چنین دیدی به بازار نگاه کنیم، دیگر بازار مالی محسوب نمی‌شود و یک نوع بازار نقد کالایی مانند خودرو و مسکن خواهد بود که در شرایط تورمی رشد کرده و سوددهی دارد و در دوره‌های رکود، قیمت متوقف می‌شود.

شریعتی با اشاره به اینکه بازارهای سرمایه‌ای بزرگ دنیا نوسانات قیمتی بسیار زیادی دارند، توضیح داد: بازارهای سرمایه‌ای دنیا با متغیرهای تاثیرگذار، انتظارات تورمی و دیدگاه‌های مختلفی که به بازار تزریق می‌شود، میزبان نوسانات زیادی هستند؛ مانند دوره کرونا که فیوچرز نفت منفی شد یا دوره‌ای مانند بحران مالی ۲۰۰۷. تمامی این اتفاقات ذات بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار ما باید به قدری گسترده شود که شرکت‌های بزرگ قادر به کنترل بازار به وسیله ابزارهای مشتقه نباافزود: درحال حاضر صحبت از حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه است. ولی ابزارهای مالی ما ضعیف بوده و نمی‌تواند مانند یک اسفنج بزرگ نقدینگی را در خود ببلعد. درمقابل در بازارهای بزرگ جهان به قدری ابزارهای مالی در اختیار است که هر نقدینگی که تولید شود یا پولی که خلق ‌شود، به سمت این بازارها جذب می‌شود؛ درنتیجه نقدینگی اجازه حرکت در دیگر بازارها را ندارد که خود مانعی برای رشد تورم خواهد بود.

شریعتی درانتها بزرگ شدن شرکت‌ها و تکمیل زیرساخت‌ها را راه‌حلی برای عدم نوسانات محسوس در بازار اختیارمعامله عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =