• ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
  • کد خبر: 37707
  • readingTime: ۱ دقیقه
گندم

عرضه گندم در سال زراعی پیش‌رو احتمالا به پایین‌ترین میزان در طول ۱۶ سال گذشته می‌رسد زیرا در میان صادرکنندگان بزرگ گندم، فقط آرژانتین شرایط خوبی دارد. کاهش عرضه احتمالی گندم در بازارهای جهانی در روزهایی مطرح می‌شود که حاشیه‌ها از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در کشور اوج گرفته‌است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت خرید تضمینی گندم داخلی طی سال ۱۴۰۲ طی روزهای گذشته پر حاشیه بود و درمقابل رویترز طی گزارشی اعلام کرد عرضه گندم در سال زراعی پیش‌رو احتمالا به پایین‌ترین میزان در طول ۱۶ سال گذشته می‌رسد. با وجود احتمال کاهش عرضه در سال زارعی پیش‌رو ولی قیمت جهانی گندم بیش از ۴۰درصد کاهش پیدا کرده‌ است. اکنون کاهش تاریخی عرضه گندم در بازارهای جهانی، شاید تا چند هفته دیگر نرخ خرید تضمینی گندم در کشور را متاثر کند. رویترز طی گزارشی در این‌باره نوشت: احتمالا عرضه گندم در سال زراعی ۲۴-۲۰۲۳ به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ می‌رسد. البته در سال زراعی گذشته نیز پیش‌بینی می‌شد عرضه گندم کاهش چشم‌گیری داشته‌ اشد و قیمت گندم در یک افزایش تاریخی بیش از ۱۰۰درصد رشد کرد. با این حال عملکرد خوب اوکراین در صادرات گندم باعث شد تا قیمت جهانی گندم خیلی سریع ریزشی شود.

اکنون برآوردهای اولیه از سال زراعی پیش‌رو نشان می‌دهد سال ۲۰۲۴ ذخایر گندم در کشورهای بزرگ صادرکننده تا ۱۳.۹درصد کاهش پیدا می‌کند. سازمان تجارت جهانی نیز در همین رابطه پیش‌بینی کرد در سال پیش‌رو صادرات غلات از سوی اوکراین کاهش پیدا می‌کند. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا در مورد شرایط گندم در اوکراین تخمین زد در سال زراعی ۲۴-۲۰۲۳ تولید گندم در اوکراین به ۱۶.۵ میلیون تن می‌رسد و ۱۰ میلیون تن آن صادر خواهد شد ولی در سال گذشته صادرات گندم اوکراین ۱۵ میلیون تن بود.

بلومبرگ شرایط صادرات گندم از دریای سیاه را یکی از اصلی‌ترین متغییرها برای قیمت گندم خواند. اگرچه روسیه می‌گوید در مذاکرات پیشرفتی حاصل نشده‌است ولی ترکیه اخبار مثبتی از نتایج مذاکرات صادرات غلات از دریای سیاه منتشر می‌کند. اگر صادرات غلات از دریای سیاه با مشکلی مواجه شود شاید به معنای آغاز روند صعودی قیمت گندم در بازارهای جهانی تعبیر شود.

افزایش قیمت گندم در سال زراعی پیش‌رو اکنون محتمل‌ترین اتفاق در بازار جهانی غلات است. اگرچه بعید است قیمت گندم به سقف سال گذشته و پس از آغاز جنگ اوکراین و روسیه برگردد ولی فعالان بازار از احتمال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گندم می‌گویند. همین مسئله باعث شده تا قیمت ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم در داخل کشور با حواشی بسیاری همراه باشد. گفته می‌شود کشاورزان متقاضی قیمت بالاتری هستند و زمزمه‌های بسیاری از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تا کیلویی ۱۹ هزار تومان شنیده می‌شود. اگرچه هنوز خبر رسمی در این‌ مورد منتشر نشده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =