اصغرزاده قوچانی

درحالی که برخی اخبار حکایت از کمبود سنگ آهن برای فعالیت کارخانه‌های فولادسازی می‌دهند، بسیاری از کارشناسان معتقدند انجام اکتشافات جدید در ایران می‌تواند فرصتی برای تغییر شرایط فعلی باشد.

به گزارش ایراسین، این گروه تاکید می‌کنند پتانسیل‌های ناشناخته ایران در بخش معادن آنقدر زیاد است که درصورت انجام اکتشافات جدید فرصت‌های قابل توجهی در اختیار اقتصاد کشورمان قرار خواهد گرفت. از این رو ایراسین گفت‌وگویی با علی اصغرزاده قوچانی مدیر اکتشافات ایمیدرو داشته که در ادامه می‌خوانیم

  1. اهمیت اکتشافات جدید در چیست؟

با توجه به اینکه عمر مفید معادن با توجه به ذخایر آنها محدود است بدون تردید برای ادامه چرخه تولید و همچنین دستیابی به مواد اولیه انجام اکتشافات جدید برای دستیابی به ذخایر تازه الزامی است. به این ترتیب با استفاده از اکتشافات جدید است که اصولا سرمایه‌گذاری در بخش معدن اقتصادی و منطقی خواهد شد.

۲. بیشترین اکتشافات ایران تا امروز در کدام بخش بوده است؟

آنطور که اسناد و مدارک یا حتی شکل‌گیری صنایع پایین دستی معدن نشان می‌دهد بیشتر اکتشافات ایران دربخش معادن فلزی بوده است به این معنی که تمرکز خاصی در طلا، مس، سنگ آهن داشتیم و درکنار آن ذغال‌سنگ هم شاهد انجام پروژه‌های اکتشافی بالایی بوده است. البته با درنظر گرفتن اینکه اصولا قصد تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی بوده بیشتر مس و سنگ آهن و ذغال سنگ شاهد انجام پروژه‌های اکتشافی بوده‌اند. این درحالی است که برخی دیگر از کشورها مثل آمریکا و استرالیا بیشتر برای دستیابی به ذخایر تازه طلا سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. البته بد نیست به این نکته توجه داشته باشیم که بعضا در گذشته شرایط تقاضای بازارهای بین‌المللی تعیین کننده و جهت‌دهنده به موضوع اکتشافات در کشورمان و سایر کشورها بوده است.

۳. در این زمینه توضیح بیشتری بدهید.

اصولا موضوع اکتشاف عملی هزینه‌بر است و کمتر کسی بدون برنامه وارد این موضوع می‌شود، بنابراین شرایط بازار کاملا تعیین کننده خواهد بود. به عنوان مثال طی چندین سال اخیر قیمت فلز روی نزدیک به ۲۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده و تقاضای آن هم بالاتر رفته است خوب این کاملا طبیعی است که در کشورهای دارای پتانسیل بیشتر اکتشاف‌ها مربوط به این فلز خواهد بود.

۴. طور کلی ایمیدرو در کدام بخش‌های اکتشافی اکنون فعال است؟

ببینید بطور کلی ایمیدرو از ۵ سال گذشته وارد موضوع اکتشاف در پهنه‌ها شده است به این ترتیب طی دوره یاد شده نزدیک به ۵۱ پهنه و ۲۵ استان از کشورمان زیر چتر اکتشافی ایمیدرو قرار گرفته و همچنان فعالیت ادامه دارد.

۵. بازگردیم به موضوع اکتشاف آیا عامل دیگری بجز پایان عمر مفید معادن در اهمیت اکتشافات دخیل است؟

بله؛ اجازه دهید برای شما اینگونه بگوم که اصولا برآوردهایی که انجام داده‌ایم نشان می‌دهد هر ۲۰ سال تقاضای مواد معدنی در سراسر جهان دو برابر می‌شود این درحالی است که ذخایر اکتشاف شده فعلی قطعا پاسخگوی همه نیازها نیست و الزامی است که درزمینه اکتشافات جدید گام‌های موثری برای پاسخ به نیازهای ایجاد شده داشته باشیم. البته نباید فراموش کرد که تا امروز در اغلب کشورها ذخایر عمده یا معادن بزرگ همگی کشف و درمراحل تولید هستند، به صورتی که متوسط زمان اکتشاف یک معدن بزرگ در گذشته ۷ سال بوده اما امروز بیش از ۱۵ سال زمان نیاز داریم. بنابراین باید با دقت بیشتر و عمیق‌تر اکتشاف صورت پذیرد.

۶. اصولا ایمیدرو در بخش اکتشاف چه سیاستی را دنبال می‌کند؟

۳ محور عمده در نظر ایمیدرو قرار دارد که عبارتن از جذب سرمایه‌گذار، کشف منابع معدنی متنوع و کمک به توسعه متوازن در این بخش است اما در مجموع تاکید ایمیدرو براین است که امروز باید اکتشافات در عمق صورت پذیرد چون اغلب کشفیات جدید در عمق بیش از ۵۰۰ متری صورت گرفته است.

۷. به عنوان سئوال آخر بودجه اکتشاف چقدر است؟

ببینید اجازه دهید صادقانه بگویم اینکه من اعلام کنم مثلا چند میلیارد منطقی نیست. اما رسما اعلام می‌کنم بودجه اکتشافات امسال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته و در نیمه اول سال جاری افزایش صد درصدی در اکتشافات داشتیم به صورتی که ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =