مرغ

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور گفت: با درنظرگرفتن شرایط فعلی کشور، نرخ تورم، قیمت نهاده‌ها و... حداقل قیمت مرغ زنده ۶۰ هزار تومان است و مردم باید مرغ را با قیمت ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان تهیه کنند. این تغییرات قیمت را نمی‌توان افزایش دانست بلکه مرغ درحال نزدیک شدن به قیمت واقعی خود است.

به گزارش ایراسین، مشاهدات میدانی حاکی از کمبود مرغ و افزایش قیمت آن به هر کیلوگرم ۸۰ تا ۹۰ هزارتومان است. از طرفی مرغ به عنوان یکی از منابع پروتئینی پرمصرف در ماه رمضان به شمار می‌رود، با این وجود دلیل افزایش قیمت مرغ چیست؟ بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی در پاسخ این پرسش به خبرنگار ایراسین گفت: قیمت مرغ زنده مصوب ۴۴ هزار تومان است درحالی که مرغ با قیمتی حدود ۴۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید. قیمت پایین منجر به ایجاد سوءتفاهم شده که مرغ درمجموع قیمت پایینی داشته و تولید آن برای تولیدکنندگان سودی به همراه دارد. ولی این قیمت پایین کاهش میزان تولید چه جوجه و چه مرغ در اسفند ماه را به دنبال داشت. درحال حاضر تولید و عرضه مرغ نسبت به قبل کم شده است.

وی ادامه داد: زمانی که تولیدکنندگان مرغ‌های گوشی توزیع بالایی داشتند به آن‌ها توجهی نمی‌شد. مرغداران در آن زمان ناچار به عرضه مرغ زنده با قیمتی حوالی ۳۰ هزارتومان بودند که این امر منجر به ضرر و زیان تولیدکنندگان شد. شماری از مرغداران نیز توان عرضه مرغ در چنین شرایطی را نداشتند. مجموع این اتفاقات خواه یا نخواه بر افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار است. البته این تغییرات قیمت را نمی‌توان افزایش دانست بلکه مرغ درحال نزدیک شدن به قیمت واقعی خود است.

پاکزاد درباره قیمت واقعی مرغ توضیح داد: باتوجه به اینکه تولیدکنندگان باید امید به تولید داشته باشند و ریسک‌های مختلفی مانند سرمایه‌گذاری، بیماری، سایر هزینه‌ها و ... را بپذیرند؛ با درنظرگرفتن شرایط فعلی کشور، نرخ تورم، قیمت نهاده‌ها و... حداقل قیمت مرغ زنده ۶۰ هزار تومان است و مردم باید مرغ را با قیمت ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان تهیه کنند.

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی با اشاره به اینکه دولت با افزایش یارانه مرغداران می‌تواند به کنترل وضعیت بازار و قیمت‌ها کمک شایانی کند بیان داشت: اکنون قدرت خرید مردم بالا نیست و تولیدکنندگان به ناچار باید میزان تولید خود را کاهش دهند تا به یک سطح عرضه و تقاضای جدید برسند. در این راستا دولت باید مرغداران را حمایت کند؛ به‌عبارتی یارانه تولیدکنندگان را افزایش دهد تا تولیدکننده بتواند تولید را با قیمت پایین‌تری به ثمر برساند و درنتیجه این کالا با نرخ مناسب‌تری توزیع شود.

پاکزاد درباره زیان‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد: براساس قانون پنجم توسعه دولت کالاهایی را که نرخ گذاری می‌کند در صورت کاهش قیمت زیر قیمت مصوب دولت باید تفاوت قیمت را به صاحب کالا پرداخت کند.

پاکزاد در انتها در پاسخ به اینکه آیا مشکل کمبود مرغ در روزهای آتی برطرف می‌شود؟ گفت: تولید مرغ به دلیل رشد هزینه‌های تولید و ضرر وزیان وارد شده به مرغداران کاهش محسوسی یافته است و مرغداران مانند سابق در اسفند و فروردین ماه جوجه‌ریزی نکرده‌اند. نتیجه تمامی این اتفاقات نیز کمبود مرغ در کشور است. باتوجه به روند تولید و جوجه رویزی، کمبود مرغ تا نزدیک خرداد ماه برطرف نخواهد شد.

خرید تضمینی پادزهر بازار مرغ

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی خرید تضمینی را راه‌حلی مناسب برای بهبود شرایط بازار مرغ عنوان کرد و گفت: مرغداران تمایل دارند مرغ با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه به دست مردم برسد که دولت می‌تواند با خرید تضمینی قدم بزرگی در این راستا بردارد.

وی افزود: اکنون هزینه‌های تولید افزایش چشمگیری یافته است و مرغداران ریسک افزایش تولید را نمی‌پذیرند. دولت باید خرید تضمینی برای مرغ درنظر گیرد تا مرغدار بتواند به میزان تضمین دولت، مرغ تولید کند؛ برای مثال اگر دولت قیمت مصوب مرغ را ۴۵هزار تومان اعلام می‌کند، باید خرید تضمینی در این رنج قیمت را برای مرغداران درنظر گیرد. براساس قانون توسعه پنجم کشور نیز دولت موظف است قیمت اقلام اساسی را تضمین کند تا در صورت بروز هرگونه نوسان تولیدکنندگان متحمل ضرر نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =