مرغ

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز و توزیع عیدی کارمندان با حقوق بهمن ماه تقاضا برای مرغ را افزایش داد و قیمت مرغ را به قیمت مصوب نزدیک کرد، ولی هیچ نگرانی برای توزیع و تولید مرغ در تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت مرغ در سال ۱۴۰۱ نوسانات بسیاری داشت و در طول زمستان با کاهش همراه بود تا اینکه با آغاز اسفند ماه، قیمت مرغ نیز به یک‌باره صعودی شد. بهرام پاکزاد عضو هیئت‌مدیریه کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور به خبرنگار ایراسین گفت: نگرانی برای توزیع مرغ در تعطیلات نوروز وجود ندارد. افزایش قیمت گوشت قرمز و دریافت عیدی کارمندان باعث افزایش تقاضا برای مرغ شد تا قیمت مرغ به قیمت مصوب نزدیک شود، هرچند قیمت این چند روز هم جوابگوی قیمت تمام شده مرغ زنده نیست ولی مشکلی در زمینه تولید و توزیع مرغ وجود ندارد. قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۴ هزار تومان است و مرغداران مدعی‌اند در ابتدای اسفند ماه مرغ گران نشد بلکه فقط به قیمت مصوب رسید.

قیمت مصوب مرغ زنده به یکی از بزرگترین چالش‌ها میان ستاد تنظیم بازار و مرغداران تبدیل شده‌است. پاکزاد در این‌باره گفت: با وجود مخالفت تشکل‌های گوشتی سقف قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده ۴۴ هزار تومان تعیین شده‌است، در حالی که چند ماه گذشته ما مرغ زنده را به قیمت کیلویی ۲۸ تا ۳۲ هزار تومان نیز فروخته‌ایم و در اسفند مرغ زنده تنها چند روز به قیمت واقعی نزدیک شد. او با بیان اینکه فروش مرغ به قیمتی کمتر از نرخ مصوب منجر به زیان مرغداران شده‌است گفت: مرغداران گوشتی در طول ۷ ماه گذشته مرغ را کمتر از نرخ مصوب به فروش رسانده‌اند و به همین دلیل زیان انباشته سنگینی دارند.

پس از قیمت مصوب، چالش تامین آذوقه و کمبود نهاده‌ها نیز دیگر مشکل مرغداران گوشتی است. عضو هیئت مدیریه کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور در این باره گفت: مرغداران طی هفته‌های گذشته به دلیل کمبود نهاده‌ها مجبور به مراجعه به بازار آزاد شده‌اند. برای مثال سویا باید به قیمت ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان توزیع شود ولی در بازار آزاد تا قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان خریدیم، با این اوصاف هنوز قیمت مرغ تا واقعیت فاصله دارد.

پاکزاد در پاسخ به این سوال که آیا مرغداران متقاضی افزیش قیمت مرغ هستند گفت: طبیعتا مرغداران خواهان افزایش قیمت مرغ زنده تا مرز قیمت تمام شده واقعی هستند و ما می‌دانیم در صورت رشد قیمت‌ها مردم قدرت خرید ندارند. در نتیجه به دنبال افزایش قیمت کاذب نیستیم ولی عقیده داریم مسئولین به جای فشار به بخش تولید برای کاهش قیمت، باید توان خرید مردم را افزایش دهند. پاکزاد با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در بخش‌های تولید افزود: براساس قانون اگر تولیدکننده بخاطر قیمت‌گذاری دستوری دچار زیان شود، دولت باید زیان را جبران کند، پس از مسئولین می‌خواهیم با قیمت‌گذاری دستوری در بازار دخالت نکنند.

کمبود یا افزایش قیمت نهاده‌ها چه تاثیری بر توزیع مرغ در تعطیلات نوروز می‌گذارد؟ پاکزاد در پاسخ به این سوال گفت: مردم نگران کمبود و قحطی مرغ نباشند زیرا مشکلی در بخش تولید تا پایان ماه مبارک نیست و جوجه‌ریزی با ریسک بالای تولید کنندگان انجام شده است. پاکزاد تاکید کرد در صورت دوام قیمت‌گذاری دستوری مرغداران پس از ماه مبارک رمضان مجبور به کاهش جوجه‌ریزی خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =