آقابزرگی

فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار برخی اخبار، شوک‌های روانی به بازار سرمایه وارد می‌کند اما تاثیر آن بلافاصله جبران می‌شود؛ نمونه آن قرمزپوش شدن بازار سهام در ساعات ابتدایی چهاردهمین روز از فروردین بود که با گذشت ساعاتی بازار سهام مجدد سبز پوش شد و شاهد رشد شاخص کل بودیم.

به گزارش ایراسین، بازار سرمایه درپی انتشار خبر تغییر نرخ پایه تسعیر ارز در بورس کالا و انرژی به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، دو روند متفاوت را در چهاردهمین روز فروردین سال جاری داشت. بورس در ساعات ابتدایی کاهش ۲۳هزار واحدی را تجربه کرد ولی پیش از پایان بازار نه تنها این کاهش را جبران کرد بلکه توانست به سمت فتح قله جدید حرکت کند. فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایراسین درخصوص تغییر نرخ پایه تسعیر ارز در بورس کالا و انرژی گفت: اگرچه این خبر تکذیب شد، اما چناچه به هر دلیلی دولت، قانون‌گذار یا سیاست‌گذار اقتصادی چنین رویکردی داشته باشد، شاهد همان تجربه‌ای خواهیم بود که در سنوات گذشته داشته‌ایم؛ نتیجه‌ای همانند ارز ۴۲۰۰ تومانی یا سایر تجارب در دوره‌های قبل.

وی ادامه دارد: اکنون ما نظام قیمت‌گذاری متشکل و قانونمند در بازار ارز نداریم و همواره قیمت‌ها به صورت دستوری و نوشتاری تعیین شده است که این سیاستی پایدار و اثرگذار در حوزه اقتصاد نیست. شاید حدود ۲۵ سال قبل واریزنامه‌های ارز را داشتیم و عملکرد این واریزنامه‌ها مشابه سامانه نیما و... بود. ولی اکنون عوامل و متغییرهای کلان اقتصاد تعیین کننده خط مشی یا روند افزایش و کاهش نرخ ارز است. درنتیجه ما با روی کاغذ و دستور نمی‌توانیم قیمت را تعیین کنیم.

آقابزرگی حجم نقدینگی، نرخ تورم، رشد تولید ناخالص ملی را متغییرهای اصلی و اثرگذار بر وضعیت و روند نرخ ارز دانست و توضیح داد: قدرت پول ملی ما بر روی کاغذ تعیین نمی‌شود که با برگزاری جلسات یا انتشار اطلاعاتی از این قبیل نرخ را تعیین کرد. تمامی این گفته‌ها پیش‌بینی نیست و سوابق چند دهه گذشته گواهی بر این گفته هاست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: درحال حاضر اگر چنین اتفاقی بیافتد، راهکارهای پوشش ریسک ناشی از تحمیل چنین دستورالعمل‌هایی قابل اجراست؛ برای مثال زمانی سیمان مشمول تعزیرات و نرخ‌گذاری بود و اجازه عرضه این محصول با نرخ بالاتر از قیمت تعیین شده در بازار آزاد وجود نداشت؛ ولی شرکت‌ها در این زمان محصول خود را از ضابطه‌ها خارج کردند. برای مثال به جای عرضه سیمان در پاکت ۵۰ کیلویی، آن را در پاکت ۱۵ کیلویی به فروش رساندند. امثال این راهکارها در حوزه اقتصاد مسئولیت دارد. مدیری که بابت تامین نرخ ارز بیش از ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کند، ولی ارز حاصل از فروش محصول خود را در دفاتر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در دفاتر ثبت کند، به نظر بنده نه تنها تخلف محسوب می‌شود بلکه امکان خیانت در امانت شکل می‌گیرد.
آقابزرگی در انتها خاطرنشان کرد: درمجموع این اخبار شوک‌های روانی به بازار وارد می‌کند که بلافاصله جبران می‌شود؛ نمونه آن قرمزپوش شدن بازار سهام در ساعات ابتدایی چهاردهمین روز از فروردین بود که با گذشت ساعاتی بازار سهام مجدد سبز پوش شد و شاهد رشد شاخص کل بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =