روغنی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: سرکوب نرخ ارز در هیچ اقتصادی خوب نیست و صنعت‌گران موافق با آن نیستند ولی برای اینکه افزایش نرخ ارز برای مردم مشکل ساز نشود، دولت باید زیرساخت‌ها مانند سیاست‌های تامین اجتماعی را تغییر دهد.

به گزارش ایراسین، نرخ ارز در زمستان ۱۴۰۱ صعودی شد و در بازار آزاد به سقف ۶۰ هزار تومان رسید. بانک مرکزی نیز در واکنش به این صعود، دلار نیمایی را از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۳۶ هزار تومان افزایش داد. در این میان بعضی از کارشناسان مدعی‌اند افزایش نرخ ارز به نفع صنایع کشور تمام خواهدشد. ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این باره به خبرنگار ایراسین گفت: «سرکوب نرخ ارز در هیچ‌ اقتصادی خوب نیست و صنایع هم با آن مخالف هستند.»

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی طی سال‌های گذشته مورد انتقاد صنعت‌گران بود ولی حالا با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد انتقادات از بانک مرکزی در شبکه‌های اجتماعی و میان کارشناسان افزایش پیدا کرده‌است. روغنی در این‌باره گفت:«وظیفه بانک مرکزی مدیریت بازار ارز است نه کنترل و قیمت‌گذاری، کنترل با مدیریت متفاوت است، نرخ ارز باید با عرضه و تقاضا مشخص شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تاکید بر اینکه بخش‌های اقتصادی موافق سرکوب نرخ ارز نیستند، ادامه داد: بحث نارضایتی یا رضایت صنعت از دلار ۵۰ یا ۴۰ هزار تومانی نیست، ارز در حال پیدا کردن نرخ واقعی خودش در بازار است ولی دولت باید سایر مولفه‌ها را به نفع مردم تغییر دهد. افزایش نرخ ارز اگرچه به تعبیر افراد زیادی بازارهای صادراتی را جذاب می‌کند ولی تورم و مشکلات اقتصادی پس از آن بر هیچ‌ کسی پوشیده‌ نیست. روغنی در این‌ باره گفت: دولت باید در مقابل کوچک‌ شدن‌ سفره‌های مردم بایستد. با واقعی شدن نرخ ارز، دولت باید زیر ساخت‌ها مانند سیاست‌های تامین اجتماعی را به نفع مردم تغییر دهد تا سفره مردم کوچکتر نشود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تاکید کرد: صنایع موافق واقعی شدن نرخ ارز هستند ولی دولت باید از مردم حمایت بیشتری داشته باشد. رخ بالای ارز شرایط سختی برای زندگی مردم ایجاد می‌کند ولی دولت باید پس از واقعی شدن نرخ ارز سایر مولفه‌ها را به نفع مردم رشد بدهد.»

دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یا پس از آن ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی سیاست‌های بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسان قیمت کالای اساسی پس از هر مرحله نوسان نرخ ارز بود. روغنی در باره تخصیص این نرخ ارز برای کالاهای اساسی گفت: دلار دولتی، دلار نیمایی یا هر نام دیگری فقط باید برای بیماران صعب العلاج باشد، نرخ ارز باید جایگاه خودش را در اقتصاد پیدا کند نه اینکه توسط بانک مرکزی کنترل و قیمت‌گذاری شود.» براساس آخرین سیاست‌های بانک مرکزی نرخ دلار نیمایی یا دلار مخصوص واردات کالاهای اساسی حدود ۳۶ هزار تومان تعیین شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =