پیشران اقتصادی

مسئول تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت گفت: شرکت‌ها با یک برنامه بزرگ و راهبرد واحد در خدمت هدف کلی گام برمی‌دارند، پیشران مشخص است و شرکت‌های کوچک برای توسعه آن فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، علایی طباطبایی در میزگرد تجارب جهانی در پیشران‌های مولد با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی ژاپن و کره جنوبی، تصریح کرد: جهانی شدن شرکت‌های این دو کشور بر مبنای حمایت شرکت‌های بزرگ از تولید و تجارت شکل گرفته است که فقط مختص به این کشورها نیست. در حال حاضر استراتژی ترکیه برای ورود و فتح بازارهای آفریقا بر همین مبنا بوده است.

وی با بیان اینکه برای ورود به بازارهای جدید چاره‌ای جز واگذاری مدیریت اقتصادی به پیشرانان نداریم، خاطرنشان کرد: روش‌های توسعه در این بخش باید تبیین شود و ضرورت‌ها را پیدا کرده و برای رفع مشکلات چاره اندیشی کنیم.

علایی با بیان اینکه باید به ترکیب صادرات کشور توجه کنیم، اظهار داشت: بیشتر فراوانی صادراتی به دو حوزه با پایه معدنی مشتقات نفتی و محصولات کشاوزی است که تمرکز بر مواد اولیه و خام فروشی را نشان می‌دهد، در حالی که با احتساب زنجیره ارزش صادرات تجهیزات پزشکی، دارو و توریسم سلامت می تواند منفعت بیشتری را در کشور به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم با بهره‌مندی از بخش صنعتی و تجاری به صورت سیستماتیک ارز آوری داشته باشیم، گفت: در حوزه‌های بسیاری توانایی و کارآمدی صنعتی و تولیدی وجود دارد؛ اما نتوانستیم در صادرات توفیق کسب کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه رویکردهای کشور برای توسعه اقتصادی مبتنی بر برون سپاری به شرکت‌های بزرگ نیست، تاکید کرد: پیشبرد رویکرد منفعل و تک نفره مشکلاتی را به همراه دارد زیرا هر بخش کوچک و بزرگی به صورت انفرادی برنامه‌های متفاوتی را پیش می‌برند.

وی تاکید کرد: در حوزه صنف، صنعت و تشکل، همگرایی در کشور وجود ندارد بلکه صنایع ایران واگرا عمل می‌کنند و بر پایه یک استراتژی واحد پیش نمی‌روند، در حالی که راهبرد در کره و ژاپن این است که هر تولیدی اجازه صادرات و ورود به بازار خارجی را ندارد؛ زیرا معرفی محصولات به جهان باید ویژگی‌هایی داشته باشد.

علایی خاطرنشان کرد: برند بودن، ارائه سطحی از خدمات پس از فروش، تامین کامل محصول در بازارهای صادراتی و جذب مشتری در توان هیچ بنگاه کوچک و متوسطی نیست؛ بلکه شرکت سرآمد شناسایی شده و باقی بنگاه‌ها با روش‌های زیر مجموعه ای در راستای توسعه و پیشرفت آن همراه می‌شوند.

وی تاکید کرد: شرکت‌ها با یک برنامه بزرگ در خدمت هدف کلی گام برمی‌دارند و در همین راستا پیشران مشخص است و شرکت‌های کوچک برای توسعه آن فعالیت می‌کنند.

علایی با بیان اینکه هماهنگی فعالان اقتصادی می‌تواند از آسیب بیشتر به توسعه جلوگیری کند، گفت: شرکت‌های ایرانی امکان ورود به بازار را دارند اما با وجود رقابت منفی با مشکلات فراوانی مواجه شده ایم و تا زمانی که در جهت رفع آن اقدام نکنیم نمی توانیم حضور فعالی در جهان داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =