• ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
  • کد خبر: 33889
  • readingTime: ۱ دقیقه
صنعت

براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، میزان تولیدات صنایع بورسی در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایراسین، شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی بعد از سه ماه رشد منفی در پاییز(نسبت به مدت مشابه سال قبل)، در دی‌ماه مثبت شد. در دی‌ماه  نیز همچون ماه‌های قبل صنعت خودروسازی و قطعات بیشترین رشد و صنعت محصولات غذایی بیشترین کاهش در شاخص تولید صنایع را داشتند.

مقایسه رشد شاخص تولید گروه‌های مختلف نشان می‌دهد که در دی ماه شرکت‌های کوچکتر، واردات محور و تولیدکنندگان کالاهای نهایی(مصرفی و سرمایه‌ای) رشد تولید بیشتری داشتند. 

به‌علاوه، رشد شاخص قیمت بخش صنعت در ادامه روند نزولی خود در دی‌ماه به ۳۶٫۶ درصد در ماه رسیده است. در این دوره، صنعت محصولات غذایی بیشترین رشد و صنعت فلزات اساسی کمترین رشد در شاخص قیمت صنایع را به خود اختصاص دادند. 

تجمیع صورت‌های مالی نه ماهه ۱۴۰۱ شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که ارزش اسمی سود شرکت‌های مورد بررسی نسبت به نه ماهه سال گذشته  تنها ۱۳٫۸ درصد رشد کرده است. رشد سودآوری در نه ماهه ۱۴۰۱ در صنعت فلزات اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰٫۶ درصد کاهش داشته است و در صنعت شیمیایی نیز تنها ۲٫۸ درصد افزایش داشته است. در مقابل صنایع فرآورده‌های نفتی و محصولات غذایی بیشترین رشد سودآوری را در این مدت داشتند و  ارزش اسمی سود در این صنایع به ترتیب ۱۰۴٫۶ و ۶۶٫۴ درصد رشد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =