• ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
  • کد خبر: 33687
  • readingTime: ۲ دقیقه
اکبر پازوکی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران گفت: با افزایش قیمت ارز، نرخ لوازم خانگی در بازار هم افزایش پیدا کرده است و در این میان نه تنها فروشگاه‌های لوازم خانگی، بلکه برخی از بانک‌ها و همچنین سایت‌های اینترنتی نیز طرح فروش اقساطی لوازم خانگی را اجرا کرده‌اند.

به گزارش ایراسین، از بیلبوردهای سطح شهر گرفته تا تبلیغات فضای مجازی همگی حکایت از رشد فروش اقساطی لوازم خانگی دارند. گاهی فروشگاه‌داران کوچک و بزرگ جشنواره‌های فروش اقساطی برپا می‌کنند و گاهی نمایندگی‌ها برای فروش اقساطی محصولاتشان وارد گود می‌شوند. اگرچه‌ این اتفاقات برای مصرف کننده جذاب است ولی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: «کاهش تقاضا باعث رونق فروش اقساطی شده‌است و طی ماه‌های گذشته قیمت مواد اولیه رشد سنگینی‌ داشت و به دنبال آن لوازم خانگی گران شد ولی مردم قدرت خرید ندارند در نتیجه فروشگاه‌داران مجبور به عرضه اقساطی هستند.»

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران به خبرنگار ایراسین گفت: «در شرایط فعلی فروشندگان انتظار خرید نقدی از مصرف کننده ندارند. مگر در آمد مردم چقدر افزایش پیدا کرده‌است؟ ما فقط در بعضی از اقلام مثل کولر آبی تا ۷۰‌ درصد افزایش قیمت داریم.»

گزارش‌های غیر رسمی حکایت از رشد قیمت لوازم خانگی دارد، تا جایی که فروش نقدی لوازم خانگی نیز با قیمتی بالاتر از قیمت مصرف کننده درج شده روی کالا انجام می‌شود. آیا فروشگاه‌داران گران فروشی می‌کنند؟ پازوکی در پاسخ به این سوال گفت: «بعضی از شرکت‌ها کالا را به قیمت مصرف‌کننده به مغازه‌دار می‌فروشند و سازمان حمایت نیز در این مسئله ورود نمی‌کند و مردم فکر می‌کنند کاسب گران فروش است.»

طی سال‌های گذشته پس از هر مرحله نوسانات ارزی، قیمت لوازم خانگی نیز افزایش داشته است. از چند ماه قبل انتظار می‌رفت با ورود دلار به کانال ۴۰ هزار تومان، قیمت لوازم خانگی تولید داخلی افزایشی شود ولی تاکنون مجوز افزایش قیمت صادر نشده‌ است، اگرچه بنا بر ادعای رییس اتحادیه لوازم خانگی، بعضی از شرکت‌ها قیمت محصولات خود را بالا برده‌اند.

افزایش قیمت، کاهش تقاضا با رشد فروش اقساطی همراه بود تا جایی که بانک‌ها نیز طرح‌هایی برای فروش اقساطی لوازم خانگی اجرا کرده‌اند. پازوکی در این‌باره گفت: «بنا بر فرمایشات رهبری بانک‌ها قرار بود نقدینگی را به سمت شرکت‌ها دانش بنیان و تولید سوق دهند، پس چرا وارد بخش فروش شده‌اند و لوازم خانگی اقساطی می‌فروشند؟» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌ خانگی تهران مدعی است بانک‌ها با سود ۱۸ درصد لوازم خانگی را در طرح‌های ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه به صورت اقساطی می‌فروشند.

سود فروش اقساطی لوازم خانگی در نمایندگی‌های رسمی نیز حدود ۱۸ درصد است ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بعضی از فروشگاه‌داران لوازم خانگی اقساطی را با سودی نجومی عرضه می‌کنند. در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ یا فروشگاه‌های اینترنتی نیز فروش اقساطی را در طرح‌های متنوعی انجام می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =