رسول جهانگیری

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: نمی‌توان وعده افزایش یا کاهش قیمت مسکن در سال آینده را داد، در نتیجه مصرف کنندگان واقعی منتظر نباشد و خرید خود را انجام دهند.

به گزارش ایراسین، حتی تغییر قیمت دلار هم نتوانست بازار مسکن را از رکود خارج کند و این بازار همچنان رکود حکم فرماست. رسول جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در مورد تأثیرپذیری بازار مسکن از نوسانات ارز به خبرنگار ایراسین گفت: «بازار مسکن متأثر از وضعیت اقتصادی کشور است ولی نسبت به بازاری مانند خودرو تغییرات در آن زمان‌بر است. بازار مسکن اکنون در رکود تورمی است. طی سال‌های گذشته افزایش قیمت سرسام‌آوری در بازار مسکن داشتیم و امروز بازار در رکود است ولی اگر نرخ فعلی ارز تثبیت شود با افزایش هزینه‌ها حدود دو سه ماه دیگر نوسانات قیمتی در بازار مسکن تأثیر می‌گذارد.»

وعده دولت‌مردان برای کنترل قیمت‌ها در بازار ارز در کنار راه‌اندازی سامانه جدید ارزی بانک مرکزی، احتمال کاهش نرخ ارز و شاید کاهش قیمت مسکن را تقویت می‌کند ولی آیا خریداران باید منتظر بمانند؟ جهانگیری بابیان اینکه توصیه‌ای برای سفته‌بازان و سوداگران بازار مسکن ندارد گفت:«درست نیست به مردم بگوییم برای خرید مسکن دست نگه‌دارید تا سال آینده ارزان شود. اگر مصرف‌کنندگان واقعی آمادگی دارند امروز با توجه به رکود بازار با دست بازتری می‌توانند در بازار مسکن خرید کنند.» جهانگیری عقیده دارد نمی‌تواند برای کاهش یا افزایش قیمت مسکن در سال آینده به مردم قولی داد.

فاصله زیاد عرضه و تقاضا

آمارهای رسمی از کاهش ساخت‌وساز در طول یک دهه گذشته خبر می‌دهد و بسیاری از کارشناسان این موضوع را دلیلی برافزایش قیمت مسکن می‌دانند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با تائید این ادعا گفت: «ما باید حداقل سالانه یک‌میلیون واحد مسکن بسازیم ولی در دهه ۹۰ عرضه مسکن کاهش پیدا کرد تا فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن افزایش پیدا کند.» جهانگیری با اشاره به اینکه عرضه و تقاضای مسکن در اواخر دهه ۸۰ باعث شده بود تا بازار میزبان رکودهای بلندمدتی باشد، افزود: «معمولاً بازار مسکن در هر دوره‌ای یکی دو سال در شرایط رکود فرومی‌رفت و فروشندگان اگر به پول نیاز ضروری داشتند باید قیمت ملک خود را پایین‌تر از متوسط بازار تعیین می‌کردند ولی امروز میان عرضه و تقاضا فاصله وجود دارد.»

یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکن تعادل را به بازار مسکن بازگرداند. جهانگیری دراین‌باره گفت: امیدواریم دولت با تحقق به وعده ساخت مسکن در پایان چهار سال، تعادل را به عرضه و تقاضا بازگرداند.

تعیین تکلیف خانه‌های خالی

مسئولین و کارشناسان طی سال‌های گذشته بارها از نیاز کشور به تولید مستمر مسکن خبر دادند ولی در همین مدت بارها اخبار مختلفی از تعداد میلیونی خانه‌های خالی در کشور منتشر شد. اگر نیاز به تولید مسکن در کشور وجود دارد، پس چرا چند میلیون خانه خالی داریم؟ رسول جهانگیری در پاسخ به این سؤال گفت: بسیاری از خانه‌های ساخته‌شده طی سال‌های گذشته از ذائقه مردم فاصله دارد و به وسیله‌ای برای سفته‌بازی تبدیل‌شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در ادامه افزود: به‌جای واحدهای بالای ۱۰۰ مترمربعی در بازار مسکن نیاز به واحدهایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع داریم. زمانی تعداد خانواده‌ها بیشتر از چهار نفر بود و تقاضا برای واحدهای سه خوابه با زیربنای بالاتر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ مترمربعی وجود داشت ولی متأسفانه کاهش جمعیت خانواده‌ها و حتی زندگی مجردی امروز نیاز به واحدهای ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربعی را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان مدعی است ساخت‌وسازها باید توسط انبوه‌سازان نیازسنجی شود و بخش خصوصی و دولتی متناسب با نیاز مردم مسکن تولید کند البته باید تأکید کرد امروز مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل‌شده است. جهانگیری تأکید کرد: «درگذشته مسکن یک کالای مصرفی بود ولی متأسفانه امروز جنبه‌ سرمایه‌ای دارد و همین مسئله باعث شده تا خانه‌های بسیاری در کشور خالی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =