فرشاد

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به تنوع مواد معدنی ایران تاکید کرد: ایران دارای ۶۵ عنصر از جدول مندلیف در ذخایر معدنی خود است اما با توجه به سیاست‌گذاری‌های گذشته تنها در چند مورد مشخص مثل آهن، مس، سرب، روی و برخی عناصر قیمتی سرمایه‌گذاری صورت گرفته که اشتباه است.

به گزارش ایراسین، اسدالله فرشاد در این زمینه گفت: اصلی‌دلیل دلیل چنین اتفاقی در صنایع معدنی و معادن اتکاء بیش از حد به درآمدهای نفتی و همچنین سهل الوصول بودن مواد معدنی یاد شده باتوجه به بازارهای جهانی آنهاست، درحالی که اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای سایر منابع معدنی خودمان داشته باشیم بعضا امتیازات و ارزش افزوده بالاتری نسبت به آنچه  اکنون داریم خواهیم داشت.

فرشاد در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی روندی پیچیده و البته گسترده دارد اما در طول تاریخ این صنعت همواره دیده‌ایم که مشکلاتی به فعالان این عرصه تحمیل شده چون معمولا دولت تصمیم به مدیریت کلیه کارها گرفته که نمونه بارز آن قیمت‌گذاری‌های دستوری در این زمینه است.

وی ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری‌های دستوری در محصولات معدنی به خبرنگار ما گفت: اصولا این شیوه جوابگو نیست چون وقتی با بازارهای بین المللی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم حجم بالایی از سرمایه‌گذاری صورت گرفته و پروسه‌بسیار طولانی برای تولید یک محصول مدنظر است اما قیمت محصول نهایی متناسب با این روند نیست.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیرایرانیان، قیمت کنونی فولاد در ایران را به نوعی توهین به صاحبان سرمایه دانست و تصریح کرد: امروز قیمت تعیین شده محصولات فولادی در بازار ایران به نوعی خنده‌دار است و هرگز نمی‌توانیم از آنها دفاع کنیم و شک نداریم که در میان مدت به زیان سرمایه‌گذاران خواهد شد، به همین دلیل لازم است در کمترین زمان ممکن این روند قیمت‌گذاری دستوری را فراموش کرده و واقعیت بازار را بپذیریم.

این فعال عرصه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: صنایع معدنی و معادن ایران می‌توانند ارزش افزوده قابل توجهی برای کشورمان ایجاد کنند و حتی در برخی موارد جایگزین درآمدهای نفتی باشند، اما تا این لحظه بخش خصوصی و فعالان واقعی نتوانسته‌اند برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان دولت این مهم را مشخص کنند که باید اجازه دهند تولیدکنندگان در رقابت سالم و خارج از هرگونه دستور و دخالت دولت به کسب و کارشان بپردازند.

وی معتقد است بخش معدن و صنایع معدنی حتی در شرایط تحریمی که درآمدهای نفتی کشورمان به حداقل خود رسیده امکان مدیریت اقتصاد ایران زمین را خواهد داشت درصورتی که فارغ از هرگونه دخالت‌های دولتی و همچنین قیمت‌های دستوری فعالیت کنند. به این دلیل که انعطاف‌پذیری بخش خصوصی نسبت به شرکت‌های دولتی بالاست و می‌توانند در بدترین شرایط هم با استفاده از راهکارهایی که در اختیار دارند به کسب و کار خود هرچند محدود ادامه دهند، اما شرکت‌های دولتی این امکان را ندارند.

فرشاد به خبرنگار ما گفت: امسال سال رونق تولید و همچنین حمایت از کالای ایرانی است پس این وظیفه اصلی دولتمردان است که موانع فعلی در مقابل تولید را حذف کنند و اجازه دهند تولید کنندگان براساس سیاست‌های اقتصادی و همچنین سهم بازارشان فعالیت کنند، در غیر این صورت مشکلات در صنعت خواهیم داشت که گروهی را از چرخه تولید حذف می‌کند و اقتصاد کشور درگیر حاشیه خواهد شد.

فرشاد، مشکل فعلی بنگاه‌های اقتصادی صنایع آهن و فولاد را توسعه صادرات و نقل و انتقالات پولی توسط سیستم‌های بانکی تحریم شده و انتقال ارز ناشی از صادرات دانست و گفت: تمامی بانک‌های ایرانی در لیست تحریم قرار دارند و این امر بنگاه‌های اقتصادی را برای انتقال ارز به داخل با مشکل روبه‌رو می‌کند. همچنین برای تامین ارز اقلام ضروری تولید و انتقال به خارج مشکل وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیرایرانیان تصریح کرد: حذف موانع تولید از مسیر شرکت‌های معدنی می‌تواند به کاهش مهاجرت و همچنین افزایش اشتغال پایدار در دورافتاده ترین مناطق منجر بشود به این دلیل که هرجا معدن و صنایع معدنی ایجاد شده آبادانی و زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه روستاها نیز در همان منطقه رشد قابل توجهی داشته است.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال در پروژه بهاباد  با کمک استانداری، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، چادرملو، ۱۲۰ کیلیومتر از بافق تا بهاباد خط انتقال گاز اجرا و به بهره‌برداری رسیده است، این امر یک خدمت اجتماعی بسیار بزرگ بود. همچنین از بهاباد تا سایت به طول ۳۸ کلیومتر، روستاهای بسیاری در بین راه هستند که در زمستان سال جاری به یمن حضور این سایت از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

فرشاد همچنین تاکید کرد:‌ پروژه گندله سازی نیز  به ۳۰ مگاوات برق احتیاج دارد، این در حالی است که  ایستگاه برق بهاباد تنها ۱۵ مگاوات ظرفیت داشت. بنابراین با همکاری اداره برق استان، دو ترانس خریداری و یک ایستگاه اختصاصی احداث شد. همچنین خط انتقال برق از نخلستان به کارخانه به طول ۶۶ کیلومتر توسط شرکت غدیر اجرا شده است که این امر زیربنا توسعه در مهاباد را فراهم کرد.

به گفته فرشاد اغلب شرکت‌های فولادی و معدنی بورسی هستند و از آنجا که بورس عامل شفافیت حساب و کتاب این شرکت‌ها مسئولان می‌توانند معافیت‌ها و امتیازات خاصی برای شرکت‌های معدنی بخصوص در زمینه بازگرداندن ارز حاصل از صادراتشان ایجاد کنند، چون در عین اینکه فولادسازی‌ها ارزآوری بالایی می‌توانند داشته باشند نیازمند واردات برخی مواد و تجهیزات نیز هستند، از این رو حالا که نقل و انتقال ارز درگیر مشکلاتی شده این شیوه می‌تواند کمک شایانی به شرکت‌های فولادی بخصوص صادرات محورها داشته باشد.

مدیرعامل فولاد غدیرایرانیان تصریح کرد: قوانین دست و پاگیر درکنار بی‌توجهی مسئولان به تسهیل شرایط صادراتی شرکت‌های فولادی در همین شرکت باعث به تعویق افتادن تکمیل پروژه توسعه‌ای شده است که خوشبختانه امسال مشکل برطرف شده و در مسیر تکمیل پروژه توسعه‌ای خودمان قرار داریم.

وی درپایان با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی  شرکت آهن و فولاد غدیر ۸۰۰ هزار تن است، افزود: این شرکت برای افزایش ظرفیت مدول ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون ۲۰۰ هزار تن اقدام کرده و بیشتر تجهیزات آن تامین شده است و همچنین در پروژه مشارکتی با چادرملو تصمیم داریم کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال را نیز جدی پیگیری و اجرایی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =