امیر صباغ

مدیر دفتر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: در چارچوب این تفاهمنامه 7 خدمت جدید به شرکت های صادراتی این بخش اضافه می شود، به طوری که در شرایط تحریم، مانعی در صادرات معدن و صنایع معدنی ایجاد نشود.

امیر صباغ مدیر دفتر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در گفتگو با ایراسین با اعلام افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش معدن گفت: افزایش نرخ دلار باعث شده شمار زیادی از صنایع زیان ده شوند، اما در حوزه معادن، نفت و پتروشیمی که محصولات آن‌ها صادراتی است و با دلار فروخته می‌شود، شاهد رشد درآمد بودیم.

وی در ادامه افزود: افزایش درآمد باعث توسعه سرمایه‌گذاری‌ در بخش معدن شده به طوری که در حال حاضر فعالیت‌های اکتشافی و سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط توسط شرکت‌ها رو به افزایش است و این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا از از محل درآمد خود شرکت‌ها است و در آن‌ها از منابع مالی بانک‌ها استفاده نمی‌شود.

صباغ در پاسخ به این سوال که تفاهمنامه ی بین ایمیدرو و صندوق ضمانت صادرات چه اهدافی را دنبال می کند، گفت: تفاهمنامه بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و صندوق ضمانت صادرات امروز امضا خواهد شد که در چارچوب این تفاهمنامه 7 خدمت جدید به شرکت های صادراتی این بخش اضافه می شود که 3 مورد پس از امضای تفاهمنامه عملیاتی و 4 مورد دیگر سه ماه بعد و با مشخص شدن دستورالعمل های آن اجرایی می شود.

مدیر دفتر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در تشریح این تفاهمنامه گفت: بدین ترتیب هفت خدمت جدید که تاکنون ارایه نشده بود به شرکت های صادراتی و معاملات تهاتری ارایه می شود به طوری که در شرایط تحریم، مانعی در صادرات معدن و صنایع معدنی ایجاد نشود.

صباغ در ادامه افزود: به زودی آن بخش از ریسک هایی که تاکنون قابل پوشش نبوده نیز شناسایی و با مشخص شدن ضمانت های مربوطه، پوشش داده خواهد شد.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای نظارت بر اجرا و پیشبرد اهداف این تفاهمنامه، گفت : کمیته ای نیز با هدف اجرایی شدن این تفاهمنامه تعریف شده که ضمن نظارت بر اقدامات،‌ از روند ماهانه بیمه و پوشش ریسک های صادراتی این بخش گزارش دهد.

صباغ با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن همیشه محدود بوده و در حال حاضر جذب سرمایه‌ خارجی سخت‌تر هم شده است، گفت: در حوزه معدن تاکنون سرمایه‌گذار بزرگ نداشتیم و تنها پنج سرمایه‌گذار کوچک به صورت فردی در بخش فولاد، فرو آلیاژ و واحدهای کوچک کنسانتره فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری برای طرف خارجی در ایران چه مشوق ها و مزیت هایی دارد، تصریح کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی و ارزان تمام شدن نیروی کار، انرژی و حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری در ایران برای افراد خارجی به صرفه است بنابراین با وجود اینکه این افراد از جانب کشورهای خودشان برای خروج از ایران تحت فشار قرار می‌گیرند و مشمول محدودیت بانکی می‌شوند، باز هم به کار خود ادامه می‌دهند.

مدیر دفتر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با تاکید بر اینکه کاهش ارزش ریال هم‌زمان برای کشور فرصت و تهدید محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر افراد زیادی از کشورهای مختلف به سرمایه‌گذاری در ایران تمایل دارند چراکه همه چیز برای آن‌ها ارزان و استراتژی آن‌ها نیز برخلاف شرکت‌ها، کوتاه‌مدت است.

لازم به ذکر است با اعلام امیر صباغ مدیر دفتر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو، 12 مرداد سال جاری تفاهمنامه همکاری بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و صندوق ضمانت صادرات امضا خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =