مرتضی ابراهیمی

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان(سهامی عام) امروز با حضور ۷۰ درصدی سهامداران، رئیس مجمع، مدیرعامل شرکت پالایش اصفهان، نماینده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین در این مجمع، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اعلام گزارشی از وضعیت این شرکت، برنامه ها و پروژه های در دست اجرا برای سهامداران اظهار داشت: شرکت در صنعت فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای فعالیت می کند و در حال حاضر ۱۰ شرکت پالایشی کشور در این حوزه فعالیت می کنند که بر اساس گزارش های عملکرد شرکت های پالایشی در سال ۹۷ شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی در جایگاه دوم قرار دارد.

مرتضی ابراهیمی افزود:این شرکت همچنین از منظر تولید محصولات نفت و گاز مقام نخست، گاز مایع مقام دوم، نفت سفید مقام سوم، نفت کوره مقام سوم و بنزین در مقام پنجم قرار دارد.

وی، با بیان اینکه پالایشگاه در بهمن ماه ۱۳۹۶ موفق به اخذ گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت انرژی ISO-۵۰۰۰۱ شده و در اسفند ۹۷ گواهینامه آن تمدید گردید اظهار داشت: در راستای پیاده سازی استاندارد، خط مشی انرژی تدوین شده و اهداف کلان و خرد و پژوهش های برنامه های دستیابی به اهداف انرژی اولویت بندی شده شرکت پالایش نفت تعیین شده است تا طی ۵ سال شاخص انرژی از مقدار سه هزار و ۴۳ مگا ژول بر تن نفت خام به دو هزار و ۳۶۶ مگا ژول بر تن نفت خام کاهش یابد.

ابراهیمی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان در زمان خود از بهترین صنایع و سودآور بوده است، اما تجهیزات به کار برده شده در آن برای امروز مناسب نیست، به عنوان مثال در آن زمان ما ۱۱۰۰ متر مکعب آب می توانستیم بگیریم و ظرفیت پالایشگاه ۲۰۰ هزار بشکه بود اما اکنون به ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و بنابراین باید با روز شدن تجهیزات بتوانیم ادامه فعالیت بدهیم.

وی با اعلام اینکه به همین منظور سعی کردیم پروژه های زیادی را برای این شرکت تعریف کنیم گفت: از جمله این پروژه ها احداث تقطیر ۳ بود که با توجه به ضرورت جایگزینی واحدهای غلظت شکن با واحد تقطیر سم به منظور جلوگیری از تولید محصولات سنگین به ویژه نفت کوره که دارای ارزش افزوده بسیار پایین نسبت به سایر محصولات دیگر است. در حال حاضر به دلیل استفاده از ویسبریکر تولید محصولات سنگجین پالایشگاه به ویژه نفت کوره حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان اضافه کرد: این عدد به مراتب بیشتر از استاندارد نرمال جهانی بوده و در پالایشگاه های دنیا این نرخ تولید نفت کوره کمتر از ۱۰ درصد است، بنابراین این پروژه به اجرا درآمد تا در این راستا بتوانیم تنگناهای موجود را رفع کنیم و افزایش کمیت و کیفیت و ارتقا نفت سفید تولیدی را در راستای تولید سوخت هواپیماهای جت در اختیار داشته باشیم، همچنین تولید بخش قابل ملاحظه ای از خوراک واحد بنزین سازی و تولید بخشی از خوراک بخش جنوبی واحد RHU از جمله راه حل هایی است که با احداث این پروژه به دست می آید.

ابراهیمی گفت: در چشم انداز تعریف شده در سال ۹۴ تولید سوخت مطابق با استاندارد یورو ۴ شد و اکنون هم بخش زیادی از تولید بنزین مطابق با استاندارد یورو ۵ است.

وی گفت: طرح بهبود فرآیند با هدف تولید سوخت مطابق با استانداردهای روز دنیا؛ احداث واحدهای تقطیر۳ و گاز مایع ۳ به منظور رفع تنگناهای عملیاتی و تولید محصولات میانی و نهایی با کیفیت مرغوب تر از دیگر عملکرد در این راستا است.

مرتضی ابراهیمی بیان داشت: نفت کوره یکی از معضلات پالایشگاه است که اگر پالایش نشود به سمت خواباندن پالایشگاه خواهیم رفت و بنابراین پروژه های ارتقا کیفیت فراورده ها از برنامه های آینده ما محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۰ دیگر نباید نفت کوره ای ۳ داشته باشیم تاکید کرد: امیدواریم با همت و تلاشی که انجام می شود و با پیش بینی که کرده ایم در سال ۱۴۰۰ شرکت پالایش نفت اصفهان سرآمد شرکت های نفتی بشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =