ارزانی

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان و تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرد: هرچه بیشتر به سمت بومی سازی حرکت کنیم در واقع آینده  صنعت را بیمه کرده‌ایم به این دلیل که کارشکنی‌ها در این زمینه موثر نیست و در نهایت کشورمان می‌تواند در جنگ اقتصادی همچون همیشه سربلند باشد.

 فرزاد ارزانی در این زمینه به ایراسین گفت: در شرایط فعلی که صنعت فولاد و بطور کلی اقتصاد کشورمان هدف کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفته لازم است همواره به کاهش وابستگی‌ها فکر کرده و بتوانیم استقلال بیشتری در صنایع داشته باشیم تا به این ترتیب علاوه بر ادامه فعالیت صنایع در بخش‌های مختلف بتوانیم در بازارهای بین المللی نیز جایگاه مناسبی برای خودمان دست و پا کنیم.

وی تاکید کرد: بدون تردید وقتی صحبت از بومی سازی می‌کنیم صحبت از ساختن مجدد چرخ نیست بلکه کاهش حداکثری وابستگی است، به این دلیل که در برخی موارد می‌توانیم با استفاده از راهکارهایی کارشکنی‌ها را بی‌اثر کنیم اما در برخی موارد با توجه به حجم تقاضای کالای مورد نظر بهتر است استقلال کشورمان از خریدهای خارجی را به حداکثر برسانیم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان اظهار کرد: این مجتمع برای مقابله با کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان فعالیت مناسبی را آغاز کرده و با تشکیل دپارتمان بومی‌سازی برای تامین مواد در تلاش است سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه صنعت فولاد ایران را بی‌اثر کند و دستور کار براین است که تا جای ممکن درصد بومی‌سازی تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز را بالا ببریم تا علاوه بر ادامه تولید زمینه کاهش خروج ارز از کشورمان را هم ایجاد کنیم.

وی معتقد است استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین گزینه برای شرکت‌ها در راستای بومی‌سازی مایحتاجشان است و مسئولان می‌توانند با ایجاد ارتباط گسترده‌تر میان دانشگاه و مراکز صنعتی این مهم را محقق کنند. نکته این تعامل در افزایش فرصت‌های شغلی و اشتغالزایی پایدار در کشورمان است و در نهایت ارزش افزوده‌ای که می‌توانیم با صادرات محصولات نهایی با کیفیت ایرانی داشته باشیم.

ارزانی به ایراسین گفت: صنعت فولاد صنعتی ارزآور و شاخصی در توسعه کشور است به همین دلیل هرچه سطح بومی‌سازی در این صنعت بالاتر از گذشته باشد ارزش افزوده بالاتری به اقتصاد کشورمان هدیه خواهد داد و سهم بیشتر در بازارهای بین المللی می‌توانیم در اختیار داشته باشیم البته پس از تامین نیازهای داخلی که تاکنون نیز چنین بوده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان درباره مدیریت شرایط فعلی همچنین تاکید کرد: پس از موضوع بومی‌سازی در این صنعت که می‌تواند نقشه‌ای میان مدت باشد موضوع مدیریت هزینه‌ها عاملی در مقابله با اثرات کارشکنی غرب علیه اقتصاد کشورمان خواهد بود که در عواملی همچون افزایش بهره‌وری و استفاده از نیروهای بومی خلاصه شده است.

وی درباره دستیابی به اهداف تعیین شده فولادی در افق 1404 نیز به خبرنگار ما گفت: بدون تردید چنین افقی براساس توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود تدوین شده است و اگرچه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد ولی همانطور که قبلا اشاره شد مدیریت منابع تعیین کننده دستیابی به این موضوع می‌شود و لازم است با اتکاء به توانمندی‌های داخلی و استفاده از نیروی متخصص حاضر در صنعت فولاد گام‌های موثری در این بخش برداشته شود.

به گفته ارزانی دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد در این برنامه به معنی مازاد تولید 30 میلیون تنی این محصول در بازار داخلی است که اگر برای این حجم مازاد تولید برنامه دقیقی نداشته باشیم می‌تواند به عنوان چالشی بزرگ در صنعت فولاد ایران مطرح باشد و اصولی‌ترین سیاست تسهیل صادرات برای تولید کنندگان است.

وی تصریح کرد: تسهیل صادرات در صنعت فولاد قطعا منظور توزیع منابع مالی نیست بلکه درامر صادرات دو نکته ثبات سیاست‌ها و همچنین امکانات صادراتی تعیین کننده هستند. به عنوان مثال زیرساخت‌های ریلی، اسکله‌ها و از این قبیل موارد پیش‌نیازهایی هستند که در کنار قوانین کارشناسی باید از سوی مسئولان مربوطه با جدیت دنبال شود.

این مدیرارشد در صنعت فولاد معتقد است، ثبات قوانین و همچنین مدیریت‌ دقیق مواردی هستند که می‌تواند یک تولیدکننده را در بازارهای صادراتی حمایت کند چون موضوع صادرات بخصوص در صنعت فولاد امری مقطعی نیست و باید با استفاده از توانمندی‌های موجود و نیازهای بازارهای صادراتی برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدتی داشته باشیم تا در رقابت با دیگران موفق عمل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =