سید جواد حسینی کیا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌ برخی شرکت‌های فولادی ایران از سوی آمریکا گفت: با توجه به آمارهای منتشر شده از صنعت فولاد کشور این صنعت در گذشته زیربار تحریم‌های یکجانبه آمریکا نه تنها ایستادگی کرد بلکه به دستاوردهای بسیار ارزشمندی نیز رسید، بنابراین این تحریم‌های جدید نه تنها نگرانی ایجاد نمی‌کند بلکه نعمتی در اختیار صنایع پایین دستی کشور برای رونق تولید است.

سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: با توجه به افزایش شیطنت‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان چند سالی است صنایع فولادی از سوی این کشور تحریم شده به این امید که اقتصاد ایران با مشکلات عمده روبرو شود چون دشمنان به این یقین رسیده‌اند که صنعت فولاد ایران جزو مزیت‌ها و توانمندی‌های اقتصاد کشورمان است.

حسینی کیا در ادامه افزود: البته دیدیم که نتیجه این کارشکنی و تلاش آمریکا چه شد و چیزی جز کاهش وابستگی و همچنین افزایش تولید در صنعت افتخار آفرین فولادی کشورمان نبود، بنابراین اکنون که این کشور بازهم به شیطنت‌های خود علیه اقتصاد کشورمان ادامه داده یقین داریم صنعت فولاد ایران مثل گذشته سربلند از این مرحله نیز عبور می‌کند، پس اگر بگوییم صنعت فولاد ایران زیربار تحریم‌ها آبدیده شده غیرواقع نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای رسمی نشان دهنده افزایش تولید در بخش فولاد است که این امر می‌تواند به تامین نیازهای صنایع پایین دستی منجر شود بنابراین هیچ جای نگرانی در صنعت فولادی نداریم چون تقاضا برای خرید محصولات این شرکت‌ها اگر در بازار بین‌المللی فروخته نشود وجود دارد هرچند شرکت‌ها برای دور زدن تحریم‌ها راهکارهای موثری در اختیار دارند که استفاده خواهند کرد.

وی به خبرنگار ایراسین گفت: البته با توجه به برخی موارد از کمبود فولاد در بازار به دلایل مختلف اصولا می‌توانیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به‌جای صادرات فولاد خام به خارج از کشور این کالا را در اختیار صنایع پایین دستی مثل لوازم خانگی، خودرو و ... قرار دهیم تا این صنایع با تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا برای اقتصادمان خلق ثروت کنند.

حسینی‌کیا با اشاره به سیاست‌های اخیر فولادی از سوی وزارت صمت و همچنین وضع مالیات برای صادرات کالاهای خام و مواد اولیه تاکید کرد: البته این سیاست‌ها دقیقا قبل از کارشکنی‌های آمریکا از سوی مسئولان و تاکید نمایندگان اجرایی شده که امیدواریم دستاوردهای آن به اقتصاد کشورمان در آینده نزدیک کمک کند.

به گفته حسینی‌کیا صنعت‌گران و تولیدکنندگان ایران در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند و تا امروز به پای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند و در راستای اهداف اقتصادی و منافع ملی گام برداشته‌اند بنابراین از این پس نیز همین اتفاق خواهد افتاد و صنعت فولاد ایران نه تنها برای تامین نیازهای داخلی گام‌های مؤثرتری برمی‌دارد بلکه با برنامه‌ریزی برای تولید محصولات خاص زمینه خلق ارزش افزوده بالاتر را در این صنعت مهیا خواهد کرد.

وی به خبرنگار ایراسین گفت: مزیت‌های اقتصادی در ایران بخصوص در صنایع بالادستی آنقدر بالاست که می‌تواند هزینه تمام شده محصولات نهایی را تا حد چشمگیری کاهش دهد که این روند در نهایت منجر به ایجاد مزیت‌های رقابتی گسترده در بازارهای بین‌المللی است به همین دلیل تمام سعی و تلاش مسئولان و نمایندگان این است که بتوانیم این مزیت‌ها را ابتدا برای تامین نیازهای داخلی و بعد ازآن افزایش سهم بازار خارجی بکارگیریم.

حسینی‌کیا در پایان تصریح کرد: کارشکنی‌های آمریکا در صنایع مختلف ایران اگرچه هزینه‌هایی به اقتصاد ایران تحمیل کرده است اما نباید فراموش کنیم که اتفاقا در همین دوران دستاوردها و خودکفایی‌های قابل توجهی در کارنامه کشورمان ثبت شده که در طول سالیان سال برای ایران منافع قابل توجه ایجاد خواهد کرد.

لازم به یادآوری است دولت ترامپ در آخرین روزهای کارش در کاخ سفید 16 شرکت فولادی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده که نام این شرکت‌ها به این ترتیب اعلام شده است:

۱- مجتمع فولاد صنعت بناب

۲- مجتمع صنعتی اسفراین

۳-فولاد گیلان

۴- شرکت ثبت‌شده در آلمان با نام GMI PROJECTS HAMBURG GMBH به اتهام ارتباط با میدکو

۵-شرکت ثبت‌شده در آلمان با نام GMI PROJECTS LTD به اتهام ارتباط با میدکو

۶-شرکت چینی KAIFENG CARBON CO به اتهام فروش الکترود گرافیتی به فولادسازان ایرانی

۷-شرکت فولاد خزر

۸-شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)

۹-مجتمع فولاد پاسارگاد

۱۰-شرکت فولاد سیرجان ایرانیان

۱۱-مجتمع فولاد روهینا جنوب

۱۲-فولاد ویان

۱۳-مجتمع فولاد البرز غرب

۱۴-شرکت چینی WORLD MINING INDUSTRY COMPANY LTD به اتهام ارتباط با میدکو

۱۵-فولاد یزد

۱۶-فولاد زرند ایرانیان

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =