• ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
  • کد خبر: 2903
  • readingTime: ۱ دقیقه
تاکسی هوایی

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی: به منظور توسعه این موضوع، کمیته ای متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، ناوبری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت نظر معاونت وزارت راه تشکیل شد و در همین مدت کوتاه، انجام کارهای اداری سرعت پیدا کرد. این کمیته راهکارهایی را برای تأمین هواپیما، آموزش و ایجاد ساختار نیز پیشنهاد کرده است. 

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با ایراسین با موضوع راه اندازی تاکسی های هوایی در ایران، گفت: جابجایی مسافر در دنیا دارای یک بخش کوچک و یک بخش بزرگ است. بخش کوچک آن جابجایی هواپیمای مسافربری توسط خطوط هوایی است اما بخش عمده آن توسط خطوط هوایی با ظرفیت پایین تر و غیر برنامه ای است.  
منطقی در ادامه افزود: به عنوان مثال اگر تعداد هواپیماهای تجاری در کشورهای مختلف یک واحد باشد تعداد هواپیماهای تاکسی و هلی کوپترها حداقل ۱۰ برابر و حداکثر ۱۰۰ برابر است.  
وی در پاسخ به اینکه تاکسی های هوایی عموما برای افراد مرفه و ثروتمند کاربرد دارد؟ گفت: خیر. این هواپیماها خدمات عمومی بسیار زیادی از جمله جابجایی سریع محصولات حیاتی ارائه می دهند. علاوه بر این، افرادی را که اهدای عضو می کنند نیز جابجا می کنند. علاوه براین، تاکسی های هوایی یک کسب و کار نیز محسوب شده و مهارت های عمومی ایران را در حوزه صنعت و خدمات هوانوردی به شدت ارتقا می دهد.
منطقی افزود: با وجود اینکه تاکسی های هوایی منافع فوق العاده ای داشته و مورد توجه ویژه کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته اما ما کمتر به آن توجه کرده ایم.
دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این سوال که این موضوع در ایران چگونه پیگیری می شود؟ پاسخ داد: به منظور توسعه این موضوع، کمیته ای متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، ناوبری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت نظر معاونت وزارت راه تشکیل شد و در همین مدت کوتاه، انجام کارهای اداری سرعت پیدا کرد. این کمیته راهکارهایی را برای تأمین هواپیما، آموزش و ایجاد ساختار نیز پیشنهاد کرده است.  
منطقی با اشاره به محدوده فعالیت این هواپیماها گفت: کلیه استان ها و شهرستان هایی که فرودگاه ها غیرفعال یا کم فعال دارند می توانند در این حوزه درخواست دهند.
وی در ادامه گفت: اگر این صنعت را ارتقا دهیم تولید هواپیما در ایران تقویت خواهد شد. به عنوان مثال بالگرد هشت نفره در کشور رونمایی شده اما بازار جدی ندارد و اگر این تاکسی های هوایی راه بیفتد بازار جدی پیدا خواهد کرد.  
منطقی در پایان این گفتگو اظهار کرد: تاکسی های هوایی معمولاً برای بین شهرها کاربرد دارند و استفاده از آن برای مسافتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر مقرون به صرفه خواهد بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =