گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران گفت: حدود ۵ درصد تلفات در زمان برداشت گندم وجود دارد که استفاده از تکنولوژی روز دنیا این مساله به یک درصد خواهد رسید.

به گزارش ایراسین، علی قلی ایمانی اظهار کرد: به دلیل گرانی تکنولوژی روز دنیا نتوانسته‌ایم هماهنگ با برخی کشورهای توسعه یافته در حوزه ماشین آلات کشاورزی پیشرفت کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران افزود: در حال حاضر ضایعات کمباین‌ها زیاد است اما جهاد کشاورزی با اجرای طرح معاینه فنی برای همه آنها شرایطی فراهم کرده تا جلوی بخشی از ضایعات گرفته شود.

وی اضافه کرد: با همه این تلاش‌ها از آنجایی که از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم، بخشی از هدر رفت ها اجتناب ناپذیر و متأسفانه درصد ضایعات گندم از تورم جهانی بالاتر است.

وی ادامه داد: برخی از ماشین آلات جدید ضایعات کمتری دارند اما به طور کلی در ریزش گندم بیش از پنج درصد ضایعات داریم و علاوه بر آن درصدی از ریزش هم در حمل و نقل بار رخ می‌دهد.

ایمانی خاطرنشان کرد: اگر کشاورز در برداشت دقت نداشته باشد برخی از ضایعات در خوشه می‌ماند که دلیل آن رطوبت و گاهی نیز تنظیم نبودن دستگاه کمباین است.

کشاورزان در زمان برداشت باید دقت کافی داشته باشند

وی گفت: کشاورزان در زمان برداشت باید دقت کافی داشته باشند و از ماشین آلاتی استفاده کنند که معاینه فنی دارد و همچنین زمانی به برداشت گندم اقدام کنند که رطوبت هوا کم باشد تا دچار کمترین میزان تلفات باشند.

وی بیان کرد: تلفات برداشت در دنیا یک درصد است اما درصد تلفات در کشور ما به دلیل تحریم و عدم بهره‌مندی از تکنولوژی روز، یک خسران در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که البته این مساله در برداشت کلزا به دلیل اینکه ماشین آلات مخصوص آن در کشور وجود ندارد، بیش از گندم است.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم کاران افزود: اگر حاکمیت میزان ریزش و تلفات گندم در زمان برداشت در کل کشور را حساب کند، می‌تواند سالانه چندین هزار کمباین را از محل همین ریزش‌ها تهیه و با قیمت مناسب و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی تصریح کرد: زمانی که زمین را برای کشت دوم آماده می‌کنیم متوجه خواهیم شد که به همان میزانی که بذر برای کشت گندم تهیه شده (حدود ۳۰۰ کیلوگرم)، محصول در زمین وجود دارد و این یعنی هدر رفت منابع آب، خاک و دسترنج کشاورز؛

ایمانی بیان کرد: تلفات پنج درصدی در زمان برداشت و همچنین تلفات پنج درصدی در زمان حمل و نقل در مجموع ۱۰ درصد خسارت به کشاورز تحمیل می‌کند لذا با توجه به میانگین برداشت در کل کشور که حدود ۱۳ میلیون تن است، شاهد تلفات یک میلیون تنی در برداشت این محصول هستیم که رقم بالایی به حساب می‌آید که قطعاً استفاده از تکنولوژی روز دنیا از بروز این ضرر و زیان پیشگیری خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =