اقتصاد دانش بنیان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ضمن تشریح الزامات توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» بر لزوم تقویت این بخش از اقتصاد تاکید کرد.

احسان شهیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره الزامات توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: در ابتدا باید توجه داشت که اقتصاد دانش‌بنیان محدود به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و بخشی از آن به شرکت‌های تولیدی مربوط می‌شود. اگر این شرکت‌ها محصولات خود را دانش‌بنیان کنند بهره‌وری و ارزش‌افزوده آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: بخش دیگر آن هم به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط می‌شود. قسمتی این مسئله به فرهنگ لازم باز می‌گردد. در واقع باید مقدمات این نوع اقتصاد، از مقطع دانش‌آموزشی که فعالیت تیمی به افراد آموزش داده می‌شود فراهم شود. همچنین توجه به هسته‌های فناوری برای مسئله فوق حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان درباره نقش صنعت در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: این مهم از سه بخش امکان‌پذیر است. بخشی از این نقش مربوط به خرید محصولات دانش‌بنیان است که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز واقع شده است.

شهیر افزود: نقش دیگری که صنعت می‌تواند در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند، این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان شرکت‌های جانبی خود در نظر بگیرند و در تأمین مواد اولیه و سرمایه به آن‌ها کمک کنند.

وی ادامه داد: بخش سوم این است که صنعت، خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری کند. این مسئله علاوه بر اینکه به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و در نتیجه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود، بهره‌وری صنعت را نیز افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان درباره تحول دیجیتال و نقش آن در افزایش بهره‌وری نیز گفت: نمود تحول دیجیتال به معنی استفاده از فناوری در راستای بهبود کیفیت، در هوشمندسازی و استفاده از انرژی‌های پاک قابل مشاهده است که باعث افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها شده و در بهبود فعالیت آن‌ها مؤثر است.

شهیر خاطرنشان کرد: با نگاه آینده‌پژوهی، در آینده استفاده از فضای مجازی تنها برای بهینه‌سازی فرآیندها نخواهد بود بلکه الزامی برای فروش کالا و خدمات است. توجه به موارد فوق، نقش مؤثری در افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =