• ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
  • کد خبر: 2852
  • readingTime: ۲ دقیقه
خاک

معاونت دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری: در پروژه های عمرانی و راهسازی نیز به همین شکل عمل کنیم یعنی خاک سطحی و حاصلخیز باید تحویل منابع طبیعی داده شود و اگر امکان بازگرداندن آن نباشد باید به جای اولیه خود بازگردد. بنابراین امکان ندارد اجازه قاچاق یا صادرات خاک داده شود چراکه قانونگذار هم این موضوع را ممنوع کرده است.

علی خادم آستانه معاونت دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با ایراسین در پاسخ به حفاظت از عدم قاچاق خاک بر عهده کدام سازمان است، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان جنگلها و منابع طبیعی کشور، حفاظت از منابع طبیعی است. این سازمان باید از خاک به عنوان یکی از ارکان اصلی منابع طبیعی در کشور حفاظت کند.  
خادم آستانه در ادامه افزود: هم اکنون حفاظت از خاک به اشکال مختلف انجام می شود، باید جلوی عوامل تخریب کننده این منبع از جمله قاچاق خاک گرفته شود.
وی گفت: خاک یک منبع زیستی و پایه است و قطعاً قاچاق آن هم با دیگر کالاها متفاوت است، به همین خاطر باید با چنگ و دندان از آن محافظت نمود.  
معاونت دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری درباره تفاوت های خاک زارعی با خاک معدنی،  گفت: طبق بررسی ها، قضیه خاکی که در کارخانه سیمان خبرساز شده یک خاک معدنی است و مجوز خاکهای معدنی هم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با استعلام از سازمان منابع طبیعی، صادر می شود. لذا اگر سازمان منابع طبیعی احساس کند که قرار است خاک زراعی نابود و یا به عنوان ماده معدنی برداشت شود قطعاً مجوز صادر نمی کند و یا جلوی آن را خواهد گرفت.
خادم آستانه ادامه داد: حتی بعد از مجوزهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با فعالیت های معدنی بعد از استعلام و موافقت منابع طبیعی صادر می کند از معدن کاران می خواهد تا خاک حاصلخیز زراعی روی ماده معدنی را تحویل سازمان منابع طبیعی دهند تا برای بازسازی و احیای معدن از آن استفاده شود.  
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اجازه قاچاق خاک را نمی دهیم، گفت: در پروژه های عمرانی و راهسازی نیز به همین شکل عمل کنیم یعنی خاک سطحی و حاصلخیز باید تحویل منابع طبیعی داده شود و اگر امکان بازگرداندن آن نباشد باید به جای اولیه خود بازگردد. بنابراین امکان ندارد اجازه قاچاق یا صادرات خاک داده شود چراکه قانونگذار هم این موضوع را ممنوع کرده است.
معاونت دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، علت رسانه ای شدن این موضوع را عدم تفکیک خاک های معدنی با سایر خاک ها دانست و گفت: متاسفانه در این قضیه معنای عام خاک در نظر گرفته شده و در جامعه شائبه ایجاد کرده است.  
خادم آستانه در خاتمه، پیگیری جدی لایحه جامع حفاظت از خاک در مجلس را از مزایای رسانه ای شدن این موضوع برشمرد و افزود: در حال حاضر این لایحه به تصویب مجلس رسیده و انجام مراحل نهایی آن نیز در شورای نگهبان در حال طی شدن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =