ملاطاهری

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: ارتقای بهره وری، هم افزایی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی جزو استراتژی های ۹ گانه ایمیدرو است.

به گزارش ایراسین، غلامرضا ملاطاهری امروز در ششمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی گفت: ایمیدرو در دولت تدبیر و امید، به روز رسانی استراتژی های خود به منظور هم راستا سازی با اهداف اقتصاد مقاومتی را انجام داد و ۹ استراتژی را تدوین و اجرایی کرد که ارتقای بهره وری، هم افزایی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی از جمله این استراتژی هاست.
وی افزود: اگر در شرایط فعلی کشور، به بخش بهره وری بخش معدن توجه کنیم، گامی موثر در رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

۱۱ وظیفه عمده و تخصصی برای سازمان های توسعه ای دنیا

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه سازمان‌های توسعه‌ای در دنیا براساس دسته‌بندی‌های صورت گرفته دارای ۱۱ وظیفه عمده و تخصصی هستند، گفت: این وظایف شامل توسعه تکنولوژی ها و زیرساخت ها، کمک به قانونگذاری و سیاستگذاری، تبادل تجارب و توسعه بازار است.
وی افزود: توسعه تحقیق و مطالعات، کمک های غیرمالی، بهره وری و توسعه منابع انسانی، توسعه سرمایه گذاری، نوسازی صنایع، مشارکت با بخش خصوصی و کمک های مالی، از دیگر وظایف سازمان های توسعه ای در دنیا است.
ملاطاهری تصریح کرد: ایمیدرو متولی اجرای بخش زیادی از وظایف عمومی سازمان‌های توسعه‌ای در کشور مشتمل بر توسعه تکنولوژی ها و زیرساخت ها، کمک به قانونگذاری و سیاستگذاری، توسعه تحقیق و مطالعات، بهره وری و توسعه منابع انسانی، توسعه سرمایه گذاری، مشارکت با بخش خصوصی و کمک های مالی است.
وی ادامه داد: توسعه و نوسازی با تعریف و اجرای طرح های توسعه مناطق محروم، فناوری نوین و توسعه ذخایر معدنی و توانمندسازی با حمایت از پژوهش های کاربردی و توسعه فناوری محقق می شود و اگر توانمند سازی نباشد، توسعه صورت نمی گیرد. رقابت‌پذیری نیز بسیار متاثر از بهره وری است.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به ماده ۳ سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی، بیان داشت: براساس این ماده، محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور انجام می شود.

سهم ۲۱ درصدی صنایع و معادن در ارزش افزوده

ملاطاهری با بیان اینکه «گروه صنایع و معادن» سهم ۲۱ درصدی در ایجاد ارزش افزوده اقتصاد کشور دارد، گفت: سهم گروه خدمات در ایجاد ارزش افزوده ۵۶.۵ درصد، گروه نفت ۱۱.۹ درصد و گروه کشاورزی ۹.۹ درصد است.
وی ادامه داد: رتبه دوم جایگاه صنعت و معدن حاکی از این است که بر مبنای بهره وری می توان سرمایه گذاری کنیم.

رشد ۸.۸ درصدی ارزش افزوده معدن در برنامه ششم

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه براساس ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه در رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور حداقل ۲.۸ درصد باید از محل ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید حاصل شود، اظهار داشت: طبق هدف گذاری برنامه ششم در بخش معدن، متوسط رشد سالانه ارزش افزوده باید ۸.۸ درصد و متوسط رشد سالانه اشتغال ۴.۶ درصد باشد.
وی ادامه داد: همچنین براساس برنامه ششم توسعه، متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن باید ۲۶.۱ درصد و متوسط رشد بهره وری کل عوامل تولید در بخش معدن ۲.۴ باشد.
ملاطاهری با اشاره به گزارش ۲۰۱۸ مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص رقابت پذیری گفت: از جمله شاخص های مورد ارزیابی در این گزارش، نهادها، پایداری اقتصاد کلان و بازار کلان است که رتبه ایران در این موارد بالای ۱۰۰ است.
وی ادامه داد: این شاخص ها متاثر از بهره وری است و نشان می دهد ما در این زمینه (ارتقای بهره وری) نیاز به برنامه منسجم داریم.

روند طراحی و اجرای جایزه بهره وری

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به اینکه جایزه بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی براساس مصوبه ۳۰ اردیبهشت ۹۱ هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران و سایر دستگاه‌های زیربط شکل گرفت، گفت: این جایزه به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی، طرح‌ریزی و اجرایی شد.
وی ادامه داد: این جایزه بعد از ثبت نام در فرآیند اعتبار سنجی سازمان ملی بهره‌وری و برگزاری جلسات با اعضای کمیته ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری در سال ۹۴ موفق به دریافت تاییدیه مشروط شد و با انجام اقدامات اصلاحی و بازبینی مدل بهره وری و همه مستندات مدل در تاریخ ۲۶ تیر ۹۵ تاییدیه قطعی جایزه را از سازمان ملی بهره‌وری ایران دریافت کرد.

اهداف
ملاطاهری به اهداف اجرای فرآیند ارزیابی براساس مدل بهره‌وری اشاره کرد و گفت: از جمله این اهداف، تشویق بنگاه‌ها برای انجام عملیات خودارزیابی و شناسایی نقاط قوت و نواحی قابل بهبود خود و ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربه‌های موفق بنگاه‌ها در زمینه ارتقای بهره‌وری بود.
وی افزود: از دیگر اهداف، ایجاد فضای رقابتی به منظور ارتقای بهره‌وری و معرفی بنگاه‌های موفق و نیز شناسایی و برجسته کردن موفقیت‌های شرکت با استفاده از امکانات رسانه‌ای و ترویجی و مراسم جایزه بود.

مزایای حضور در فرایند ارزیابی جایزه

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: مزایای حضور در فرایند ارزیابی جایزه بهره وری شامل برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت رایگان برای نمایندگان شرکت‌ها، بهره مندی از خدمات ارزیابی ارزیابان مجرب به‌صورت رایگان و ارائه مشاوره رایگان به شرکت‌ها برای تعریف پروژه‌های بهبود متناسب با نتایج ارزیابی در قالب جلسات رودررو بعد از ارزیابی است.
وی ادامه داد: در ششمین جایزه بهره وری، ۳۳ شرکت ارزیابی شدند و ۴۴۸ نفر ساعت آموزش برگزار شد. تعداد ارزیابان جایزه ۱۲۷ نفر بود و ۷۳ پروژه بهبود دریافت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =