نفت نفتا

قیمت نفت روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه به دلیل افزایش آمار ابتلا به کویید ۱۹ و همچنین ایجاد محدودیت‌های جدید برای مقابله با این ویروس در چین، حدود ۱.۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه به دلیل محدودیت‌های جدید ناشی از کرونا در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، و همچنین نگرانی از کندی رشد اقتصاد جهانی کاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه سپتامبر با ۱.۳۵ دلار یا ۱.۳ درصد کاهش به ۱۰۵.۷۵ دلار در هر بشکه در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه اوت به ۱۰۲.۶۴ دلار در هر بشکه رسید که ۱.۴۵ دلار یا ۱.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تحلیلگران گروه مشاوره اوراسیا در یادداشتی می‌گویند: « اگرچه تعادل عرضه و تقاضای فعلی مخاطره آمیز است اما ترس فزاینده از رکود اقتصادی و تداوم تقاضای کند در چین قیمت نفت را پایین می‌آورد.»

چندین شهر چین در حال اتخاذ محدودیت‌های جدید کرونا، از توقف کسب‌وکار گرفته تا قرنطینه، برای مهار عفونت‌های جدید هستند، زیرا نوع فرعی بسیار عفونی کرونا یعنی BA.۵.۲.۱ در این کشور شناسایی شده است.

وارن پترسون، رئیس تحقیقات کالا در ING گفت: در حالی که چین ممکن است رویکرد هدفمندتری را در تلاش برای مهار هر گونه شیوعی اتخاذ کند، باید ببینیم با توجه به سیاست‌های این کشور برای مقابله با کووید صفر، چگونه این کار انجام می‌شود.

وی افزود: به طور کلی، نگرانی‌های تقاضا همچنان باعث حرکت و تغییر قیمت‌ها می‌شود. با این حال، با توجه به وضعیت عرضه فشرده که قرار است حداقل تا پایان سال ادامه داشته باشد، عوامل بنیادی سازنده هستند. در نتیجه، انتظار داریم کاهش قیمت‌ها محدود شود.

تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین، جریان تجارت نفت خام و سوخت را مختل کرده است.

همچنین محدودیت‌های دیگری نیز در مسیرهای تامین انرژی از روسیه، تامین‌کننده اصلی نفت، سوخت و گاز طبیعی به اروپا صورت گرفته که بازرگانان و شرکت‌های آب و برق را در معرض خطر قرار داده است.

نگرانی از ایجاد اختلال احتمالی عرضه جهانی نفت توسط روسیه

نگرانی‌ها از اختلال در سیستم کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) پس از لغو حکم قبلی دادگاه روسیه مبنی بر تعلیق ۳۰ روزه عملیات در خط لوله، کاهش یافت. با این حال، بازرگانان و تحلیلگران همچنان نگرانند که روسیه خط لوله‌ای را که نفت را از قزاقستان به دریای سیاه منتقل می کند، متوقف و به طور بالقوه یک درصد از عرضه جهانی نفت خام را با مشکل مواجه کند.

علاوه بر این، ظرفیت اضافی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا به اختصار «اوپک» رو به اتمام است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با رهبران کشورهای خلیج‌فارس در عربستان سعودی طی این هفته، تولید نفت بیشتر از اوپک را مطرح خواهد کرد.

تحلیلگران اوراسیا گفتند: «عربستان سعودی علی‌رغم سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، انتظار نمی‌رود در کوتاه مدت بتوانند حجم تولیدات خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهند زیرا ریاض تعهد خود را به مدیریت بازار و حفظ ظرفیت مازاد برای خسارات اضطراری در اولویت قرار می دهد.

نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه گذشته نشان داد که در ایالات متحده، ذخایر نفت خام و بنزین در هفته گذشته کاهش یافته و این در حالی است که ذخایر تقطیری احتمالاً افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =