مدیر عامل مس قائم

به گزارش ایراسین، امروزه با توجه به مشکلات مختلف اقتصادی و وجود تحریم ها شاهد کاهش درآمدها و افزایش هزینه های دولت هستیم. این موضوع افزایش کسری بودجه و کاهش چشمگیر بودجه های عمرانی کشور را به دنبال خواهد داشت. در این میان کارآفرینان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی تنها کسانی هستند که می  توانند با ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال گام های ارزشمندی در مسیر  دستیابی کشور برداشته و به رشد اقتصادی و  توسعه   پایدار کمک کنند، مدیرعامل و موسس شرکت های صنایع مس قائم و لیفتراک سازی سپاهان، یکی از کارآفرینانی است  که از سال ۱۳۷۰ ، کارخانه تولید  لیفتراک را راه اندازی کرد و پس از ده سال، صنایع مس قایم را به بهره برداری رساند؛ شرکتی که موفق به صادرات ۵۰ درصد از تولیدات خود به  کشورهای اروپایی و آسیایی شده است، به اعتقاد سید مجتبی مدرس مطلق، کشورهایی که از تولیدات با کیفیت برخوردارند، حرف اول  را در سطح بین المللی در حوزه های اقتصادی و سیاسی می زنند.به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های این دو مجموعه، با وی گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می خوانید.

ـ انگیزه شما از ورود به عرصه کا رآفرینی و تغییر وضعیت از کارمندی به کارفرمایی چیست؟

 متاسفانه فارغ التحصیلان از ۲۰ تا ۲۵  سال پیش تاکنون همیکشه به فکر این بودند  که در مجموعه ای استخدام شوند؛ درست  است که شخص با این استخدام راحت است  اما اینکه یک نفر مسئولیتی بر عهده شخص  بگذارد خوب نیست. ما باید در دانشجویان  این انگیزه را به وجود بیاوریم که آن  ها بعد از چند سال فعالیت و فراگیری  مقدمات کار نزد بزرگان عرصه صنعت، جرات  حضور در عرصه کارآفرینی داشته باشند  چراکه هم اکنون محصولات زیادی است که از  خارج کشور وارد می شود در حالیکه این  توانایی در مهندسین ما وجود دارد که تولیدکننده این محصولات در کشور باشند. دولت هم باید به این جوانان کمک نماید و در آن ها این انگیزه به وجود بیاورد که تولیدکننده محصولات مختلف در کشور باشند. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم،تبلیغات چند سال اخیر در تلویزیون است  که با مقایسه اجناس داخلی با خارجی این ذهنیت را در مردم به وجود آورد که  تولیدات داخلی مرغوب نیست و باید  محصولات خارجی را خریداری نمایند ، در حالی که من با این مورد مخالفم و محصولات ما قابل رقابت با محصولات خارجی است، چرا که کشورهای اروپایی و آسیایی با  وجود اینکه حق انتخاب و خرید از  کشورهای دیگر دارند، اما از محصولات شرکت ما خرید می کنند و نکته آخر در پاسخ به این سوال  این است که شرکت های دولتی به دلیل اینکه مورد حمایت دولت قرار می گیرند  و حقوق کارکنان خود را از طریق دولت تامین می کنند، هیچ انگیزه ای برای پیشرفت و صادرات ندارند و این امر باعث صادرات نشدن محصولات داخلی می شود. در حالی که تولیدکننده های بخش خصوصی در این مورد موفق تر ظاهر شده و می توانند با محصولات خارجی رقابت کنند.                                                                                                                                                                                                                                           زمانی که شرکت لیفتراک سازی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰، تحت لیسانس یکی از کشورهای اروپایی آغاز کرد، حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد نیاز داخلی ک شور از طریق کشورهای خارجی به خصوص  اروپایی تامین می شد ولی پس از  گذشت سه سال، توانستیم با حضور در نما یشگاه های بین المللی تهران از صادرات  کشورهای اروپایی به کشور کنیم، چرا که آنها به میزان زیادی  بازار فروش خود را در ایران از دست دادند و تولیدات ما با کیفیت و قیمت مناسب سهم قابل توجهی از بازار را بدست آورد.

البته در سال های اخیر، کشور چین با وارد کردن محصولات بی  کیفیت و ارزان خود به بازار،  برای کشورهای دیگر از جمله ایران مشکل ایجاد کرد. تعدادی از نمایندگی های  چین لیفتراک را به کارگاه های کوچک و خرده پا که قیمت محصول برای آن ها اهمیت داشت می فروختند، ولی مجموعه های بزرگ همچنان خریدار محصولات ما هستند. ما با وجود تحریم های  آمریکا و جنگ اقتصادی تحمیل شده به کشور توانستیم  محصول با کیفیت را به خریداران  ارائه بدهیم. البته مزیت این تحریم  ها، تامین قطعات از شرکت ها و مجموعه  های داخلی است.مجموعه ما در حال حاضر، برای ۱۸۰ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از ۱۰۰۰نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است و امیدوارم در آینده نزدیک به نیروهای شرکت اضافه کنیم. در مورد صنایع مس قائم باید بگویم، ۵۰  درصد تولیدات این شرکت به صادرات  اختصاص دارد. متاسفانه برخی از مشتریان  ما که لوله ها مسی تولیدی مجموعه ما را  تهیه می کنند، همین محصول را در غالب  مواد اولیه تولید محصولات دیگری از جمله  یخچال، کولر گازی و اسپلیت و مبدل ها و  ... به کشورمان می فروشند که این موضوع  برای من رنج آور است. اگر تولید کننده داخلی و بخش خصوصی حمایت کند تا همین محصولات در کشور تولید شود، اشتغال زایی مناسبی برای جوانان این مرز و بوم را به همراه خواهد داشت. در این مجموعه حدود ۱۸۰  نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰نفر غیر  مستقیم مشغول به کار هستند. لوله های  تولیدی ما در سایزهای مختلف و متناسب  با سفارش مشتریان به آن ها عرصه می شود. ما همچنین در مجموعه صنایع مس قائم  لوله های داخل شیار یا اینرگروف که در  ساخت کولرهای گازی، اسپلیت و یخچال  مورد استفاده قرار می گیرد و بهره وری  دستگاه را تا حدود ۳۰ درصد افزایش می دهد تولید می کنیم.

 ـ لطفا در مورد چالش ها و تجربیات ناموفق چند سال  اخیر خود توضیح دهید تا برای مخاطبان ما مغفول نماند که موفقیت مبارزه با چالش ها و حتی درس گرفتن از کاسبی ها و شکست هاست.

 به نظر من اتکای صرف به کمک مالی  دولت برای کسانی که اقدام به شروع کار تولیدی می کنند اشتباه است، چراکه این افراد باید توانایی مدیریت و بازاریابی داشته باشند و از کارهای کوچک شروع کنند و کم کم کار خود را توسعه دهند، یکی از مشکلات چند سال اخیر برای ما،  تحریم سازمان ملل بود؛ ما بر مبنی این  تحریم نمی توانستیم حتی از کشورهای کوچک هم خریداری کنیم یا به آنها صادرات داشته باشیم. مشکل بعدی هم به تحریم های اخیر آمریکا مربوط می شود که سبب اعمال فشار زیاد به مجموعه های خصوصی مثل کارخانه تولیدی ما است. بر مبنای این تحریم بانک ها و شرکت های اروپایی و آسیایی که از آمریکا ترس دارند، با ما همکاری نمی کنند و قطعه نمی فروشند.

 با وجود این شرایط ما باید با اتحاد همدیگر مشکلات را حل کنیم، به نظر من  سال 98 بهتر از سال گذشته خواهد بود، چرا که دولتمردان با بهره مندی از تجربیات گذشته، بهتر می دانند که چه کار و اقداماتی انجام دهند. متاسفانه در این سال ها شاهد مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاه های رده اول کشور به خارج از کشور هستیم که به ضرر کشور است چرا که هزینه زیادی برای تحصیل آن ها شده و ما باید محصول تولیدی این کشورها را که با نیروها و نخبه های کشورمان ساخته می شود را با هزینه گزاف خریداری کنیم. امیدوارم با تقویت شایسته سالاری در کشور بستر لازم برای ماندگاری و حتی بازگشت نخبگان را فراهم نماییم.

 ـ به نظر شما کارآفرینان، چه نقشی در  توسعه اقتصادی کشور و موفقیت در جنگ اقتصادی اخیر دارند؟

 اساس توسعه هر کشور، تولید داخلی آن کشوراست. کشورهایی که تولیدات داخلی با کیفیت دارند،  حرف اول را در دنیا می زنند. برای مثال ما با فروش نفت، به اقتصاد مملکت پول وارد می کنیم، ولی کشورهای دیگر مثل چین، ژاپن، آلمان و ... نه تنها نفت  ندارند، بلکه این محصول را از ما  خریداری می کنند، ولی با این شرایط، رفاه در کشورهای مذکور بیشتر از ایران  است. دلیل این امر تولید و کار بیشتراست. متاسفانه ما در کشورمان یاد گرفته ایم که مصرف کننده خوبی برای کالاهای خارجی باشیم در حالی که ما باید از محصولات کشور خودمان هر چند با کیفیت کم استفاده کنیم و تولید کنندگان داخلی هم باید در اسرع وقت کیفیت محصولات خود را به سطح استاندارد جهانی برسانند. با حمایت از تولید داخل و بهبود کیفیت محصولات داخلی  می توانیم شرایط تحریم اقتصادی تحریم امروز را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

برای کارآفرینان جوان چه توصیه ای دارید؟

توصیه من به کسانی که می خواهند وارد عرصه تولید و کارآفرینی شوند این است  که هیچگونه چشمداشتی به کمک های دولتی  نداشته باشند و با توجه سرمایه خود تولید و فعالیت کنند.

 ـ درخواست شما از سیاست گذاران کلان کشور چیست؟

 ما در مجموعه لیفتراک سازی با مشکل خرید  فولاد و همچنین چالش های بزرگ در برقراری ارتباط با کشورهای خارجی مواجهیم. اگر دولتمردان در این مورد به ما کمک کنند تولید بهتری را خواهیم داشت.                                                                                    

در مجموعه صنایع مس قائم نیز شاهد کم لطفی از سوی شرکت ملی مس هستیم و مواد اولیه مورد نیاز را در اختیار ما قرار نمی دهند و طی آخرین مکاتبه، مجموعه ما را محدود به ارایه میزان مشخصی از مواد اولیه کردند که امیدواریم این مشکل حل شود و برای تعداد بیشتری اشتغال زایی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =