نفت نفتا

افزایش بیش از عرضه نفتا به دلیل رشد تولید سوخت در شرایطی که چین به دلیل سیاست‌های ضد کرونایی خود محدودیت‌های شدیدی را وضع کرده باعث شده تا حاشیه این ماده آلی به کمترین مقدار خود از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ تاکنون برسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین افزایش بیش از حد عرضه نفتا در زمان ضعف تقاضا، حاشیه سود این محصول را در آسیا با کمترین مقدار خود از زمان بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ کاهش داده است.

از آنجایی که پالایشگاه‌های آسیایی تولید محصولات پرسودتر مثل بنزین و گازوئیل را برای غلبه بر کمبود جهانی افزایش می‌دهند، نفتای بیشتری نیز تولید می‌کنند که در بسیاری از کالاهای مصرفی، به ویژه پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

این افزایش تولید و عرضه در شرایطی در حال انجام است که تقاضای چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مواد پتروشیمی در جهان به دلیل محدودیت‌های شدید ناشی از بیماری کووید به کمترین مقدار خود رسیده است.

نزدیک شدن به تابستان نیمکره شمالی قیمت گاز مایع را به نزدیکی قیمت نفتا می‌رساند و همین قیمت نسبتا رقابتی باعث می‌شود در کوتاه مدت و به طور موقت گاز مایع جایگزین نفتا شود.

کی‌وای‌لین، سخنگوی شرکت پتروشیمی فورموسا، یک شرکت صادرکننده کلیدی سوخت در آسیا و همچنین بزرگترین واردکننده نفتا در منطقه، گفت:« حاشیه سود پس از کاهش مصرف پلیمر در چین به دلیل قرنطینه COVID-۱۹ کاهش یافت. چندین کراکر نفتا به دلیل حاشیه‌های ضعیف، تعداد دفعات تولید خود را تا ۸۰ درصد کاهش داده‌اند.»

بر اساس داده‌های Refinitiv Eikon، حاشیه نفتای آسیایی با تخفیف شدید ۸۴.۲۳ دلاری به ازای هر تن نسبت به نفت خام برنت در روز پنجشنبه معامله شد که بیشترین تخفیف از ماه نوامبر ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می‌رود. حاشیه سود قیمتی از ماه می تاکنون بیش از ۲۰۱ درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده های تحقیقاتی Refinitiv Oil، آسیا در ماه می ۳.۵ تا ۳.۶ میلیون تن نفتا از خاورمیانه دریافت کرده است که بیشترین میزان از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون و ۲۸ درصد بیشتر از یک سال قبل است.

صادرات نفتای هند در ماه می ۵۷۰ هزار تن بود که افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. یک تاجر نفتا مستقر در کره جنوبی به رویترز گفته است که اکثر پالایشگاه‌های منطقه به دلیل استحکام در ترک‌های بنزین و گازوئیل، تولید خود را تقریبا ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند.

نفتای اضافی معمولاً به مخزن سوخت‌های مورد استفاده در ترکیب بنزین می‌رود. تحلیلگران شرکت مشاوره انرژی FGE در یادداشتی نوشتند: برای استفاده در ترکیب بزنین به نفتای بسیاری نیاز است زیرا نفتا محتوای اکتان پایینی دارد و باید با ترکیبات گران قیمت بنزین تکمیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =