سمیعی

به گزارش ایراسین، درحالی طی روزهای اخیر سیر نزولی نرخ ارز در بازار کشورمان تجربه شده که درکنار این اتفاق شاهد رشد بازار سیاه و ورود تقاضای خرید به این بخش از بازار غیررسمی بوده‌ایم. در این زمینه اگرچه سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای مدیریت بازار ارز بوده؛ اما ظاهرا محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید و تامین ارز مورد نیاز افراد عاملی بوده که شاهد شکل‌گیری و رونق مجدد بازار سیاه در کنار بازارهای رسمی ارز در کشور باشیم.

بازاری که اصولا نباید در اختیار دلال‌ها و گردانندگان غیررسمی آن قرار گیرد، چون سال‌های قبل و اوایل دهه نود و حتی اواسط سال گذشته تجربه کردیم که اگر بازار غیررسمی ارز قدرت بگیرد چه مشکلاتی به اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد؟ و برای جمع کردن این مشکلات چه هزینه هنگفتی باید پرداخت شود؟

اولین زیان رونق چنین بازاری را می‌توان در افزایش کلاهبرداری‌ها با فروش دلارها یا اسکناس‌های تقلبی دانست و درپی آن قطعا تحمیل شدن نوسان‌های غیر منطقی به بدنه اقتصاد و تولید کشورمان را تجربه می‌کنیم. درحالی که اصولا همه می‌دانیم در شرایط فعلی اقتصاد ایران و کارشکنی‌های گسترده دشمنان علیه آن؛ یکی از اصولی‌ترین راهکارها ایجاد ثبات در بازار است که کاهش سطح این ثبات در اقتصاد کشور تولید را نشانه رفته و آن را نهایتا زمینگیر خواهد کرد.

از این رو در شرایط فعلی هر تصمیم یا سیاستی که باعث برهم خوردن تعادل و شفافیت بازار قانونی ارز کشور باشد، اصولا نگران کننده است. چون جریان‌هایی به راه خواهد افتاد که همانند دومینو باعث از بین رفتن منابع و بروز خسارت‌های گسترده در اقتصاد می‌شود و به قول معروف سیاهی آن بازار بر چهره اقتصاد کشور باقی می‌ماند.

پس بیاییم با درس گرفتن از تجارب گذشته سیاست‌های ارزی کشور اینبار به‌جای هدایت ناخودآگاه تقاضای موجود بازار به سمت بازارهای غیر رسمی سیاستی را اتخاذ کنیم که نیازهای منطقی ارز برای مسافران، بازرگانان و یا هر تقاضای منطقی دیگر در بازارهای رسمی و قانونی پاسخ داده شود تا مسئولان بتوانند مدیریت بهتر و دقیق‌تری در این بازار ارایه کنند.

این درحالی است که بارها دیده‌ایم امنیتی‌کردن بازار و دستوری کردن نرخ‌ها نه تنها اثرگذاری بالایی ندارد بلکه در نهایت باعث عمیق‌تر شدن ریشه‌های بازارهای غیررسمی در اقتصادکشور خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =