لاستیک

با نزدیک شدن فصل تابستان و افزایش تقاضای سفرهای تابستانی از سوی خانواده‌ها دبیرانجمن واردکنندگان لاستیک اعلام کرد: امسال بازار لاستیک منعطف نیست و احتمال افزایش قیمت این کالا وجود دارد.

سید محمد میرعابدینی در گفتگو با ایراسین گفت: نوسان‌های ارزی و مشکلات ارسال پول برای واردات باعث شده تا امسال حجم واردات لاستیک متناسب با نیاز بازار نبوده و احتمالا پس از پایان ماه مبارک رمضان که یکباره تقاضای سفر افزایش خواهد یافت روند رشد قیمتی تجربه خواهد شد.

میرعابدینی تاکید کرد: درکنار موارد و مشکلات یاد شده تعرفه بالای واردات لاستیک عاملی شده که تا سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ درصد (۱۱۸ درصد) کاهش واردات لاستیک خودرو داشته باشیم و این اتفاق می‌تواند بازار لاستیک خودرو را برای تابستان ۹۸ غیر منعطف کرده و افزایش قیمت‌ها اولین موضوع خواهد بود.

وی افزود: در کشور بیش از ۱۸ میلیون خودرو سواری وجود دارد که بیش از ۱۵ میلیون از آنها از تایرهای با سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ استفاده می کنند و مربوط به خودروهای پژو، پراید، سمند و ... هستند و مابقی مربوط به تایرهای با رینگ ۱۶ تا ۲۱ هستند که در صورت عدم واردات تایرهای سواری به کشور دچار مشکلات عدیده‌ای در این نوع از لاستیک‌ها خواهیم شد.

این مقام صنفی با اشاره به اهمیت تعویض به موقع لاستیک برای خودروها تاکید کرد: گرانی لاستیک و البته کمبود آن احتمالا در افزایش میزان سوانح جاده‌ای امسال اثرگذاری بالایی خواهد داشت به این دلیل که رانندگان بعضا امکان خرید لاستیک‌های نو نداشته و استفاده از لاستیک‌های فرسوده هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر نه تنها به اقتصاد ایران بلکه برای خانواده‌های کشور ایجاد می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک درباره بازار لاستیک خودروهای سنگین نیز به خبرنگار ما گفت: مشکلاتی که برای تامین لاستیک خودروهای سنگین در سال گذشته داشتیم باعث شد تا مسئولان نسبت به تامین و صدور مجوز واردات گام‌های موثری بردارند و به همین دلیل امسال مشکلات در این بخش بسیار کمتر از خودروهای سواری خواهد بود، اما اگر در این بخش چاره‌اندیشی به هنگام نداشته باشیم افزایش نرخ در این محصول چشمگیر است.

وی ضمن اشاره به تعرفه ۴۰ درصدی واردات لاستیک خودروهای سواری افزود: این درصد تعرفه‌ای درکنار نوسان نرخ ارز در بازار عاملی شد که  سال ۹۷ تنها ۳۰ هزار تن انواع لاستیک سواری وارد کشور شده باشد و این نکته‌ای نگران کننده برای بازار داخلی است چون تولیدکنندگان داخلی در شرایط فعلی امکان تامین نیازهای کشور را نخواهند داشت، به این دلیل که این صنعت وابستگی بالایی به واردات مواد اولیه دارد و این تولیدکنندگان همانند سایرین درگیر مشکلات ارزی شده‌اند.

میرعابدینی افزود: پس از پایان ماه رمضان و با آغاز مسافرت های تابستانی، این کمبودها خود را نشان خواهد داد. تقریبا در هیچ کشوری در دنیا تعرفه ۴۰ درصدی برای واردات تایر وجود ندارد، وقتی که تعرفه واردات ۴۰ درصد و ارز آن نیمایی باشد، اختلاف قیمت تایر های ایرانی با ارزان قیمت ترین تایرهای خارجی حداقل ۵۰ درصد خواهد بود و در نتیجه مصرف کننده توان خرید این نوع لاستیک را نخواهد داشت و واردکننده نیز هیچگونه تمایلی به واردات آن نخواهد داشت.

این مقام صنفی با رد هرگونه احتکار تاکید کرد: به دلیل کاهش واردات سال گذشته اکنون قاطعانه می‌توان گفت لاستیکی در انبارها باقی نمانده که کسی قصد سوء‌استفاده داشته باشد این درحالی است که اصولا این کالا تاریخ مصرف داشته و نگهداری بیش از اندازه لاستیک بطور کلی به زیان تبدیل می‌شود نه اینکه سودی برای دارنده آن داشته باشد. پس از هم اکنون اعلام می‌کنم موضوع احتکار مطرح نیست بلکه کمبود شدید خواهیم داشت اگر چاره‌اندیشی نکنیم.

میرعابدینی درباره احتمال افزایش قاچاق نیز به خبرنگار ما گفت: اجازه دهید شفاف بگویم وقتی موضوع واردات رسمی با چالش‌های جدی روبرو است و قوانین دست و پاگیری در این زمینه وجود دارد ناخودآگاه شرایط سوء استفاده برای گروهی خاص ایجاد می‌شود که اکنون این شرایط فراهم است و شاهد افزایش قاچاق این کالا هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک تاکید کرد: واردات غیررسمی لاستیک خودرو تبعات نگران کننده‌ای برای اقتصاد کشور خواهد داشت که اصلی‌ترین آن تهدید سلامتی جامعه است به این دلیل که وقتی کالایی قاچاق وارد می‌شود هیچ نظارت کیفی نداریم و همین عاملی برای مشکلات آینده خواهد بود. درحالی که در مبادی رسمی قطعا اداره استاندارد نظارت دقیقی بر کیفیت محصولات واردات خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =