• ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
  • کد خبر: 2457
  • readingTime: ۲ دقیقه
محمدرضا فریوری

محمدرضا فریوری عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: ارز کالای قاچاق برخلاف واردکننده یا تولیدکننده که از ارز نیمایی استفاده می کند از طریق ارز آزاد تامین می شود. بنابراین آزادسازی نرخ ارز می تواند از قاچاق جلوگیری کند.

به گزارش ایراسین، محمدرضا فریوری عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی، درباره مدیریت و کاهش تقاضای کالای قاچاق، گفت: راهکارهای ساده و روشنی برای کاهش تقاضای کالای قاچاق وجود دارد اما فساد گسترده در اجزای مختلف سیستم مانع از اجرای سیاست های صحیح اقتصادی می شود.

فریوری نرخ آزاد ارز را از راهکارهای کلیدی و مهم برای جلوگیری از قاچاق کالا دانست و افزود: ارز کالای قاچاق برخلاف واردکننده یا تولیدکننده که از ارز نیمایی استفاده می کند از طریق ارز آزاد تامین می شود. بنابراین آزادسازی نرخ ارز می تواند از قاچاق جلوگیری کند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: ارز نیمایی حدود ۹ هزار و ۶۰۰ تومان به صورت رسمی عرضه می شود، پتروشیمی ها و عرضه کنندگان نیز دلاری هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان زیر میزی می گیرند بنابراین تولیدکننده عملاً با دلار ۱۲ هزار تومانی کار می کند.

فریوری اتخاذ سیاست ارزی مناسب را از زمینه های محدودسازی قاچاق کالا برشمرد و خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در ماه های آذر، دی و بهمن سال گذشته فشار زیادی بر ارز بازار آزاد وارد کرد و در نهایت با رشد ناگهانی و سرسام آور کالای قاچاق در کشور مواجه شدیم.

وی در رابطه با سیاست های مالی دولت در این عرصه تأکید کرد: سیاست های مالیاتی باید در جهت محدودسازی این حجم از قاچاق اعمال شود. طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حدود ۲۰ میلیارد دلار معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال از طریق مبادی رسمی و غیر رسمی قاچاق کالا صورت می گیرد اما سوال اینجاست که چگونه تراکنش های مالی این حجم قاچاق از دید سازمان امور مالیاتی مخفی است؟

فریوری گفت: متاسفانه مالیات ناصحیحی از واردکننده و تولیدکننده قانونی و شناسنامه دار دریافت می شود اما بخش وسیع و سیاه جامعه از این فشار و تور مالیاتی فرار می کنند. بنابراین اگر سیاست های مالی و پولی به درستی اعمال شود کالای قاچاق کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سیاست های اقتصاد کلان و پولی زمینه ایجاد یا محدودسازی یک مسئله را فراهم می کند گفت: نبود محدودیت در مسیر قاچاق و ایجاد محدودیت برای فعالان شناسنامه دار موجب شده کالای قاچاق ارزان تر به دست جامعه برسد و مردم هم با توجه به منافع اقتصادی خود کالای قاچاق خریداری کنند.

فریوری در پایان گفتگو افزود: متاسفانه تصمیم گیری ها در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی بوده و بر مبنای اصول و ضوابط اقتصادی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =