صنعت فولاد؛ راهی برای رونق صنایع تجدید پذیر

به گزارش ایراسین، مسعود جمالی، مدیر نمونه جوان کشور صادرکننده جوان و نمونه استان اصفهان در گفت و گویی صمیمانه پیرامون وضعیت صنعت کشور و مصائب بخش خصوصی پاسخگوی خبرنگار ما بود وی که به عنوان کارآفرین برتر اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه در سال 2016 انتخاب شده در این گفت و گو پیرامون وضعیت تکنولوژی در صنایع ایران دیدگاه های غلط در ارتباط با صنایع چالش های صادراتی و وضعیت اقتصادی در سال آینده سخن گفت این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

تا چه اندازه به مدرن بودن تکنولوژی در چرخه تولید محصول اعتقاد دارید و وضعیت شرکت شما در این زمینه چگونه است؟

ما همواره چرخه عمر محصول و صنعت مان در بازارهای داخلی و بین المللی را رصد می کنیم و حضور در نمایشگاه های بین المللی و بازدید از این نمایشگاه ها را نیز هر ساله در دستور کار خود داریم در این زمینه نسبت به رقبال داخلی به روز هستیم و پیشرفته ترین ماشین آلات تولید محصول را در اختیار داریم . نسبت به رقبای خارجی محصول نهایی ما با تولید کنندگان چینی و هندی برابری می کند ولی در سطح اروپا از نظر کیفیت و ماشین آلات پایین تر هستیم.

"حرکت چراغ خاموش" در صنعت و برندینگ دو موضوع کاملا مغایر با یکدیگر هستند شما چه دیدگاهی به این مساله دارید؟

اینکه گفته می شود باید چراغ خاموش حرکت یک تفکر سنتی است که متاسفانه در اقتصاد کشور و به ویژه در استان اصفهان حاکم شده است. احترام زیادی برای سنت قائل هستم اما با این باور غلط هم موافق نیستم چرا که مخفی کاری به یک سری از ملزومات نیاز دارد به این منظور که باید شفافیت نداشته باشیم و اگر کسی عملکرد شفافی نداشته باشد حتما باید چراغ خاموش حرکت کند در این زمینه به نظر می رسد با یک مشکل فرهنگی روبرو هستیم که جوانان ما را سرخورده و ناامید کرده و سرمایه گذاران را فراری می دهد . جوانانی که باید با تفکر کارآفرینی و خوداشتغالی وارد بازار شوند با این شبهی که از اقتصاد استان اصفهان نشان می دهیم همه به فکر کارمندی می افتند و این یک خیانت به نسل آینده است.

تا چه اندازه عدم توجه به مالکیت فردی را عامل به وجود آمدن این فرهنگ غلط می دانید؟

اتفاقا یکی از مهمترین ریشه های به وجود آمدن این فرهنگ غلط همین است بر خلاف تمام دنیا متاسفانه در ایران فرهنگ کارآفرینی وجود ندارد و از آنجایی که مردم اصفهان انسان های اقتصاددانی هستند به این فرهنگ بیشتر اعتقاد دارند.

بخش خصوصی با چه مشکلاتی در زمینه تولید روبرو است؟

در حال حاضر درصد بالایی نزدیک به 80 درصد شرکت های موجود در کشور دولت محور هستند و این مشکلی است که اقتصاد کشور با آن روبرو است اقتصادی که بسیار سنگین است ، پویا نیست و تغییرات در آن به سختی انجام می شود بزرگترین معضل بخش خصوصی امید داشتن به یاری دولت است عدم توجه به مزیت سنجی دیگر مشکل پیش روی ما است به این منظور که ابعاد مختلف حمایتی را در نظر نمی گیریم و همه را به یک دید نگاه می کنیم دولت برای کمک به بخش خصوصی کاری به کار این بخش نداشته باشد و این بهترین کمک است؛ یعنی اینکه ما نیازی به حمایت دولت نداریم اما این انتظار را داریم مشکل ساز هم نشود و در قوانین ثبات را حکمفرما کند.

به نظر می رسد؛ بیشتر حمایت ها در ایران معطوف شرکت های شکست خورده است تا شرکت های موفق و توانمند نظر شما در این زمینه چیست؟

متاسفانه همینطور است ، وضعیت به گونه ای است که به اشتباه اجازه می دهیم شرکت ها زمین بخورند و بعد تلاش می کنیم آنها را از زمین بلند کنیم. فرهنگ غلطی داریم که باعث شده به یکدیگر بخندیم تا با همدیگر و به نظرم بسیاری از مشکلاتی که داریم ناشی از مسائل فرهنگی است که خودمان در جامعه به آن دامن زدیم.

فاکتور مدیریت تا چه اندازه در اعطای وام و تسهیلات توسط بانک ها مدنظر قرار می گیرد؟

در بهترین شرایط هیچوقت مسائل مدیریتی مدنظر بانک ها نبوده و در بررسی طراح ها این فاکتور گنجانده نشده است و بیشتر شاخص های مالی شرکت ها مدنظر است این نگاه در حالی است که چه بسا مجموعه ای کوچک با توان مدیریتی بالا بتواند بازپرداخت بهتری از تسهیلات داشته باشد و عکس آن نیز صادق است.

شما به عنوان عضوی از اتاق بازرگانی چه راه حلی برای رفع این مشکلات دارید ؟

ما در صنایع نیاز به ایمپلنت داریم و به نظرم در کشور بیش از آنکه به عمل نیاز داشته باشیم نیازمند فکر کردن هستیم فکری که عملگرا نیز باشد در کشور نیازمند مدیریت دانش و توجه به علوم انسانی و مباحث مدیریتی داریم . واقعیت این است که این ماشین آلات نیستند که کار می کنند، بلکه مدیر است که فعالیت را هدایت می کند.

پیرامون چالش های موجود بر سر راه صادرات توضیح دهید ؟

ثبات رویه و قانون یکی از مهمترین الزامات توسعه صادرات بوده اما کمتر به آن توجه شده است از طرفی نبود نقشه راه صادراتی در کشور، عدم مزیت سنجی در مباحث صادراتی و نداشتن دیپلماسی تجاری موفق از جمله کمبودهای موجود در زمینه صادرات است. همچنین زیرساخت های حمل و نقل ما مشکل دارد که البته تلاش ها برای حل آن در حال صورت گرفتن است. از طرفی عدالت مالیاتی باید در کشور لحاظ شود و این موضوع نیاز صادرکنندگان است. همچنین در کشور دیدگاه تخصصی نسبت به صادرات وجود ندارد و ما شرکت های مدیریت صادرات هلدینگ های صادراتی نداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =