سید جواد حسینی کیا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به اهمیت فرآوری در صنعت معدن اعلام کرد: بی‌توجهی به رشد و توسعه صنایع فرآوری در نزدیکی معادن باعث شده تا برخی مشکلات در خام‌فروشی محصولات معدنی تجربه شده باشد.

سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: اصولا فعالیت‌های معدنی هنگامی به ارزش افزوده واقعی خود نزدیک می‌شود که در زنجیره تولید همه واحدها دیده شده باشند و رشد و توسعه متناسبی در آنها تجربه شده باشد  اما در شرایط فعلی به دلایلی بخش‌هایی همچنان نادیده گرفته شده و همین روند عاملی در افزایش خام فروشی است.
حسینی‌کیا در ادامه افزود: در کشورهای توسعه یافته بخصوص کشورهایی که پتانسیل‌های معدنی بالایی دارند معمولا شرکت‌هایی محلی در ابعاد کوچک ایجاد می‌شوند که در تمامی بخش‌های‌ فرآوری ماده معدنی موجود فعال هستند ودر نهایت کالای اصلی روانه بازارهای داخلی و خارجی با ارزش افزوده بالایی می‌شود، این درحالی است که متاسفانه در ایران چنین اتفاقی نیافتاده است.
وی تاکید کرد: توجه به یک ماده معدنی خاص یا حتی تولید یک نوع ماده اصلی مثل فولاد راهکار منطقی برای کاهش خام فروشی به فرمایش مقام معظم رهبری نیست بلکه با درنظر گرفتن تنوع بالای پتانسیل‌های معدنی در ایران باید این زنجیره و این واحدهای فرآوری در بخش‌های مختلف دیده شوند و همین نکته‌ای است در بهبود جایگاه اقتصادمعدن که دستاوردش افزایش سهم دلارهای غیرنفتی در اقتصاد ایران زمین است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: دراین زمینه بخش خصوصی فعالیتی را به عنوان نهضت فراوری در بخش‌های مختلف ایجاد کرده که باید مورد حمایت مسئولان وسیاست‌گذاران و در موارد تسهیلات مربوط به سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد به این ترتیب که حتی معافیت‌هایی درنظر گرفته شود که واحدهای کوچک فرآوری در معادن شکل بگیرند.
حسینی‌کیا در این زمینه تاکید کرد: به عنوان مثال در کشور چین کنار معادن غیرفلزی و سنگ‌های قیمتی واحدهای کوچکی تشکیل شده که مشغول تولید مصنوعاتی با استفاده از ضایعات همان معدن و عرضه آن به بازار هستند که ارزش افزوده بالاتری در این بخش ایجاد می‌کند، درحالی که متاسفانه میزان باطله‌های سنگ‌های تزئینی ایران آنقدر است که برخی موارد حتی باعث دردسر نیز شده است.
وی معتقد است توجه به نهضت فرآوری در بخش‌های مختلف معادن می‌تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده زمینه اشتغالزایی بالایی در بخش‌های دور افتاده کشورمان نیز ایجاد کند که در زمینه پدافند غیرعامل بسیار کاربردی بوده و می‌تواند از مهاجرت به کلان‌شهرها جلوگیری خواهد کرد تا جایی که حتی روستاییان در فصولی کم‌کاری در بخش کشاورزی می‌توانند از آن امتیاز استفاده بهینه داشته باشند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درپایان تاکید کرد: فرآوری در معادن اگرچه در برخی موارد جزو صنایع بسیار پایه و ساده به نظر می‌آیند اما ارزش افزوده بسیار بالایی دارند و باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم چون در کنار معادن عاملی در ایجاد گردش اقتصادی مناسب خواهد بود و در نهایت می‌توانند حتی کمک هزینه‌ای برای مدیریت معادن باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =