پرویز جلیلی‌کامجو کارشناس اقتصاد و تحلیل‌گر بازار سرمایه

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: قانون تغییر دامنه نوسان غیر متقارن کارشناسی نشده است، چرا که اگر کارشناسی شده بود این قانون روزی که رئیس سازمان بورس درباره آن صحبت کرد اجرایی می‌شد تا بازار دچار ابهام و نا اطمینانی نشود.

پرویز جلیلی‌کامجو کارشناس اقتصاد و تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایراسین در خصوص تغییرات قوانین بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه دچار تغییر قوانین بسیاری است. قوانینی که یک شبه به ذهن مدیران می‌آید و با توجه به سلیقه هر مدیر دست خوش تغییرات می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد تفکرات عمیقی پشتوانه قوانین نیست. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قوانینی در گذشته داشته‌ایم که پس از اجرا بلافاصله اصلاح شده است. مثلا در تاریخ 10 شهریور من در کانال خودم اعلام کردم که بازار با دستکاری دولت به این نقطه رسیده است و اکنون دچار یک ترس گسترده و یک اصلاح فرسایشی شده است و در تاریخ مذکور پیشنهاد تصویب دامنه نوسان 20 درصدی دادم تا اصلاح سریع‌تر رقم بخورد. 

وی اضافه کرد: کسی که می‌خواهد به هر قیمتی سهام خود را به فروش بگذارد و از بازار خارج شود بگذارید با 20 درصد ضرر سهام خود را بفروشد و از بازار خارج شود. حتی گفتم اگر این پیشنهاد را نمی‌پسندید دامنه نوسان غیر متقارن را اجرایی کنید. 

جلیلی با اشاره به تغییر دامنه نوسان بازار سرمایه گفت: اکنون این قانون تصویب و قرار است از امروز از منفی 2 تا مثبت 6 دامنه نوسان سهام تغییر کند. اما معتقد هستم این قانون کارشناسی نشده است چرا که اگر کارشناسی شده بود، این قانون همان روزی که رئیس سازمان بورس درباره آن صحبت کرد اجرایی می‌شد تا بازار دچار ابهام و نا اطمینانی نشود.

وی در ادامه عنوان کرد: اکنون که دامنه نوسان سهام از منفی 2 تا مثبت 6 اعلام شده است، ریسک به ریوارد بازار یک سوم شده است. بعد اعلام می‌شود بازار پایه قرمز و نارنجی دچار تغییر قانون نخواهد شد که سوال پیش می‌آید که چرا در همان ابتدا اعلام نشد. پس از آن اعلام می‌شود دامنه نوسان صندوق‌ها از منفی 4 تا مثبت 10 تغییر دامنه نوسان خواهد داد. بدیهی است که با این قانون سهامداران بازار پایه قرمز و نارنجی سهام خود را به فروش می‌رسانند و به صندوق‌ها انتقال می‌دهم. ارزش معاملات چند روز گذشته صندوق‌ها نیز نشان دهنده این موضوع است.

این استاد اقتصاد در خصوص ریسک‌های بازار سرمایه اظهار کرد: ما نمی‌گوییم که بازار ریسک نداشته باشد. وزیر اقتصاد می‌گوید ما بازار سرمایه را تضمین نمی‌کنیم. اگر او بازار را تضمین می‌کرد باید به عقلانیت او شک می‎کردیم اما مشکل ما این است که وزیر ما تفاوت بین نااطمینانی و ریسک را نمی‌داند. 

وی ادامه داد: برخی از مسئولین دلیل اصلاح بازار را فروش سهامداران خرد و عدم آگاهی از تحلیل بنیادی شرکت‌ها می‌دانند، در صورتی که در علم اقتصاد گفته می‌شود که همه سواد دارند، چرا که همه دسترسی به مشاوره، اساتید، علم و ... دارند بنابراین اگر ایمان دارید که سهام شما ارزشمند است دامنه نوسان غیر متقارن را اجرایی کنید. 

جلیلی گفت: مسئولینی که ادعا می‌کنند سهام‌داران خرد اطلاع و سوادی ندارند پیش‌بینی شاخص یک میلیون و صد هزارواحدی را می‎کردند اما همان مسئولین ادعا می‌کردند که شاخص از یک میلیون و ششصد هزار واحد به پایین تر نزول نخواهد کرد، اما اکنون مشاهده می کنیم که گفته کدام گروه به واقعیت پیوست.

وی در پایان عنوان کرد: عده‌ای محدود اعضای شورای عالی بورس هستند که از بدنه بازار نبوده و معاملات واقعی در بازار ندارند، بنابراین همیشه در سود هستند و به احوالات سهام‌داران خرد آگاه نیستند. منِ سهام‌دار خرد در دهم شهریورماه با صف‌های فروش 300 میلیونی مطلع شدم که اصلاح همچنان به پایان نرسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =