بانک مرکزی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه تاثیرگذار است، گفت: در صورتی که بانک‌ها قادر به تامین منابع مورد نیاز برای بازپرداخت وام خود نشوند، ممکن است به سفته‌بازی در سایر بازارها روی آورند که در نهایت به زیان بازار سرمایه است.

محمد سجاد ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر فضای اقتصادی کشور اظهار کرد: نرخ سود بین بانکی به طور مستقیم بر میزان دریافت وام بانک‌ها از یکدیگر تاثیر دارد. به طور کلی هرچه شرایط اقتصادی یا سیاسی بدتر شود، نرخ بین بانکی افزایش پیدا می‌کند. بدیهی است زمانی که این نرخ افزایش می‌یابد، بانک‌های وام گیرنده که به منظور پرداخت وام جدید یا سود سپرده مشتریان اقدام به دریافت وام می‌کنند، بار مالی بیشتری را متحمل می‌شوند.

وی افزود: اگر این مسئله در بلندمدت به ایجاد منابع پایدار برای بانک منجر نشود، کسری بودجه این نهاد مالی را به دنبال داشته و ضمن ایجاد مشکل در ترازنامه بانک، این نهاد را در پرداخت سود به مشتریان خود نیز با چالش مواجه می‌سازد. در این صورت بانک برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود، مجبور به دریافت وام بیشتری شده و این دقیقا همان اتفاقی است که مردم عادی در وام گرفتن با آن مواجه می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در چنین شرایطی تولید کنندگان نیز قادر به تامین منابع مورد نیاز برای بازپرداخت وام‌های دریافتی نبوده و ناچار برای تامین این منابع، به دریافت وام‌های جدیدتر و بعضا با نرخ سود بالاتری رو می‌آورند. این مسئله زمانی که در حوزه بانکی رخ دهد قفل شدن منابع بانک را به همراه داشته و سیستم وام دهی آن را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

ابراهیمی تصریح کرد: از طرفی ممکن است برخی بانک‌ها برای تامین منابع لازم به منظور بازپرداخت وام دریافت شده خود، با منابع مالی (نقدینگی) بالایی که در اختیار دارند به نوسان‌گیری در بازارهایی مانند بورس، طلا، سکه و ارز وارد شوند که خود می‌تواند تا حدی منجر به تورم افسارگسیخته شود.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت در صورتی که به بانک‌ها در این شرایط برای تامین منابع مالی پایدار کمک نشود، بانک‌های مذکور یا قدرت وام‌دهی خود را از دست می‌دهند و یا برای تامین منابع مورد نیاز خود به سفته‌بازی یا روش‌های دیگری همچون دریافت سود یا جریمه‌های غیرمتعارف روی می‌آورند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در شرایط فعلی برخی بانک‌ها برای پرداخت وام به مشتریان خود سپرده بالای ۲۰ درصد دریافت می‌کنند که عملا نرخ بهره کلی وام را به بیش از ۴۰ درصد می‌رساند. در چنین شرایطی وام‌گیرندگان این بانک‌ها (چه در صورت هزینه وام در تولید و چه غیر آن) نیز با مشکل در بازپرداخت مواجه می‌شوند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: نظام بانکی کشور همچون قلب تپنده اقتصاد و منابع مالی همچون خون در گردش آن است. حال اگر این منابع قفل شده و جایی به مشکل برخورد، اقتصاد مانند آنچه اکنون در اقتصاد ایران رخداده سکته کرده و با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه اثرگذار است، گفت: همانطور که گفته شد در صورتی که بانک‌ها موفق به تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت بهره وام دریافتی خود نشوند، ممکن است به سمت بازارهای دیگر برای سفته بازی‌ یا دریافت سود و جریمه‌های غیرمتعارف از سپرده‌ها روی آورند که همه این موارد ذکر شده در نهایت به زیان بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، پیشتر در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه نرخ سود بین بانکی ارتباطی با رشد و افت شاخص بورس ندارد، گفته بود: برخی می‌گویند با کاهش نرخ سود بین بانکی بورس رشد می‌کند و با پایین آمدن آن، شاهد ریزش شاخص بورس خواهیم بود، اما در واقع اینگونه نیست زیرا نرخ سود بین بانکی بین بانک‌ها و عمده فروشی بانک هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =