سنگ تزیینی

به گزارش ایراسین، استان فارس به عنوان یکی از مناطق قابل اعتماد از نظر ذخایر معدنی بخصوص در بخش موادی که منشاء رسوبی دارند، می‌تواند در صنعت معدنی کشورمان نقش قابل توجهی ایفا کند.
از همین رو ایراسین گفت‌وگویی با سید داود حسینی، معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس داشته که در ادامه می‌خوانیم.
•  اصلی‌ترین پتانسیل معدنی استان فارس از نظر ذخایر معدنی چیست؟
با توجه به برآوردها و تحقیقاتی که انجام شده است این استان یکی از پرپتانسیل‌ترین مناطق در زمینه مواد معدنی با منشاء رسوبی مثل گچ، سنگ تزئین، آهک و ... دارد، اما اصلی‌ترین و مهمترین را می‌توان در سنگ‌های تزئینی معرفی کرد.
•  سایر پتانسیل‌های معدنی این استان کدامند؟
انواع خاک‌های نسوز از دیگر پتانسیل‌های موجود است و اگر بخواهیم درباره معادن فلزی نیز مواردی را مطرح کنیم باید ذخایر کرومیت، سرب و روی، منگنز، مس، سنگ آهن و هماتیت را هم درنظر داشته باشیم.
•  جایگاه سنگ‌های تزئینی این استان در کشورمان چیست؟
این استان دومین تولیدکننده سنگ‌های تزئینی کشور شناخته شده است و تقریبا یک پنجم کل سنگ‌های تزئینی ایران یعنی چیزی حدود 20 درصد در این استان تولید می‌شود. البته آمارها بیانگر این نکته است که تقریبا 17 درصد از سنگ مرمریت و سنگ چینی ایران نیز در استان فارس تولید می‌شود.
•  تعداد واحدهای تولیدی سنگ تزئینی در این استان چند واحد است؟
آنطور که برآورد کرده‌ایم هم اکنون 350 واحد سنگ‌بری در استان فعال هستند.
•  یکی از پتانسیل‌های تولیدی این استان ظاهرا در بخش کاشی و سرامیت است، ظرفیت تولیدی این بخش در استان فارس چقدر است؟
درحال حاضر 5 واحد تولیدی کاشی و سرامیک در استان فارس با ظرفیت 43 میلیون متر مربع در سال فعال هستند که برای افزایش تولید آنها نیز برنامه‌هایی تدوین شده است که باید منتظر اخبار خوبی در این زمینه نیز باشیم.
•  با توجه به پتانسیل‌های معدنی استان فارس آیا پروانه‌های جدیدی صادر شده است؟
بله استفاده حداکثری از پتانسیل‌های معدنی استان در سازمان باعث شده تا 580 معدن پروانه استخراج دریافت کرده باشند که برداشت اسمی آنها تقریبا 58 میلیون تن خواهد بود.
•  برآورد اشتغالزایی این معادن چقدر بوده ؟
برآوردی که داریم ایجاد 3 هزار فرصت شغلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =