شکوری

با قوت گرفتن احتمال تغییر شرایط روابط بین‌المللی ایران بعد از آغاز کار دولت جدید آمریکا بسیاری از کارشناسان اقتصادی براین باورند که این فرصت ایجاد شده را باید در بخش‌های مختلف تولیدی به کار گرفت و از آن در راستای افزایش سهم تجارت بین المللی کشورمان بدون صادرات نفت استفاده کنیم.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در گفتگو با ایراسین گفت: پتانسیل‌های معدنی ایران و البته تنوع صادراتی محصولات معدنی ایران نیازی به تبلیغ و یا بازگویی شرایط موجود ندارد، اما نکته‌ای که قابل بحث و گفت‌وگو است مربوط به قدرت چانه‌زنی و البته حضور در بازارهای بین‌المللی است.

شکوری در این زمینه ادامه داد: کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران باعث شده تا اکنون ارتباطات تجاری کشور علی‌رغم تمام امتیازهایی که به خود دیده‌ایم ضعیف و بعضا با چالش روبرو شده باشد، به همین دلیل در دنیای پررقابت فعلی بسیاری از خریداران و طرفین‌تجاری ایران با توجه به این شرایط یا بطور کلی از انجام مبادله اقتصادی با ایران خودداری می‌کنند یا به دنبال فرصتی برای تخفیف بیشتر هستند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تاکید کرد: مبادلات اقتصادی و تجاری میان کشورها امروز در مسیرهایی حرکت می‌کنند که تسهیل و پرداخت‌های دوره‌ای یا زمان‌دار در آنها تعیین کننده است و به نوعی پرداخت نقدی در مراحل و رتبه‌های پایین انگیزه‌های تجاری قرار دارد، اما به دلایلی که ایران اکنون در آن قرار گرفته تجار و بازرگانان ایرانی تنها قادر به تجارت نقدی هستند که این باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی معتقد است چنین شرایطی که به دلیل قطع ارتباطات بانکی ایران با سیستم بانکی بین‌المللی ایجاد شده قدرت چانه‌زنی برای خریداران محصولات مختلف ایران بخصوص در بخش معدن را فراهم کرده است و این اتفاق تقریبا تفاوتی با موضوع خام فروشی مواد معدنی ندارد که قرار است از آن فاصله بگیریم.

شکوری به خبرنگار ایراسین گفت: امروز خریداران مواد معدنی ایران با مطرح کردن این موضوع که امکان خرید از کشورهای رقیب ایران مثل ترکیه یا سایر کشورهای منطقه را دارند در تلاش هستند تخفیف بیشتری از شرکت‌های ایرانی بگیرند که این موضوع باعث کاهش حاشیه سود و در نهایت متضررشدن شرکت‌های ایرانی است که در اصول اقتصادی تفاوتی با خام فروشی ندارند و نهایتا منافعی برای اقتصاد کشورمان ندارد.

به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران استفاده از فرصت فعلی برای برقراری مجدد ارتباطات بانکی متناسب با منافع ملی ایران که البته در سطوح بالای مسئولان کشور مطرح شده امتیازی است که بتوانیم از تمام پتانسیل‌های موجود کشور بخصوص در بخش معدن استفاده بهینه داشته باشیم چون ارزان فروشی هنر نیست که به آن افتخار کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی همچنین تصریح کرد: البته دربرخی موارد با توجه به اینکه خریداران خارجی تخفیف بیشتری برای انجام معامله با ایران طلب می‌کنند تولیدکنندگان ایرانی در مجامع بین‌المللی متهم به دامپینگ می‌شوند دردسرهای دیگری را باید پشت‌سر بگذارد، درحالی که واقعیت امر این نبوده و خبری از دامپینگ نیست و تنها مثلا تخفیف 30 درصدی در محصول با توجه به شرایط موجود ارایه شده است. 

وی همچنین با اشاره به مزایده‌ها یا مناقصه‌های موجود بین‌المللی به خبرنگار ایراسین گفت: اغلب این موارد با استفاده ازخدمات بانکی مثل فاینانس، یوزانس یا امثال اینها انجام می‌شود اما با درنظر گرفتن اینکه تجار ایرانی تقریبا امکان استفاده از این امتیازات را ندارند نمی‌توانند آنطور که شایسته کشورمان است در این فرآیند مشارکت کنند و نهایتا مجبور به ورود به مسیرهای متفاوتی هستند که ریسک کار را فقط برایشان افزایش می‌دهد و بدقولی در پرداخت‌ها کمترین اتفاقی است که برای آنها رخ می‌دهد.

شکوری تاکید کرد: البته این مشکل تنها در بخش ورود تجار ایرانی به بازارهای بین‌المللی نیست بلکه در بخش تامین نیازهای داخلی بخصوص ماشین‌آلات معدنی اکنون با مشکلات عمده‌ای روبرو شده‌ایم چون عدم امکان استفاده از خدمات مالی یاد شده و گرانی تجهیزات معدنی عواملی هستند که سرمایه‌گذاران ایرانی را به دلیل ضعف منابع مالی در تنگنای جدی قرار داده بصورتی که فرسودگی ماشین‌آلات معدنی موجود و عدم جایگزینی آنها بهره‌وری و قیمت تمام شده مواد معدنی ایران را دستخوش تغییراتی معنا دار کرده است.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است با درنظر گرفتن منافع ملی کشورمان بهتر است از فرصت ایجاد شده در روابط بین‌المللی کشورمان استفاده حداکثری داشته باشیم تا فرصت چانه‌زنی بدون دلیل خریداران خارجی محصولات معدنی ایران را بگیریم و در آنسوی معادله تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی هم بتوانند احتیاجات خود را با قیمت منطقی و درست تامین کنند.

در این زمینه استفاده از فرصت‌های معدنی و صنایع معدنی کشورمان به واسطه پتانسیل‌های موجود یکی از امتیازهای کشورمان است که می‌تواند به تنهایی بخش عمده‌ای از نیازهای مالی اقتصاد کشور را تامین کند و سهم بالایی در اشتغالزایی پایدار داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =