فولاد

ورود مجلس شورای اسلامی به اتفاقات رخ داده در بازار فولاد و تلاش برای ساماندهی این بخش نیز کاملا محسوس بوده و بارها تذکراتی از سوی مجلس برای کنترل قیمت‌ها به وزارت صمت داده شد تا جایی که وزیر صمت وعده ای در جهت کم کردن قیمت فولاد به آنها داد. نایب رییس مجلس نیز در آخرین اظهار نظر خود در خصوص بازار فولاد گفته است قیمت شمش قیمت هر کیلوگرم فولاد نباید از 8500 تومان بیشتر باشد که این عدد در مقابل با قیمت واقعی شمش فولاد در بازار جهانی که 15400تومان برای هر کیلوست بسیار قابل تامل است!

به گزارش ایراسین، از سوی دیگر شیوه نامه ابلاغی دولت با عنوان "ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد" که در اواخر آبان‌ماه از سوی معاونت اقتصادی دولت به شرکت‌های فولادساز و صنایع پایین دستی آنها ابلاغ شد، اجرا و همچنین اصلاح آن تا به امروز پیچ و خم‌های بسیاری داشته و مسئولان دولتی بر این باورند شیوه نامه مذکور به دنبال حذف رانت از بازار فولاد بوده و اجرای آن می‌تواند به متعادل شدن قیمت‌ها کمک کند.

شیوه نامه فولاد با وجود اینکه هنوز در مسیر اصلاح برخی از بندهای آن قرار گرفته و جلسات متعددی نیز میان شرکت‌های فولادساز، نوردکاران و دیگر صنایع تولیدکننده فولاد با وزیر صمت برگزار شده، اما به گفته فعالان فولادی این شیوه نامه در حال اجرا شدن است. نکته مهمی که از سوی فعالان صنعت فولاد مطرح می شود در خصوص نوع تعیین قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالاست. اینکه تمامی زنجیره باید محصولات خود را در بورس عرضه کنند یک طرف ماجرا بوده و در سوی دیگر ماجرا کم شدن قیمت شمش فولاد در بورس نسبت به قیمت اصلی این محصول قرار دارد.

فولادسازان بر این باورند در شیوه نامه ابلاغی دولت بازهم قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد و این امر باعث می‌شود تا با شیوه نامه مذکور تنها رانت و همچنین امضاهای طلایی در صنعت فولاد بیشتر شود اما به تازگی داریوش اسماعیلی معاونت معدنی وزارت صمت این موضوع را کاملا رد کرده و در اظهار نظری در خصوص شیوه نامه ابلاغی گفته است دولت با ارایه شیوه نامه عرضه محصولات فولادی در بورس هرگز و تحت هیچ شرایطی به دنبال قیمت‌گذاری دستوری نبوده و این شیوه‌نامه با موافقت بخش خصوصی، انجمن‌ها و تشکل‌ها ارائه شده و اجرای آن موجب از بین رفتن رانت و امضاهای طلایی می شود.

این در حالی است که طی یک ماه اخیر و با توجه به اتفاقاتی که در سراسر جهان رخ داده و راه درمان ویروس کرونا نیز کشف شده، شاهد روند روبه رشد قیمتی در بازار فولاد هستیم که به طبع با توجه به تاثیرپذیر بودن فولاد ایران از بازار جهانی، این اتفاق به زودی بر بازار فولاد ایران نیز  اثر خواهد گذاشت. اما نکته اینجاست که دولت در شیوه نامه ابلاغی خود قیمت شمش فولاد را 80درصد قیمت CIS در نظر گرفته که خود باعث فروش محصول در بازار داخلی به مقدار بسیار پایین‌تر از نرخ واقعی آن ‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در آخرین صحبت‌های خود از کاهش قیمت فولاد در کشور خبر داده و گفته است وزیر صمت این وعده را داده بود که قیمت فولاد به زیر 10هزارتومان خواهد رسید، بنابراین با توجه به مصرف انرژی، پرداخت دستمزد کارگران و تسهیلات دریافتی، قیمت هر کیلوگرم فولاد نباید از ۸۵۰۰ تومان بیشتر باشد.

این موضوع در حالی مطرح می شود که بر اساس آخرین قیمت‌های شمش فولاد در مناطق مختلف جهان به ویژه در منطقه CISبه 600 دلار بر هر تن رسیده است که به ازای هرکیلو 15400 تومان قیمت خواهد داشت.

وعده مسئولان صنعت فولاد به مجلس شورای اسلامی برای کاهش قیمت فولاد در شرایطی صورت گرفته است که نرخ این محصول تابعی از قیمت‌های جهانی بوده و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در کشور نیز با نرخ بروز شده و نزدیک به قیمت جهانی تهیه می‌شود؛ در مقابل تولیدکنندگان فولاد باید محصول خود 33درصد پایینتر از نرخ صادراتی به فروش برسانند!

اینکه تا چه زمانی بازار فولاد در برابر این افزایش قیمت در بازار جهانی مقاومت کند و به نوعی فشار وارده بر صنعت فولاد تا کجا تاب بیاورد موضوع بسیار مهمی است که باید مد نظر مسئولان و تصمیم گیران قرار گیرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =